Hoe schrijf je een persbericht?

Geschatte leestijd: 4 minuten

Je kunt de wereld op allerlei manieren informeren over interessante updates voor je bedrijf. Als je de aandacht van lokale media wilt trekken, kan een persbericht een goede manier zijn om dat voor elkaar te krijgen. Zodra je bepaald hebt dat dit de beste manier is om je nieuws te delen, is het belangrijk om ervoor te zorgen dat je persbericht de volgende dingen bevat:

  1. Een titel en ondertitel
  2. Een informatieve openingsparagraaf
  3. Een aantrekkelijke quote
  4. Aanvullende details
  5. Standaardtekst
  6. Contactgegevens

Hier gebruiken we Berts Verse Vangst als voorbeeld om te laten zien hoe je een persbericht schrijft. Voorbeelden van elk deel van het persbericht vind je in de blauwe kaders. Op het einde maken we er een geheel van.

1

Titel en ondertitel die de aandacht trekken

Dit is het belangrijkste deel van je persbericht en mag absoluut niet overgeslagen worden. Dit is het punt waarop de editor of verslaggever besluit om verder te lezen of niet. Hoewel de titel de aandacht moet trekken, is het ook belangrijk dat hij tegelijkertijd uitlegt waar je bericht precies over gaat. Dit is niet het moment om overdreven creatief of vaag te zijn. De titel maak je dikgedrukt en de ondertitel die erop volgt maak je cursief.

Berts Verse Vangst heropent met een nieuwe look

Een plaatselijke favoriet is terug en viert dat met gratis appetizers

2

Informatieve eerste paragraaf

Dit deel moet antwoord geven of de vijf W’s en een H: wie, wat, waar, waarom, wanneer en hoe. In principe moet de lezer alle belangrijkste informatie hebben die je wilt overbrengen, als hij hierna stopt met lezen.

Delfzijl, GR – 17 augustus 2020: Berts Verse Vangst heeft aangekondigd dat het visrestaurant in Delfzijl op vrijdag 21 augustus weer open gaat na een renovatie die in januari begon. Er is een nieuwe eetzaal voor het diner en de menukaart is aangepast.

3

Aantrekkelijke quote

Zorg dat je persbericht een quote bevat van de meest relevante woordvoerder of vertegenwoordiger. Als eigenaar van een kleine onderneming ben je dat waarschijnlijk zelf. Dit is een mooie kans om met een andere toon een aanvulling te geven op de feiten die in het persbericht worden gepresenteerd. Bovendien kun je hiermee een belangrijke boodschap van je bedrijf delen. Het kan zijn dat de media je quote rechtstreeks overneemt in een artikel, dus neem de tijd om het duidelijk en beknopt te maken, zodat je standpunt goed overkomt.

”Dit jaar hebben we geïnvesteerd in een nieuwe look van het restaurant, een splinternieuwe website en een nieuwe eetzaal”, zegt Bert Aalders, bedrijfsleider van Berts Verse Vangst. ”We weten heel goed met welke uitdagingen de horeca te maken heeft en we hebben het geluk dat we al 40 jaar lang een trouwe schare klanten hebben uit de omgeving van Delfzijl. We zijn ze daar ontzettend dankbaar voor. We zijn blij dat we het restaurant hebben kunnen opknappen, zodat we de mensen van Delfzijl en omgeving kunnen blijven bedienen en Delfzijl aantrekkelijk kunnen houden voor bezoekers.”

4

Aanvullende details

Robert Crossland, een senior Public Relations Specialist bij Vistaprint, geeft aan dat het belangrijk is om, zodra je de interesse van de lezer hebt gewekt, details toe te voegen die je statement onderschrijven. ”Persberichten van Vistaprint hebben doorgaans vier paragrafen, inclusief de openingsparagraaf en quote. We gebruiken de extra paragrafen om dieper in detail te treden.” In het geval van ons voorbeeldbedrijf kan Berts Verse Vangst de extra paragraaf gebruiken om de nieuwe look en het aangepaste menu in meer detail te beschrijven.

Bert heeft met een plaatselijk marketingkantoor samengewerkt om het logo en marketingmateriaal nieuw leven in te blazen en een binnenhuisarchitect uit de regio heeft het interieur van het restaurant ontworpen. Naast klassieke visgerechten, bieden we ook een moderner aanbod (waaronder glutenvrije gerechten), speciale cocktails en een Instagram-waardig decor.

5

Standaardtekst

Deze paragraaf bevat essentiële achtergrondinformatie over je bedrijf en is de afsluiter van je persbericht. Robert zegt: ”Zie de standaardtekst als je elevatorpitch of een korte versie van je Over ons-pagina.” Zorg dat er een link in staat naar je website.

Berts Verse Vangst is een visrestaurant in Delfzijl. Het werd in 1975 opgericht door de familie Aalders en is al sinds de opening favoriet onder de plaatselijke bevolking. Het restaurant werd in 2016 op Platerate.com uitgeroepen tot beste visrestaurant en familiebedrijf van het jaar 2015 door de Delfzijlse Courier. Ga naar www.bertsversevangst.web voor meer informatie.

TIP VAN VISTAPRINT

De standaardtekst is doorgaans hetzelfde voor elk persbericht, dus je hoeft deze paragraaf niet elke keer te updaten.

6

Contactgegevens

Vergeet niet je contactgegevens te vermelden voor de media! Als ze aanvullende vragen hebben, is het handig als ze precies weten hoe en met wie ze contact moeten opnemen. En hopelijk laten ze het je weten wanneer je bericht gepubliceerd wordt en sturen ze je een link.

CONTACT:

Bert Aalders, bedrijfsleider
Tel: 0222 879 3987
[email protected]

TIP VAN VISTAPRINT

Een vuistregel voor het schrijven van een persbericht is dat het beknopt moet zijn. Probeer alles op een pagina te zetten en in het uiterste geval twee. Bedenk dat als een journalist interesse heeft in je verhaal, hij of zij altijd contact met je kan opnemen voor meer informatie.

Zo ziet het persbericht voor Berts Verse Vangst eruit als we alle belangrijke onderdelen bij elkaar zetten:

PERSBERICHT

  1. Berts Verse Vangst heropent met een nieuwe lookEen plaatselijke favoriet is terug en viert dat met gratis appetizers
  2. Delfzijl, GR – 17 augustus 2020: Berts Verse Vangst heeft aangekondigd dat het visrestaurant in Delfzijl op vrijdag 21 augustus weer open gaat na een renovatie die in januari begon. Er is een nieuwe eetzaal voor het diner en de menukaart is aangepast.Berts Verse Vangst werd voor het eerst geopend in 1975 en is al meer dan 40 jaar een familiefavoriet in Delfzijl en omgeving. Het is een populaire locatie voor speciale gelegenheden en verschillende generaties hebben verjaardagen, afstudeerfeesten, jubilea en promoties gevierd in de gezellige sfeer die de familie Aalders hier gecreëerd heeft. De eigenaren vonden het tijd voor een frisse look en namen het moeilijke besluit om hun service tijdelijk stop te zetten om de keuken en eetzaal volledig te renoveren.
  3. ”Dit jaar hebben we geïnvesteerd in een nieuwe look van het restaurant, een splinternieuwe website en een nieuwe eetzaal”, zegt bedrijfsleider van Berts Verse Vangst, Bert Aalders. ”We weten heel goed met welke uitdagingen de horeca te maken heeft en we hebben het geluk dat we al 40 jaar lang een trouwe schare klanten hebben uit de omgeving van Delfzijl. We zijn ze daar ontzettend dankbaar voor. We zijn blij dat we het restaurant hebben kunnen opknappen, zodat we de mensen van Delfzijl en omgeving kunnen blijven bedienen en Delfzijl aantrekkelijk kunnen houden voor bezoekers.”Gasten die op 24 augustus een reservering maken bij Berts Verse Vangst krijgen een gratis portie calamaris, een van de specialiteiten van het restaurant.
  4. Bert heeft met een plaatselijk marketingkantoor samengewerkt om het logo en marketingmateriaal nieuw leven in te blazen en een binnenhuisarchitect uit de regio heeft het interieur van het restaurant ontworpen. Naast klassieke visgerechten, bieden we ook een moderner aanbod (waaronder glutenvrije gerechten), speciale cocktails en een Instagram-waardig decor.
  5. Over Berts Verse VangstBerts Verse Vangst is een visrestaurant in Delfzijl. Het werd in 1975 opgericht door de familie Aalders en is al sinds de opening favoriet onder de plaatselijke bevolking. Het restaurant werd in 2016 op Platerate.com uitgeroepen tot beste visrestaurant en familiebedrijf van het jaar 2015 door de Delfzijlse Courier.Ga naar www.bertsversevangst.web voor meer informatie.
  6. CONTACT:Bert Aalders, bedrijfsleiderTel: 0222 879 [email protected]