Trek de aandacht met deze ontwerptips voor borden en spandoeken

Geschatte leestijd: 6 minuten

Nous avons rencontré Tristan LeBreton, directeur artistique de 99designs par Vista, qui nous a donné quelques conseils pour mettre en valeur votre boutique en ligne. Découvrez ses recommandations et apprenez à créer un site à la fois fonctionnel, attractif et fidèle à votre image de marque.

We vroegen Tristan LeBreton, creative director bij 99designs van Vista, om tips voor het maken van opvallende borden en spandoeken. Lees verder om erachter te komen welk advies Tristan geeft en hoe je spandoeken en posters maakt die makkelijk te lezen zijn en meteen de aandacht trekken.

Borden en spandoeken zijn ongelooflijk effectief om de kern van je boodschap over te brengen, de aandacht van je ideale te klant trekken en mensen aan te sporen tot actie. En dat kan van alles zijn: de grote uitverkoop van je schoenenwinkel bezoeken, een evenement in je restaurant bijwonen of zich aanmelden voor een maandabonnement voor je sportschool.

Maar niet alle borden en spandoeken hebben evenveel impact en dat wordt vooral bepaald door hoe goed ze ontworpen zijn. Als je borden en spandoeken wilt ontwerpen die invloed hebben op je klanten (en je helpen je zakelijke doelen te bereiken), volg dan deze drie ontwerptips voor borden en spandoeken.

  1. Contrast helpt om je ontwerp te laten opvallen.
  2. Hiërarchie laat mensen zien wat ze eerst moeten lezen…
  3. …en leesbaarheid zorgt ervoor dat mensen begrijpen wat ze lezen.

1. Contrast helpt om je ontwerp te laten opvallen.

“Door contrast te creëren, zorg je ervoor dat mensen je ontwerp snel en makkelijk kunnen lezen”, zegt Tristan. “Om contrast te creëren met kleur, kun je beter geen kleuren gebruiken die veel op elkaar lijken, zoals oranje tekst op een rode achtergrond. Combineer in plaats daarvan kleuren die compleet verschillend zijn, zoals rode tekst op een witte achtergrond.”

Scherpe contrasten maken een ontwerp beter leesbaar, het laat je boodschap echt opvallen. Als vuistregel geldt dat lichte tekst op een donkere achtergrond (en vice versa) de beste manier is om contrast te creëren in het ontwerp voor je bord of poster.

Als je ontwerp bijvoorbeeld witte tekst bevat op een zwarte achtergrond, dan steekt de witte tekst scherp af tegen het zwart, waardoor deze aanzienlijk makkelijker te lezen is. Maar als je ontwerp marineblauwe tekst bevat op een zwarte achtergrond, dan valt de tekst niet op en zullen klanten moeite hebben om deze te lezen. En als klanten niet meteen kunnen ontcijferen wat je bord of spandoek wil overbrengen, dan is de kans groot dat ze gewoon doorlopen en je kans verkeken is.

Een aantal kleurcombinaties die je kunt gebruiken om contrast te creëren in je ontwerp, zijn:

  • Zwart en wit
  • Zwart en geel
  • (Marine)blauw en wit
  • Groen en wit

Je kunt ook met verschillende elementen spelen om meer contrast te creëren en de aandacht te richten op specifieke delen van je ontwerp. Als je bijvoorbeeld een spandoek ontwerpt om reclame te maken voor een aankomende uitverkoop, dan kun je kiezen voor een donkere achtergrond en lichte tekst. Maar je kunt ook een vierkant toevoegen met een lichte achtergrond en donkere tekst om de aandacht te trekken naar een specifiek deel van je boodschap (bijv. 50% korting).

Door visueel contrast te creëren met lichte en donkere kleuren, trek je niet alleen de aandacht van klanten, maar zorg je er ook voor dat zodra je die aandacht hebt, ze je boodschap makkelijk kunnen lezen.

2. Hiërarchie laat mensen zien wat ze eerst moeten lezen…

Je klanten moeten je bord of spandoek kunnen lezen. Maar hoe ze het lezen is minstens zo belangrijk en daar komt hiërarchie bij kijken.

Hiërarchie is een ontwerpprincipe waarbij gebruik wordt gemaakt van grootte en schaal om aan te geven hoe belangrijk iets is. In het ontwerp van je bord of spandoek, kun je hiërarchie gebruiken om je klanten aan te geven wat ze eerst moeten lezen, maar ook om de belangrijkste informatie in je ontwerp te markeren.

Tekstgrootte is een makkelijk instrument voor de visuele hiërarchie van je ontwerp. De grootste tekst trekt als eerste de aandacht, dus het belangrijkste deel van je boodschap moet het grootst zijn. Daar begin je mee en vervolgens geef je kleinere tekstgrootten aan minder belangrijke details.

Het is ook belangrijk waar de tekst staat en hoe die is ingedeeld. In veel talen wordt van links naar rechts en van boven naar beneden gelezen, dus het kan effectief zijn om de grootste (en belangrijkste) tekst bovenaan te zetten en de kleinere tekst eronder om zo aan te geven hoe belangrijk de verschillende tekstelementen zijn.

Stel dat je een poster wilt ontwerpen om reclame te maken voor een nieuw lunchgerecht in je restaurant. Je kunt dan in grote letters ‘Lunch special’ bovenaan zetten. Daaronder, in het midden, beschrijf je de details van het gerecht in een kleiner lettertype. Helemaal onderaan zet je de contactgegevens van je restaurant.

Kort gezegd? In het geval van visuele hiërarchie geldt, hoe groter en aanweziger een element is, hoe groter de kans dat het de aandacht trekt.

Tip van VistaPrint

Als je niet zeker weet hoe je visuele hiërarchie moet toepassen in je ontwerp, dan kan het helpen om een sjabloon te gebruiken, omdat daar de hiërarchie al aanwezig is. Hulp nodig om een begin te maken? VistaPrint heeft honderden sjablonen voor borden en spandoeken die je als beginpunt van je ontwerp kunt gebruiken.

3. …en leesbaarheid zorgt ervoor dat mensen begrijpen wat ze lezen.

Zoals al gezegd werd, is een spandoek of bord pas effectief als klanten kunnen lezen wat er precies mee verteld wordt. En hoewel contrast en hiërarchie een grote rol spelen bij de leesbaarheid van je bord, zijn er andere elementen die ook een belangrijke rol spelen.

Maar wat zijn die elementen dan precies? Een aantal ontwerpelementen die een enorme invloed kunnen hebben op de leesbaarheid van je spandoek of poster (en daarmee dus ook op hoe effectief ze zijn) zijn:

  • Lettertype. Er zijn maar weinig ontwerpelementen die zo belangrijk zijn als lettertypes. “De lettertypes die je kiest, kunnen bepalend zijn voor het succes van je ontwerp”, zegt Tristan. Sommige lettertypes zijn beter leesbaar dan andere. Een eenvoudig schreefloos lettertype (zoals Arial) is bijvoorbeeld een stuk makkelijker te lezen dan een complexer schreeflettertype of handgeschreven lettertype (zoals Pinyon Script), vooral als je klanten je spandoek of bord vanaf een afstand moeten lezen. Als je een spandoek of bord wilt ontwerpen dat zo duidelijk mogelijk leesbaar is, kun je het beste kiezen voor duidelijke lettertypes. Als je toch voor een handgeschreven of schreeflettertype kiest, zorg dan dat je de tekst extra groot maakt.
  • Ruimte. Misschien ben je geneigd om elk stukje van je poster, spandoek of bord te vullen met informatie. Maar als je het ontwerp te vol maakt, kan dat visueel overweldigend zijn, waardoor het moeilijker te lezen is voor klanten. Probeer daarom ruimte vrij te laten in je ontwerp. “Volle ontwerpen zijn veel moeilijker te lezen, dus wees niet bang om negatieve ruimte of witruimte over te laten”, zegt Tristan. “Probeer dertig tot veertig procent van het oppervlak van je spandoek of bord vrij te laten, zodat belangrijke elementen, zoals je logo en je boodschap, duidelijk te zien zijn.”
  • Hoofdletters of kleine letters. Alles in hoofdletters schrijven, kan een goede manier zijn om de aandacht te trekken naar een specifiek woord of bepaalde zin. Maar als je alleen hoofdletters gebruikt, KAN DE LEESBAARHEID VAN JE SPANDOEK OF BORD ERONDER LIJDEN. (Zie je wat er gebeurde?)
  • Lettergrootte. De grootte van letters bepaalt hoe makkelijk mensen je bord kunnen lezen. Hoe groter de letters, hoe makkelijker je boodschap vanaf een afstand gelezen kan worden. Deze tabel geeft je een algemeen beeld van hoe groot de letters moeten zijn ten opzichte van de afstand waarop klanten je bord of spandoek zullen lezen:

Kort gezegd? “Leesbaarheid is zonder twijfel de belangrijkste factor bij het ontwerpen van een spandoek of bord”, zegt Tristan. “Een spandoek of bord is bedoeld om luid en duidelijk je boodschap over te brengen en dat moet je in gedachten houden bij alle ontwerpkeuzes die je maakt.”

Nog meer ontwerpideeën om je spandoek of bord optimaal te benutten

Wil je meer weten over hoe je zoveel mogelijk impact maakt met je ontwerp? Hier volgen een aantal tips om in gedachten te houden tijdens het ontwerpen:

  • Gebruik kleur om tot actie aan te sporen. Kleur is iets krachtigs. “Kleuren hebben bepaalde psychologische, emotionele en culturele connotaties die invloed kunnen hebben op het gedrag en de beslissingen van klanten”, zegt Tristan. Dus wat moet je doen om je ontwerp effectief te maken? Gebruik die connotaties in je voordeel. Als je bijvoorbeeld mensen enthousiast wilt maken voor je aankomende sale, probeer dan rood in je ontwerp te gebruiken. Rood wordt geassocieerd met opwinding. Als je vertrouwen bij klanten wilt wekken met je spandoek of bord, gebruik dan blauw in het ontwerp. Blauw wordt geassocieerd met betrouwbaarheid en geloofwaardigheid.
  • Bedenk waar je spandoek of bord geplaatst wordt. Het is belangrijk om tijdens het ontwerpen rekening te houden met waar je spandoek of bord uiteindelijk komt te hangen. Je ontwerpkeuzes moeten daarop gebaseerd worden. “Het is van cruciaal belang dat je weet hoe en waar je spandoek of bord wordt bekeken”, zegt Tristan. “is het zichtbaar voor mensen die te voet voorbijlopen of vanuit een autoraam? Moet het vechten om aandacht in een druk winkelcentrum of hangt het in een rustige hoofdstraat? Als je de antwoorden hierop hebt, kun je het formaat, de vorm en het ontwerp kiezen dat het meest geschikt en effectief voor de situatie is.”
  • Gebruik je spandoek of bord om je merk sterker te maken. Spandoeken en borden zijn een kans om klanten een sterkere indruk van je merk te geven en dat is een kans die je moet grijpen. “Houd bij het ontwerpen van je spandoek of bord rekening met de andere elementen van je merk, zoals je logo, lettertypes, merkkleuren en zelfs aanspreektoon”, adviseert Tristan. “Hoewel je wilt opvallen [met het bord], moet het ook bij je merk passen. Die consistentie zorgt ervoor dat je merk herkenbaar is en dat wekt een gevoel van vertrouwen en geloofwaardigheid bij je publiek.”
  • Laat je creativiteit de vrije loop. Het doel is om met het spandoek of bord de aandacht te trekken van je ideale klant en om dat te doen moet je ontwerp van de gebaande paden afwijken. Wees creatief! Zoek naar nieuwe, andere manieren om je boodschap over te brengen en een ontwerp te maken dat echt impact heeft. Hoe nieuwer, frisser en innovatiever je ontwerp is, hoe meer aandacht het van je klanten trekt en hoe meer resultaat het zal opleveren voor je bedrijf.