Kerstmarketingtips voor jouw onderneming in 2021

Geschatte leestijd: 8 minuten

De feestdagen beginnen voordat je er erg in hebt. En meestal zijn de feestdagen zowel zakelijk als privé voor iedereen een extreem drukke tijd, ook voor eigenaars van een klein bedrijf. Dus wees eens eerlijk. Hoe goed ben jij op een schaal van een tot tien voorbereid op de aankomende kerstdrukte?

Of je nu genoeg vertrouwen hebt voor een negen, een twijfelachtige vijf of een paniekerige twee, dit is het moment om je voor te bereiden op de feestdagen. Bijvoorbeeld door kerstmarketingtrends in je branche te onderzoeken, je kerstmarketingstrategie uit te werken of de kerstaanbiedingen te kiezen die je met je klanten wilt delen.

En hoewel het altijd belangrijk is om je goed voor te bereiden op de feestdagen, is het extra belangrijk om op tijd te beginnen met je marketingplan voor de feestdagen van 2021. Door de voortdurende problemen rond COVID-19 kunnen er allerlei uitdagingen op je pad komen.

Juist in deze vreemde tijd willen mensen graag wat te vieren hebben en cadeaus uitwisselen. Door je ideeën en strategie voor je kerstmarketing in orde te hebben, kun je deze tijd waarin klanten meer besteden dan normaal optimaal benutten.

Weet je niet waar je moet beginnen? Geen zorgen, wij helpen je. We hebben een checklist per maand gemaakt, te beginnen in oktober, die boordevol kerstmarketingtips staat. Je leert hoe je je strategie in de praktijk brengt en we zorgen dat je goed voorbereid bent om de aankomende kerstdrukte aan te kunnen, terwijl je betekenisvol contact maakt met klanten en de verkoop stimuleert.

Kerstmarketingtips voor oktober

Oktober is dan misschien de maand van paddenstoelen, de klok verzetten en herfststromen, maar het is ook een kans om je kerstmarketing alvast in orde te maken. Een paar marketingtaken die je in oktober alvast van je to-dolijst kunt schrappen (en die de komende maanden wat makkelijker maken):

  • Maak een gedetailleerd plan voor de feestdagen. Met een beetje voorbereiden en vooruitwerken heb je het wat minder druk en ben je wat meer in de feeststemming (in plaats van in de stress) als de feestdagen beginnen.
  • Stel een budget op voor de feestdagen. Je kunt makkelijk in de verleiding komen om meer voor je bedrijf te besteden tijdens de feestdagen, maar je wilt niet meer besteden dan wat je kunt missen. Stel een budget in, houd het realistisch en houd je eraan.
  • Laat je inspireren. Doe onderzoek naar wat andere bedrijven tijdens de feestdagen doen om reclame te maken. Neem de tijd om hun sociale media te bekijken (zoals Pinterest, Facebook en Instagram) om te zien of er iets is wat ook bij jouw klanten zou kunnen aanslaan. Gebruik die ideeën ter inspiratie voor je eigen kerstmarketingplan.
  • Doe wat marktonderzoek. Waar zijn je klanten naar op zoek tijdens de feestdagen? Hoe voldoe je aan die eisen? Dit is de ideale tijd om onderzoek te doen, zodat je niet met lege handen staat als de decembermaand in volle gang is.
  • Bereid je voorraad voor. Het lijkt misschien alsof het nog lang duurt voordat de piek van de kerstdrukte begint, maar vergis je niet, het begint sneller dan je denkt. Zorg dat je alles voor de feestdrukte bestelt en op orde hebt.
  • Bestel je advertentiemateriaal Nu is het moment om het marketingmateriaal voor alle sales of kerstaanbiedingen voor de komende maanden te regelen. Of je nu spandoeken, postkaarten, flyers, posters of foamboarden nodig hebt voor de feestdagen, sla ze nu alvast in zodat je er de rest van het jaar niet meer aan hoeft te denken.
  • Haal alles in huis wat je nodig hebt aan verpakkingsmateriaal voor de feestdagen. Tijdens de feestdagen staan cadeautjes centraal. Hoe die cadeautjes gepresenteerd worden, kan een grote rol spelen in hoe ze ontvangen worden. Bepaal wat voor verpakking je wilt gebruiken voor pakketjes die aan huis bezorgd moeten worden en hoe je aankopen in de winkel wilt inpakken. Daarnaast kun je alvast bedenken hoe je beide een flinke dosis feestelijkheid geeft. (Voeg bijvoorbeeld een losse sticker met kerstthema bij elke bestelling of versier pakketjes met zelf ontworpen etiketten en tape.)
  • Plan je Black Friday- of Cyber Monday-sale. Klanten zijn DOL op kerstuitverkopen, maar als je wilt dat je uitverkoop effectief is, heb je een duidelijk plan nodig. Aan welke uitverkopen doe je mee? Wanneer begint elke sale? Hoe maak je reclame voor je grootste uitverkopen tijdens de feestdagen? Maak een plan en stel nu alvast promotionele e-mails op, zodat je tegen de tijd dat je ze wilt versturen alleen op ‘verzenden’ hoeft te klikken.

Tip van Vistaprint

Black Friday en Cyber Monday zijn twee heel belangrijke uitverkopen, maar je hoeft niet tot eind november te wachten om een promotie aan te bieden. Probeer eens dagelijkse aanbiedingen en flash-sales voor leden van je mailinglijst als je nieuwe klanten wilt aantrekken.

Kerstmarketingtips voor november

Veel mensen denken bij het woord november aan vallende blaadjes en de intocht van Sinterklaas (en alle pepernoten, chocoladeletters en marsepein die daarbij komt kijken). Maar in november zitten ook twee belangrijke koopjesdagen: Black Friday en Cyber Monday.

Deze twee grote sales vallen laat in de maand, dus je hebt genoeg tijd om begin november een paar mini-promoties te organiseren om proactieve klanten aan te trekken (en ze klaar te stomen voor de grotere sales aan het einde van de maand). Dit is ook een goed moment om je etalage te versieren, zowel digitaal als live!

  • Versier je etalage. Als je een winkelpand hebt, is het tijd om de boel te versieren en dan vooral je etalage. Versier de buitenkant met feestelijke raamkunst, spandoeken en stickers. Binnen kun je het winkelend publiek in de kerststemming krijgen met je favoriete kerstliedjes en door geurkaarsen met herfst- en wintergeuren aan te steken. Als je winkel wat aan de kleine kant is en je je zorgen maakt over het aantal mensen dat binnen mag komen (en dat afstand houden niet meer mogelijk is), kun je manieren bedenken om mensen winkelopties te bieden die de massa omzeilen, zoals een virtueel evenement of een evenement voor een beperkt aantal bezoekers organiseren of persoonlijke winkelafspraken inplannen.
  • Versier je website. Je digitale pand is net zo belangrijk als je fysieke pand. Dus als je een website hebt, zorg dan dat ook je digitale etalage versierd is. Dat kun je doen met een speciale cadeaupagina, door een banner met kersttakken aan je homepage toe te voegen of door de kleuren aan te passen naar kersttinten.

Tip van Vistaprint

Stel je bepaalde protocollen in voor de veiligheid van je klanten tijdens de piek van de kerstdrukte? Laat ze dat van tevoren weten met een digitale nieuwsbrief, briefkaart of bericht op sociale media.

  • Bestel bedankkaarten of cadeautjes met je logo erop. De feestdagen zijn de perfecte gelegenheid om je klanten en werknemers te bedanken, of dat nu met een handgeschreven notitie is of met een product met je logo erop. Je dankbaarheid uiten is niet alleen een goede manier om in de kerstsfeer te komen, het kan ook je relaties versterken voor het komende jaar.
  • Bestel je kerstkaarten op tijd. Kerstkaarten zijn een goede manier om contact te leggen met je klanten, werknemers en leveranciers. Zorg dat je ze op tijd bestelt en bestel er meer dan je nodig hebt (de kans is groot dat er meer mensen in aanmerking komen voor een kerstkaart dan je denkt). Maar wat als je te veel kerstkaarten bestelt? Geen zorgen! Stop ze gewoon bij bestellingen of in een tas bij de aankopen voor een feestelijk tintje.
  • Begin met de planning van je ideeën voor kerstmarketing. Veel klanten kopen hun kerstcadeautjes op Black Friday en Cyber Monday. Zorg er daarom voor dat je kerstmarketingplan klaar is voordat die sales beginnen.
  • Lanceer je Black Friday sale. De dag na Thanksgiving, beter bekend als Black Friday, is een van de belangrijkste uitverkopen van het jaar. Zorg dat je berichtgeving duidelijk is en dat je klanten precies weten welke sales en aanbiedingen ze kunnen verwachten. Als je bang bent dat er te veel mensen tegelijkertijd naar je winkel komen, kun je mensen toelaten op afspraak of op bepaalde tijden om de drukte te beheersen.
  • Doe mee aan koopzondagen. Elk jaar zijn er meerdere koopzondagen tijdens de laatste maanden van het jaar. Als je deze dagen, waarop consumenten hun geld graag bij kleine ondernemingen besteden, optimaal wilt benutten, kun je aanbiedingen organiseren voor die speciale dagen.
  • Lanceer je Cyber Monday sale. Black Friday en de dagen erna kunnen de verkoopcijfers flink laten stijgen. Maar hoe zit het dan met de consumenten die liever vanuit huis winkelen? Die worden op hun wenken bediend op de maandag erna. Cyber Monday. Gebruik deze digitale koopjesdag om exclusieve deals aan te bieden (zoals als eerste naar binnen mogen!) voor leden van je mailinglijst en volgers op sociale media.
  • Hang posters en spandoeken op. Dit is pas het begin van de aanbiedingen voor de feestdagen, dus gebruik posters en spandoeken om aankomende sales aan te kondigen, potentiële klanten aan te trekken en om je bestaande klanten in de feeststemming te krijgen voor de kerstaanbiedingen die nog komen.

Kerstmarketingtips voor december

December is de finale van het feestseizoen. En hoewel je marketing door blijft lopen en erop gericht is om het winkelend publiek al winkelend het nieuwe jaar in te laten gaan, is het ook belangrijk om zelf wat rust te nemen als de kerstdrukte afneemt. December is ideaal om terug te kijken op je successen van 2021, om vooruit te kijken naar het komende jaar en om te gaan nadenken over hoe je 2022 nog geslaagder kunt maken.

  • Bekijk en analyseer de resultaten van je sales op Black Friday en Cyber Monday. Als je de uitverkopen op Black Friday en Cyber Monday elk jaar wilt verbeteren, moet je kijken wat er aansloeg, maar zeker ook naar wat niet zo goed werkte. Bekijk de data van je uitverkopen en noteer welke sales en aanbiedingen domineerden en welke niet veel opleverden. Gebruik dat inzicht volgend jaar bij het opstellen van je strategie voor de feestdagen.
  • Houd bij hoe druk je bezocht wordt. Zorg dat je in 2022 voldoende personeel hebt om aan de eisen van klanten te voldoen. Maar je wil ook niet te veel werknemers in je winkel hebben staan op bepaalde momenten. Kijk daarom naar patronen in het winkelverkeer. Was het rustig in de ochtend en stond er een lange rij (op afstand!) in de middag? Als je inzicht hebt in de bezoekerspatronen in je winkel in 2021, kun je beter inschatten hoe je je personeel in 2022 moet inplannen. (En als het toch anders is en er komen in 2022 nog meer bezoekers naar je winkel, dan kun je het altijd bijstellen en meer personeel inschakelen.)
  • Overweeg een opfrisser. Een nieuw jaar biedt nieuwe kansen. Als je overweegt om je branding te vernieuwen (of dat nu een nieuw logo-ontwerp is of een update van je website), is dit een goed moment om dat te doen.

Tip van Vistaprint

Kun je wel wat hulp gebruiken om je merk een kerstmake-over te geven? Met 99designs van Vistaprint heb je toegang tot ontwerpers (zoals okdesignstudio) die je kunnen helpen met alles wat je nodig hebt voor je ontwerp en merk.

  • Bedenk wat er verbeterd kan worden voor volgend jaar. Het maakt niet uit hoeveel succes je hebt gehad, het kan altijd beter. Heb je een grote hoeveelheid besteld van een bepaald product waarvan je dacht dat het over de toonbank zou vliegen, maar dat niet zo goed liep als verwacht? Liep je halverwege de kerstdrukte tegen een tekort aan van een belangrijk product (zoals tassen en verpakkingen met je merk erop), waardoor je in december moest improviseren? Dit is het moment om terug te kijken op momenten die lastig waren, zodat je ervan kunt leren en voor 2022 een plan kunt maken om het beter aan te pakken.
  • Ga met volle energie het nieuwe jaar in. Je wilt 2022 goed beginnen. Dat betekent dat je de nodige stappen moet nemen om van het nieuwe jaar een succes te maken. Of je nu je voorraad weer aanvult of een kalender maakt met belangrijke data (zoals vakanties van medewerkers en seizoensaanbiedingen), met een plan in gedachten kun je meteen aan de slag als de feestdagen voorbij zijn en 2022 voor de deur staat.