Geschatte leestijd: 5 minuten
“Ik streef naar twee dingen in een ontwerp: eenvoud en duidelijkheid. Een goed ontwerp is gebaseerd op die twee dingen.”
Dat is duidelijke taal, toch?
Het is een uitspraak van grafisch ontwerper Lindon Leader, die wereldberoemde merken als Avery, FedEx, Hawaiian Airlines en Toyota heeft geholpen om duidelijker te communiceren.
Voor de niet-ingewijden: zijn beroemde FedEx-logo bevat een ‘verborgen’ pijl tussen de E en de X. Het logo zegt daardoor veel meer dan alleen de bedrijfsnaam. Het suggereert op een eenvoudige, duidelijke manier dat FedEx je pakketje op tijd van A naar B kan brengen.
In dit artikel laat Mark La Rosa, artdirector en creatief manager bij Vistaprint, zich door Leader inspireren om te laten zien hoe je je beroep en expertise duidelijk kunt communiceren op je visitekaartje. Mark gebruikt enkele bestaande voorbeelden uit verschillende branches om zijn adviezen van context te voorzien.
Lees hieronder Marks ontwerptips voor visitekaartjes:
Visitekaartjes voor creatieve beroepen moeten je talent laten zien
Het woord zegt het al: als je in de wereld van fotografie, design of communicatie werkt, heb je vaak meer creatieve ruimte om je eigen stijl te laten zien. Je visitekaartje vertegenwoordigt jou als professionele freelancer of klein bedrijf, niet een grote onderneming. Kies of ontwerp dus een kaartje dat jouw unieke stijl en persoonlijkheid weerspiegelt.
- Creëer met je logo of een karakteristiek object van jouw branche een herhalend patroon waarmee je de achtergrond van je visitekaartje diepte geeft.
- Laat je persoonlijkheid doorschemeren. Dit kan je eerste introductie zijn, dus gebruik iets wat uniek is aan het werken met jou of zeg gewoon ‘hallo’.
- Dat is bijvoorbeeld het logo dat je hebt ontworpen of een pakkende zin die je vaardigheden samenvat. Dit is dé gelegenheid om te laten zien waarin je uitblinkt, dus maak daar gebruik van.
Visitekaartjes voor personal trainers en fitnessinstructeurs moeten krachtig zijn
Fitness is een brede, competitieve branche. Dus moet je visitekaartje opvallen, jouw specifieke expertise aangeven en mensen overtuigen om jou te kiezen in plaats van een van de vele concurrenten.
- Als je je voornamelijk richt op kracht- en andere fysieke training, kun je een expressief logo en een opvallend kleurpalet gebruiken om het idee van kracht over te brengen.
- Als je expertise meer op het gebied van helende oefeningen zoals yoga en reiki ligt, helpen pastelkleuren en natuurlijke texturen de verzorgende werking van je lessen te communiceren.
- Op de achterkant van je visitekaartje heb je genoeg ruimte om certificeringen of testimonials te vermelden. Die informatie getuigt van je vaardigheden op jouw gebied, wekt vertrouwen en vergroot je kans om aanbevolen te worden.
Visitekaartjes voor schoonmaakdiensten kunnen oog voor detail laten zien
Als dingen schoon en mooi maken je werk is, moet je visitekaartje die eigenschappen uitstralen. Maar dat betekent niet dat het een spierwit kaartje moet zijn. Er zijn verschillende manieren om de voordelen van jouw schoonmaakbedrijf te communiceren aan mensen die je kaartje meenemen of van een vriend of kennis krijgen.
- Gebruik je milieuvriendelijke schoonmaakproducten? De textuur van kraftpapier en groene kleuraccenten zijn effectieve manieren om te laten zien dat je milieubewust bent.
- Als je het gereedschap van je vak laat zien, begrijpen mensen in een oogopslag wat je doet. Bovendien kun je op die manier de tekst op de voorkant tot een minimum beperken.
- Je kaartje moet altijd duidelijk vermelden wat je doet, maar moet je klant ook vertellen wat jou uniek of anders maakt. Of je nu een industrieel schoonmaakbedrijf hebt of huizen schoonmaakt, vermeld je diensten of maak ze visueel duidelijk.
Visitekaartjes voor sieraden moeten stralen
Alles draait om stijl en trends in de mode- en designwereld. Als je visitekaartje er ouderwets uit ziet, gaan potentiële klanten ervan uit dat ook je werk achterhaald en uit de tijd is. Blijf modern, blij bij, maar kies een algemeen geaccepteerde stijl die de meeste klanten aantrekkelijk zullen vinden.
- Als je goud-, koper- of zilverkleurige accenten gebruikt in je ontwerp, kun je overwegen om foliedruk te gebruiken voor je kaartje. Zo’n afwerking geeft je kaartje een chique uitstraling en zegt op een subtiele, elegante manier welke ruwe materialen je gebruikt voor je sieraden.
- Minder is meer in deze branche, dus gebruik minimale elementen en laat de essentiële elementen voor zich spreken.
- Je kunt een kleurenfoto van je sieraden opnemen om je unieke stijl te laten zien. Gebruik een foto met een rustige achtergrond die past bij de kleur van je visitekaartje, zodat je ontwerp overzichtelijk en elegant blijft.
Visitekaartjes voor advocaten moeten professionaliteit uitstralen
In de juridische wereld is professionaliteit het belangrijkste wat je visitekaartje moet overbrengen.
- Vermijd speelse typografie en gebruik wat meer behoudende lettertypen.
- Een monogram is een beeld van twee of meer verweven letters, waarmee je je initialen onderdeel van je ontwerp kunt maken.
- Als je andere ontwerpdetails dan alleen tekst wilt gebruiken, zorgen geometrische vormen voor karakter.
- Een lichter kleurenpalet kan een conservatief ontwerp wat verzachten.
Visitekaartjes van visagisten en kappers moeten er goed uitzien
Net als bij andere creatieve beroepen gaat het in de schoonheidsbranche om originaliteit en creativiteit. Laat zien dat je op de hoogte bent van de nieuwste trends met een duidelijke opmaak en een actuele typografie.
- Als je gespecialiseerd bent in grote evenementen zoals bruiloften, verjaardagen en dansfeesten, vermeld dat dan op je kaartje. Zijn het er meer dan drie, dan kun je ze beter op de achterkant zetten.
- Heb je een avant-gardistische salon die gespecialiseerd is in de nieuwste kapsels en kleurtrends? Meld een paar van je specialiteiten, maar zet niet te veel tekst op de voorkant. Je kunt de achterkant gebruiken voor een lijst van behandelingen en stijlen.
- Zijn de sfeer en de gesprekken in je traditionele kapperszaak net zo belangrijk als het knippen zelf? Dan zou je voor je ontwerp klassieke elementen zoals een kapperspaal of een open scheermes kunnen kiezen om het traditionele karakter van je zaak te benadrukken.
- Ben je gespecialiseerd in haarextensies of vlechten? Laat het zien op het kaartje dat je kiest.
- Gebruik de achterkant als afspraakkaartje, zodat mensen het op een veilig plekje bewaren.
Visitekaartjes voor restaurants moeten je laten watertanden
Of je nu speciale gerechten serveert of in een bijzonder gebouw gevestigd bent: laat dat naar voren komen op je visitekaartje. Mensen kunnen je visitekaartje meepakken in je restaurant, het in de lobby van een hotel krijgen of als aanbeveling door een vriend of kennis. Het is dus de moeite waard om de bijzondere aspecten van je bedrijf te vermelden op je kaartje.
- Gebruik je vooral lokale of volledig biologische ingrediënten? Onderscheid jezelf van concurrenten die dat niet doen om een milieubewust publiek te trekken.
- Heb je een gevestigd restaurant met een langdurige geschiedenis? Veel gevestigde restaurants benutten de kracht van hun naam in een klassiek lettertype met hun belangrijkste contactgegevens. Een eenvoudig uiterlijk straalt vertrouwen en een goede reputatie uit.
- Als je gespecialiseerd bent in prachtige desserts of bewerkelijke bruidstaarten, laat mensen dan op je kaartje zien wat je kunt maken.
Wat je beroep ook is, volg het advies van Leader en houd het duidelijk en simpel. Mensen die je kaartje voor het eerst zien, moeten meteen een idee krijgen van wat je doet, nog voordat ze je functietitel lezen.
Over de auteur
In zijn jeugd maakte Mark tekeningen op het bruine kaftpapier om zijn schoolboeken, toen die nog gebruikt en gekaft werden. Later ging hij schilderen en op de middelbare school stapte hij over op fotografie. Pas toen hij afgestudeerd was en op zoek ging naar een ‘echte baan’, leerde Mark zichzelf om zijn eerste Adobe-tools te gebruiken. Net voldoende voor zijn eerste opdracht. Later perfectioneerde Mark zijn vaardigheden en tegenwoordig is hij artdirector en creatief manager bij Vistaprint. Hier creëert hij identiteiten en marketingmateriaal voor kleine bedrijven in elke denkbare branche.