Geschatte leestijd: 5 minuten
Hoewel 2021 chaotisch is geweest, hebben we nog iets leuks in het verschiet: de feestdagen.
Van kerstinkopen tot oudejaarsavond in besloten kring, mensen bezoeken massaal lokale winkels en restaurants in deze tijd van het jaar.
Maar deze piek brengt ook een hoop concurrentie met zich mee. Om tijdens de feestdagen in gedachten te blijven, moet je opvallen in de massa. Hier zijn een paar unieke (goedkope!) ideeën om je bedrijf tijdens de kerstdrukte te promoten. En we beginnen met drukwerk.
Vaak is het budget aan het einde van het jaar krap. Richt je daarom op marketing die betaalbaar is en impact heeft, zoals gepersonaliseerde postkaarten en andere creatieve oplossingen. En omdat er minder bedrijven zijn die deze kanalen gebruiken, heb je een grotere kans om op te vallen. Dat zorgt er niet alleen voor dat klanten je bedrijf onthouden, maar het verhoogt ook de winst die daaruit voortvloeit.
Zorg ervoor dat klanten het hele seizoen lang terug blijven komen met deze 6 eenvoudige marketingideeën voor winkels, die klanten eraan herinneren wat jouw bedrijf te bieden heeft. Van postkaarten en flyers tot kalenders en kleding, je vindt gegarandeerd een manier om tijdens de feestdagen in gedachten te blijven.
6 marketingideeën voor de feestdagen:
- Gebruik postkaarten om kerstnieuws te promoten.
- Prijs kerstdeals aan met folders.
- Bereid klanten voor op 2022 met bedrukte kalenders.
- Laat met gepersonaliseerde mokken zien dat je eeuwig dankbaar bent.
- Gebruik flyers om klanten terug te laten komen.
- Draag je boodschap uit met kleding.
1. Gebruik postkaarten om kerstnieuws te promoten.
Maak klanten tijdens de feestdagen enthousiast over je producten en aanbod met virtuele evenementen of speciale aanbiedingen in de winkel. Breng iedereen ervan op de hoogte. Gepersonaliseerde postkaarten met de belangrijkste informatie erop zijn perfect om je evenementen en aanbiedingen te promoten. Naast belangrijke informatie kun je er ook extra’s op kwijt als kortingscodes of een inpakservice om mensen te overtuigen.

2. Prijs kerstdeals aan met folders.

Een andere manier om kerstshoppers aan te trekken is het aanprijzen van een selectie speciale producten of diensten voor de feestdagen. Als spa kun je een verjongingskuur aanbieden om klanten met een fantastisch gevoel aan het nieuwe jaar te laten beginnen. Restaurants kunnen speciale kerstdrankjes aanbieden of desserts die gemaakt zijn met feestelijke ingrediënten. En de detailhandel kan bijvoorbeeld weggevertjes met een thema aanbieden.
En maak al je speciale kerstaanbiedingen bekend met een folder. Je kunt ze in je winkel, kantoor of plaatselijke gemeenschapshuis neerzetten, maar je kunt ze ook per post naar potentiële klanten sturen of ze meegeven aan mensen die iets bij je kopen.
3. Bereid klanten voor op het nieuwe jaar met gepersonaliseerde kalenders.
Iedereen kijkt nu al uit naar 2022, bouw voort op dat enthousiasme voor het nieuwe jaar met bedrukte kalenders. Zet er afbeeldingen op die bij je merk passen en voeg belangrijke data toe om klanten te herinneren aan aankomende sales, feestdagen en meer. Kalenders zijn een effectieve (en betaalbare!) manier om het hele jaar in beeld te blijven. Ze worden vaak in het zicht gehangen of neergezet, waardoor klanten steeds weer herinnerd worden aan jouw bedrijf.

4. Laat met gepersonaliseerde mokken zien dat je eeuwig dankbaar bent.

Het is gebruikelijk om klanten een kerstkaart te sturen. Maar zodra de feestdagen voorbij zijn, wordt je kaart (waarschijnlijk) weggegooid. Gepersonaliseerde mokken worden echter dagelijks gebruikt, waardoor ze klanten langer herinneren aan jouw bedankje. Mokken zijn ook een leuk cadeau voor medewerkers, die ze misschien zelfs buiten kantoor gebruiken en aandacht voor je bedrijf trekken.
5. Gebruik flyers om klanten terug te laten komen.
De feestdagen zijn een drukke tijd, dus zorg ervoor dat je in december veel nieuwe en terugkerende klanten door de deur krijgt. Maar hoe zorg je ervoor dat die klanten terugkomen als de drukte voorbij is? Flyers voor de feestdagen zijn een fantastische, economische manier om eenmalige klanten aan te moedigen om terug te komen. Bestel voor de feestmaanden een grote hoeveelheid flyers met een verleidelijke aanbieding die pas na de feestdagen geldig is. Zet ze prominent in het zicht tijdens de kerstdrukte en geef iedereen die binnenloopt of een online bestelling doet er een mee.

6. Draag je boodschap uit met kleding.

Een van de gemakkelijkste manieren om de naamsbekendheid van je onderneming te vergroten, is het weggeven van gratis kleding en accessoires. Deze cadeaus werken als reizende reclame en laten je merk en logo zien waar de drager naartoe gaat.
Shoppers worden ongetwijfeld meegenomen naar supermarkten en plaatselijke markten, terwijl rugzakken met sluitkoord vaak gebruikt worden voor wandelingen, uitstapjes, een dag op het strand en fietstochten. T-shirts met je merk erop zijn een nog betere basis om reclame te maken voor je bedrijf en klanten het gevoel te geven dat ze deel uitmaken van je gemeenschap.