Geschatte leestijd: 3 minuten
Tips van Tory Johnson
Toen ik eind jaren 90 mijn eerste bedrijf startte, had ik geen geld, geen diploma’s en geen idee hoe je een bedrijf startte. Ik wist alleen dat ik eigen baas wilde zijn en dat mislukken geen optie was. Dus ik heb alles gaandeweg geleerd.
In de daarop volgende 15 jaar ben ik twee miljoenenbedrijven begonnen, gericht op vrouwen en carrière maken. Terugkijkend heb ik, deels uit noodzaak en deels dankzij puur geluk, een aantal dingen vermeden waarvan ik later ontdekte dat die voor veel aanstaande ondernemers de weg naar succes blokkeren.
Dit zijn de drie dingen die je moet vermijden als je probeert je bedrijf van de grond te krijgen.
1. Geheimzinnigheid
Toen ik mijn eerste bedrijf begon, Women For Hire, wist ik niets over de diepere werking van banenbeurzen. Ik wist alleen dat er van banenevenementen dertien in een dozijn gingen, maar dat er geen enkele speciaal op vrouwen gericht was. Ik vertelde iedereen wat ik van plan was met het idee om hen om advies en contacten te vragen zonder er ooit bij stil te staan dat iemand er met mijn idee vandoor zou kunnen gaan en zelf een banenbeurzenbedrijf voor vrouwen zou opzetten.
En toch kom ik steeds weer aanstaande ondernemers tegen die zeggen dat ze een geweldig idee voor een bedrijf hebben, maar het niemand durven vertellen uit angst dat iemand anders hun idee steelt. Ik zeg tegen ze dat ze zich geen zorgen moeten maken. De meeste mensen hebben het te druk met hun eigen problemen om er met jouw idee vandoor te gaan.
Maak je niet te druk dat iemand je idee zou kunnen stelen en richt je meer op mensen die geïnteresseerd zijn in wat je te bieden hebt. Mensen kunnen je alleen met advies, feedback, doorverwijzingen en verkopen helpen om je bedrijfsdoel te realiseren als je je mond opendoet.
2. Excessief plannen
Toen ik mijn baan opzegde, hadden mijn man en ik een tweeling in de peuterleeftijd en huishoudelijke uitgaven die we alleen konden betalen als we allebei fulltime werkten. Ik had niet de luxe van veel tijd zonder salaris om een uitgebreide strategie te bedenken. Ik moest het simpel houden: vijftig bedrijven zoeken die me wilden betalen om mee te doen aan een banenbeurs voor vrouwen en vervolgens het evenement goed genoeg promoten zodat er ook nog vrouwen zouden komen opdagen om op banen te solliciteren.
In plaats van excessief te plannen door een uitvoerig businessplan te schrijven en te herschrijven om alle puntjes op de i te zetten, ben ik er gewoon vol tegenaan gegaan zonder om te kijken. Na een paar maanden doen, elke dag de hele dag bedrijven bellen, de beurs organiseren en zorgen dat vrouwen de beurs ook zouden bezoeken, was Women For Hire geboren en was mijn eerste evenement geslaagd, drie maanden nadat ik mijn betaalde baan had opgezegd.
3. Geld uitgeven aan luxe dingen
Ik had destijds geen geld, dus het idee om kantoorruimte te huren is nooit in me opgekomen. In plaats daarvan werkte ik in een hoekje van mijn slaapkamer aan een goedkoop Ikea-bureau met een telefoon, een computer en een fax.
Hoewel ik een service verkocht aan directeuren in pluche kantoren bij bedrijven die op de Fortune 500-lijst staan, hadden zij er geen idee van dat ik gewoon thuis zat, met mijn tweeling en hun oppas in de woonkamer. En geen van de personeelsmanagers die ik overhaalde om op de beurs te komen staan, had er problemen mee om de betaling naar mijn huisadres te sturen.
In plaats van ‘Appartement 3A’ stond er ‘Derde verdieping’ op mijn facturen. De cheques kwamen altijd aan. Vergeet de luxe dingen en investeer alleen in wat je echt nodig hebt om aan de slag te gaan. Upgraden kan later altijd nog, en geeft dan een veel bevredigender gevoel!
Je eigen bedrijf beginnen is een unieke ervaring en hoe je ook je best doet, het gaat waarschijnlijk niet altijd volgens plan. Deze drie dingen die ik heb vermeden toen ik voor mezelf begon, hebben me iets belangrijkers geleerd: het levert je veel meer op als je de dingen neemt zoals ze komen, je niet druk maakt of alles wel perfect is en onthoudt dat mensen je eerder zullen steunen dan in de weg staan. Houd een open blik, blijf positief en geniet van de rit!
Over de schrijver
Tory Johnson presenteert het populaire wekelijkse onderdeel ‘Deals & Steals’ van het ABC-programma Good Morning America. Ze heeft meer dan tien jaar nauw samengewerkt met bestaande en aanstaande ondernemers om hen te helpen bij het waarmaken van hun dromen. Tory is rechtstreeks te bereiken op Twitter en Instagram of ToryJohnson.com.