Geschatte leestijd: 3 minuten
Inhoudsopgave
Een eigen bedrijf beginnen kan een spannende tijd zijn. Maar je bedrijf starten is maar één stukje van de puzzel. Als je eenmaal begonnen bent, moet je erachter zien te komen hoe je het best contact maakt met je ideale klanten en hoe je hen betrokken houdt, zodat je bedrijf blijft groeien.
Of je nu een nieuwer bedrijf hebt of je bestaande bedrijf naar het volgende niveau wilt tellen, bekijk deze 5 manieren om een klein bedrijf te laten groeien.
- Begin met een marketingplan.
- Vergroot je digitale aanwezigheid.
- Zoek naar kansen om samen te werken.
- Experimenteer met verschillende marketingstrategieën.
- Gebruik je bestaande klantenbestand.
1. Begin met een marketingplan.
Voordat je stappen onderneemt om je bedrijf te laten groeien, heb je een marketingplan nodig. Zie dit als een routekaart voor je bedrijf. Het marketingplan van je onderneming helpt je de weg afleggen tussen waar je nu bent (een nieuwe onderneming die wil groeien) en waar je wilt zijn (een bloeiend bedrijf met veel klanten en winst), en zorgt dat elke strategie of tactiek die je gebruikt helpt om daar te komen.
Het marketingplan voor jouw kleine onderneming moet alle informatie en details bevatten die je nodig hebt om je bedrijf effectief te promoten en laten groeien, waaronder:
- Je klanten. Hoe ziet jouw ideale klant eruit? Hoe specifieker je bepaalt wie je wilt bereiken met je marketing, hoe effectiever die is.
- Je concurrenten. Wie zijn je concurrenten in de markt? Hoe leggen zij contact met je klanten? Hoe meer je over de concurrentie weet, hoe beter je jezelf kunt positioneren als een beter alternatief.
- Je marketingstrategie en -doelen. Welke marketingstrategieën wil je gebruiken om je doelgroep te bereiken? Wat zijn je doelen voor deze strategieën? Als je niet duidelijk voor ogen hebt wat je met je marketing wilt bereiken, is het moeilijk om achteraf te beoordelen of je strategie succesvol was.
Houd in gedachten dat je marketingplan met de tijd kan veranderen en evolueren. Maar met een plan heb je wel een duidelijk pad voor de groei van je bedrijf en zorg je dat de stappen die je neemt je dichter bij je doelen brengen.
2. Vergroot je digitale aanwezigheid.
Een digitale aanwezigheid is een belangrijk element in het laten groeien van een klein bedrijf. Veel ondernemers steken meer tijd in het face-to-face netwerken voor hun bedrijf, waardoor digitale initiatieven naar de achtergrond verdwijnen. Neem dus even de tijd om je digitale strategie weer nieuwe prioriteit te geven. Richt je op het uitbreiden van je digitale aanwezigheid om relaties op te bouwen, contact te leggen met nieuwe klanten en aan bestaande klanten te verkopen.
Er zijn verschillende manieren om de online aanwezigheid van een klein bedrijf te vergroten. Begin met deze lijst.
- Optimaliseer je website. Iedereen die je website bezoekt, is een potentiële klant. Zoek naar manieren om die bezoekers betrokken te maken bij je merk en meer verkeer voor je website te genereren. Je kunt bijvoorbeeld een blog beginnen met behulpzame informatie voor je doelgroep, AI-chatbotsoftware installeren om antwoord te geven op veelvoorkomende vragen van klanten of je e-commercestrategie gestroomlijnder te laten verlopen.
- Wees sociaal. Een van de gouden regels van marketing is om de klantbetrokkenheid te verhogen op de plek waar je klanten al zijn… wat nu op sociale media is. Sociale media kunnen een goede manier zijn om contact te maken met je klanten en relaties op te bouwen en het is een van de beste manieren om een klein bedrijf te laten groeien. Begin met het creëren van content en ga gesprekken aan op de platforms die je klanten het meeste gebruiken. Bied speciale acties (bijv. exclusieve kortingscodes) aan voor je volgers op sociale media om ze betrokken te maken bij je bedrijf.
- Adverteer op sociale media. Berichten op je sociale kanalen zijn een goede manier om contact te leggen met je publiek. Maar als je je merk zichtbaar wilt maken voor nieuwe klanten, kan adverteren op sociale media daarbij helpen. En omdat je je advertenties op sociale media (zoals Facebook Ads en Instagram Ads) kunt aanpassen, bijschaven en op bepaalde groepen kan richten, weet je zeker dat je merk getoond wordt aan de mensen die het meest waarschijnlijk een aankoop doen.
3. Zoek naar kansen om samen te werken.
Het kan moeilijk zijn om je bedrijf te laten groeien, maar gelukkig hoef je het niet alleen te doen. Samenwerken met andere bedrijven die niet je concurrent zijn (maar die een soortgelijk klantenbestand hebben) kan een goede manier zijn om je bedrijf te laten groeien. Zo zien veel potentiële klanten je merk en vergroot je je bereik.
Stel dat je een sapbar hebt en je wilt de plaatselijke liefhebbers van een gezonde levensstijl bereiken. Dan kun je contact leggen met sportscholen in de buurt om te zien of je een pop-upevenement op hun locatie mag organiseren, waarbij hun klanten je producten mogen proberen en meer te weten kunnen komen over je bedrijf. Of misschien wil je mensen aan de praat krijgen over je wijnpakket-abonnementen. Neem dan contact op met bedrijven die maaltijdboxen aanbieden om te zien of je een proefversie (met promocode!) mag toevoegen aan hun toekomstige boxen, zodat hun klanten kunnen genieten van jouw wijn tijdens hun diner.
Als je potentiële partners benadert, zorg dan dat je duidelijk laat zien wat jouw toegevoegde waarde is voor de samenwerking. Wat kun jij je partners (en hun klanten) bieden waardoor ze met jou zullen willen samenwerken? Denk aan een percentage van doorverwijsverkopen, een promotie op sociale media of een introductiekorting.
Tip van VistaPrint
Als je eenmaal een partnerschap hebt gevormd, zorg dan dat je het promoot. Je kunt je nieuwe samenwerking bekendmaken in een e-mailnieuwsbrief, via borden in je winkel of een paar sociale posts. Ontwerp een post die past bij jullie bedrijven met VistaCreate.
4. Experimenteer met verschillende marketingstrategieën.
Er is geen kant-en-klare oplossing voor het laten groeien van een onderneming. Een strategie waarmee het ene bedrijf honderden nieuwe klanten bereikt, werkt voor een ander bedrijf misschien helemaal niet. Als je je bedrijf effectief wilt laten groeien, dan kun je het beste experimenteren met verschillende strategieën tot je ontdekt wat voor jouw bedrijf en klanten werkt.
Het kan bijvoorbeeld zijn dat je contentmarketingstrategie een consistente stroom van goede leads oplevert die betaalde klanten worden, terwijl je folders niet dezelfde resultaten geven. Of misschien merk je dat fysieke marketingevenementen heel veel nieuwe omzet opleveren… maar heb je niet dezelfde omzetpiek na een nieuwe digitale advertentiecampagne.
Vergeet niet: er is geen eenduidige, universele of gegarandeerde manier om je bedrijf te laten groeien. Dus experimenteer met verschillende marketingstrategieën tot je ontdekt wat voor jou het beste werkt.
5. Gebruik je bestaande klantenbestand.
Je bestaande klanten weten al hoe het is om met je te werken, doordat ze je diensten afnemen of je producten kopen. En als zij zaken met je blijven doen, dan betekent dat dat ze blij zijn met die ervaring. Dus waarom gebruik je je huidige klantenbestand niet om je bedrijf te laten groeien?
Vraag je bestaande klanten om hun vrienden en familie naar je bedrijf door te verwijzen of moedig ze aan om reviews te schrijven op Google of speciale beoordelingssites. Identificeer je trouwste klanten en vraag ze om een referentie te schrijven voor je website of om een videoreferentie op te nemen die je op je sociale kanalen kunt delen. Vergeet niet om ze te bedanken voor hun hulp met iets leuks, zoals een gratis product of korting op een dienst.