9 nieuwe manieren om je producten te verkopen en aan te bieden voor de feestdagen

Geschatte leestijd: 4 minuten

Of je nu een fysieke winkel hebt of niet, de feestdagen zijn een geweldige tijd om je te richten op je online winkel en creatieve manieren te vinden om je producten in de markt te zetten en verkopen te stimuleren. Hier zijn een aantal creatieve manieren om deze feestdagen je producten te verkopen, nieuwe klanten te bereiken en een onvergetelijke winkelervaring te bieden.

Creatieve manieren om je producten te verkopen voor de feestdagen:

  1. Organiseer een virtuele creatieve markt.
  2. Zet een veiling op van unieke spullen op Instagram.
  3. Werk samen met andere creatievelingen om samengestelde pakketten te verkopen.
  4. Bied speciale winkelopties.

Klaar om te verkopen? Hier is je marketing-to-do-lijst:

  1. Laat van je horen.
  2. Haal alles uit zoekmachineoptimalisatie (SEO).
  3. De ervaring van je online winkel verfijnen.
  4. Maak gebruik van klantbeoordelingen.
  5. Gebruik productfoto’s van goede kwaliteit.

1. Organiseer een virtuele creatieve markt.

Als er geen fysieke markt is deze feestdagen, zet je kraampje dan online. Maak van deze kans gebruik om je prijzen te verlagen, nieuwe producten aan te bieden en (het allerbelangrijkst) urgentie te creëren. Als je online markt maar een paar dagen live gaat, zijn klanten enthousiaster over aanbiedingen en producten die maar voor korte tijd beschikbaar zijn. Zorg dat er over je virtuele creatieve markt gepraat wordt, door een evenement aan te maken op Facebook of een uitnodiging te sturen naar de leden van je nieuwsbrief. Op die manier kunnen shoppers het evenement in hun agenda zetten als iets om naar uit te kijken.

Er zijn allerlei manieren waarop je een virtuele ambachtsmarkt kunt organiseren… en er is geen aanpak die ‘het beste’ is. Hier zijn een paar ideeën om je op weg te helpen:

  • Maak een aparte pagina aan op je website met alleen producten voor de ambachtsmarkt.
  • Verkoop producten via je evenementpagina op Facebook.
  • Maak een nieuwe website speciaal voor je virtuele evenement en laat ook andere makers zien. Gebruik deze nieuwe website als landingspagina met links naar de webshops van elke onderneming.
  • Veel bekende markten gaan online, dus grijp je kans en doe mee tegen weinig of geen kosten. Je bespaart reis- en opzetkosten en kunt je producten alsnog verkopen samen met andere gepassioneerde makers.

2. Zet een veiling op van unieke spullen op Instagram.

We merken dat veel antiekhandelaren en makers Instagram gebruiken om unieke producten te verkopen. Plaats foto’s van je handelswaar en maak in de omschrijving duidelijk dat het product te koop is. Kies voor een veilingsysteem waarin bieders 24 uur de tijd hebben om hun hoogste bod uit te brengen, of ga voor ‘wie het eerst komt, wie het eerst maalt’ waarbij degene die je als eerste een PB stuurt en betaalt, het product krijgt.

Zorg dat je het oorspronkelijke bericht op VERKOCHT zet, maar verwijder het niet. Zo kunnen mensen zien wat ze gemist hebben en bouw je interesse en verwachting op voor je volgende veilingronde.

Tip van Vistaprint

Beschadigde of niet helemaal perfecte producten? Verkoop ze tegen een gereduceerde prijs. Klanten hebben het gevoel dat ze een goede deal hebben gevonden voor een uniek item en jij maakt vlak voor de drukte van de feestdagen ruimte in je werkplaats.

3. Werk samen met andere creatievelingen om samengestelde pakketten te verkopen.

Een kleine onderneming heeft een netwerk nodig, dus zoek contact met andere makers om producten te bundelen of cadeaupakketten te maken. Hun producten komen dan in aanraking met jouw klanten en andersom… Een win-winsituatie voor iedereen. Begin met contact zoeken met lokale ondernemers die een bedrijf hebben dat het jouwe aanvult. Als jij je specialiseert in sportkleding, werk dan samen met een sportschool om een bundel voor het nieuwe jaar te maken. Heb je een banketbakkerszaak, neem dan contact op met een interieurwinkel om een cadeaumand te maken, natuurlijk inclusief hapklare traktaties!

4. Bied speciale winkelopties.

Het is de tijd van het jaar om te winkelen… dus geef je klanten ook andere opties behalve naar je webshop gaan of je winkel bezoeken.

Privéafspraken in je studio. Bied een-op-een afspraken in je creatieve ruimte aan om je klanten iets nieuws en gemak te bieden. Shoppers vinden het leuk om binnen te kijken in je atelier of studio en een sneak preview te krijgen van je nieuwste producten.

Thuis shoppen. Breng je winkel naar de voordeur van je klant! Na een consult via de telefoon of videochat, kun je een aantal speciaal geselecteerde producten naar het huis van je klant brengen. Met een dergelijke privé winkelervaring voelt je klant zich gegarandeerd speciaal.

Virtuele personalshopping-sessies.Shoppen klanten het liefst vanuit huis, bied dan virtueel shoppen aan. Laat klanten van tevoren een formulier invullen waarin ze aangeven waar ze naar op zoek zijn. Zo kun je relevante aanbevelingen doen tijdens de livesessie.

5. Laat van je horen.

Hoe je je producten deze maanden ook wilt verkopen, zorg dat klanten op de hoogte zijn van nieuwe aanbiedingen. Plaats een bericht op sociale media over je aanstaande virtuele markt, doe een postkaart op de bus met informatie over afspraken in je studio of stuur een e-mailnieuwsbrief met een link waarin klanten zich kunnen aanmelden voor een virtuele winkelsessie.

6. Haal alles uit zoekmachineoptimalisatie (SEO).

Zorg dat mensen je bedrijf online kunnen vinden! Hoewel het altijd goed is om contact te houden met je plaatselijke gemeenschap, kun je met een website klanten over de hele wereld bereiken. Dus als je nieuwe producten op je site zet, pas dan best practices voor zoekmachineoptimalisatie (SEO) toe zodat je hoger in de zoekresultaten van Google terechtkomt.

7. Verbeter de winkelervaring van je website.

Er winkelen meer mensen dan ooit online… dus zorg dat winkelen op jouw website makkelijk is. Als je je website zelf hebt ontworpen en gebouwd, kun je onbewust bevooroordeeld zijn over de klantervaring. Vraag daarom aan vrienden en familie die je vertrouwt om het betaalproces te testen en vraag ze om feedback.

Tip van Vistaprint

Veel mensen winkelen op hun mobiele telefoon, dus zorg dat je site ook op kleinere schermen goed werkt.

8. Maak gebruik van klantbeoordelingen.

Wees niet bang om klanten te vragen om een review achter te laten. Zet een herinnering onderaan je factuur, achterop een folder en vraag het persoonlijk als je een-op-een met een klant spreekt. Integreer die klantbeoordelingen in je marketingplan: highlight een aantal reviews op je Facebookpagina, voeg er een toe aan elke e-mailnieuwsbrief die je verstuurt en zet een bijzonder goede beoordeling op de achterkant van je volgende flyers of informatiekaarten.

9. Gebruik productfoto’s van goede kwaliteit.

Of je nu een handgemaakte hoed op sociale media veilt of foto’s uploadt voor je online markt, zorg dat al je merkfotografie er goed uitziet. Als klanten online shoppen, kunnen ze het product niet in het echt zien of aanraken. Daarom moeten de foto’s die ervaring zo goed mogelijk overbrengen. Toon producten in natuurlijk licht en maak foto’s vanuit verschillende oogpunten om je klanten een 3D-beeld te geven van het product.