Inhoudsopgave
- 1. Spandoeken van vinyl
- Tip van Vistaprint
- 2. Flyers
- 3. Klantkaartjes
- Meer tips om alles uit de feestmaand te halen:
- Investeer in verpakkingen met je merk erop.
- Denk buiten de kaders met je decemberpromoties.
- Gebruik je etalage als middel om mensen te trekken.
- Tip van Vistaprint
- Verbeter je online aanwezigheid.
- Alles wat je nodig hebt voor een succesvolle december:
De feestdagen beginnen voordat je er erg in hebt. Voor retailbedrijven zijn de feestdagen ook de drukste tijd van het jaar en de grootste kans om het aantal verkopen te vergroten.
In deze tijd van het jaar doen kleine ondernemingen er alles aan om klanten over de drempel te krijgen om hun decemberinkopen te doen… daarom kan het een uitdaging zijn om door alle ruis heen te komen en de aandacht van je ideale klant te trekken. Een uitdaging, maar niet onmogelijk! Met een beetje moeite kun je orde op zaken stellen, je voorbereiden op de feestdagen en de stappen zetten die je nodig hebt om je retailbedrijf boven de rest te laten uitstijgen en de verkopen te stimuleren.
Ontdek hier de 3 onmisbare marketingitems die je nodig hebt om je bedrijf op te laten vallen en voor te bereiden op de feestdagen.
1. Spandoeken van vinyl
Spandoeken van vinyl zijn een van de meest veelzijdige hulpmiddelen voor retailbedrijven. Ze zijn verkrijgbaar in verschillende afmetingen, zodat je op zowel grote als kleine plekken kunt adverteren. Je kunt ze binnen en buiten je winkel gebruiken en ze zijn heel geschikt om mensen enthousiast te maken over komende evenementen of sales. Bovendien zijn spandoeken een geweldige manier om je merk te versterken en overal te laten zien. Zorg dat je goed ontworpen spandoeken van vinyl van tevoren klaar hebt om je grote sale te promoten of de aandacht van voorbijgangers te trekken en ze te verleiden je winkel in te komen.
Tip van Vistaprint
Je kunt je uitleven met een decemberthema in het ontwerp voor je spandoek, maar zorg wel dat het bij je merk past en zet je logo er prominent op. Zorg dat je logo er fantastisch uitziet op je marketing voor de feestdagen met de hulp van de experts van 99designs van Vistaprint.
2. Flyers
De klanten die in je winkel zijn geweest voor het hoogseizoen, zijn vaak ook de klanten die het meest geneigd zijn *tijdens* het hoogseizoen je winkel te bezoeken. Daarom is het handig om ze nu al tijdens het shoppen wat informatie te geven over de feestdagen. Flyers zijn een goede manier om details over komende evenementen, promoties en sales te delen. Leg een stapel postkaarten bij de kassa of hang er een paar in de etalage en in de winkel. Of, als je zeker wil weten dat alle klanten een flyer mee naar huis nemen, kun je er een in hun tas doen als ze iets kopen.
3. Klantkaartjes
Als kleine ondernemer weet je al dat de feestdagen het drukste winkelseizoen van het jaar vormen. Geef je klanten daarom een stimulans om al die kerstinkopen bij jou te doen. Klantkaartjes zijn een goede manier om aankopen te stimuleren tijdens de feestdagen… en de rest van het jaar! Maak er een met een sjabloon voor een standaard visitekaartje. Zet je logo, bedrijfsnaam en andere relevante info op één kant van het kaartje. Zet vervolgens hokjes voor stempels of perforaties aan de andere kant. Geef ze aan je klanten en laat hen weten dat ze een gaatje of stempel verdienen bij elke aankoop. Na een bepaald aantal stempels of gaatjes krijgen ze een speciaal cadeau, zoals merchandise van je bedrijf of korting op hun volgende aankoop.



Meer tips om alles uit de feestmaand te halen:
Investeer in verpakkingen met je merk erop.
Het sleutelwoord van het woord ‘hoogseizoen’? Seizoen. Decemberaankopen worden niet in één dag gedaan, of zelfs in één week. Veel klanten spreiden hun aankopen uit over langere tijd. Dus als je wilt dat mensen aan je blijven denken en je trouwe klanten wilt aanmoedigen om nog eens terug te komen voor meer feestelijke inkopen, investeer dan in merkverpakkingen. Als klanten je verpakking zien (bijvoorbeeld een papieren tas van je bedrijf of een doos met een logosticker), worden ze weer herinnerd aan hun ervaring bij je bedrijf en verleid om nog eens langs te komen. Hetzelfde geldt voor verzonden bestellingen: In plaats van een gewone doos herinnert een bedrijfsverpakking klanten eraan waar ze dat leuke cadeau hebben gevonden, zodat je ook na de feestdagen bij mensen in gedachten blijft.
Denk buiten de kaders met je decemberpromoties.
Er zijn overal leuke deals voor de feestdagen en elke winkelier zal een sale, evenement of promotie organiseren om klanten te lokken. Als je wilt opvallen, moet je *nu* gaan nadenken over je eigen marketingstrategie voor de feestdagen. Wees niet bang om buiten de kaders te denken en iets nieuws en aparts uit te proberen. In plaats van 15% korting te geven op alle producten kun je eens iets anders doen en klanten aan een rad laten draaien met verschillende beloningen, zoals 20% korting op het totaalbedrag, een cadeau bij een aankoop of korting op bepaalde items speciaal voor de feestdagen.
Gebruik je etalage als middel om mensen te trekken.
Tijdens het hoogseizoen zijn mensen veel op pad om inkopen voor de feestdagen te doen en je etalage is de perfecte kans om op te vallen, hun aandacht te trekken en voetverkeer naar je winkel te leiden. Dus trek alle registers open! Geef je mooiste producten een prominente plek, hang posters op om decembersales te promoten, creëer een feestelijke sfeer met speciale decoraties… alles mag! Hoe meer je etalage opvalt, hoe meer je winkel zelf zal opvallen en hoe eerder mensen naar binnen komen om te shoppen.
Tip van Vistaprint
Als klanten langs je winkel lopen, wil je dat ze weten wie je bent. Met een raamsticker kun je mensen op straat goed je merk laten zien en informatie geven over je openingstijden.
Verbeter je online aanwezigheid.
Je fysieke winkel is een geweldige manier om de aandacht van mensen te trekken tijdens de feestdagen. Maar vergeet je digitale etalage niet! Om je website helemaal uit te dossen voor de feestdagen kun je het design veranderen in een feestthema met aandacht voor speciale aanbiedingen. Als je sneeuwvlokjes op de ramen van je winkel zet, kun je bijvoorbeeld ook een feestelijke banner met sneeuwvlokjes op de homepage van je site maken. Dit soort consistentie geeft je bedrijf geloofwaardigheid en is superfeestelijk.
Alles wat je nodig hebt voor een succesvolle december:
- Spandoeken van vinyl
- Postkaarten
- Klantkaartjes
- Verpakkingen met branding
- Creatieve promoties voor de feestdagen
- Een opvallende etalage