5 stappen om online bedrijfsreviews te krijgen

Geschatte leestijd: 5 minuten

Sociaal bewijs is een krachtig fenomeen. Als potentiële klanten zien dat andere mensen een positieve ervaring hebben gehad met je bedrijf, zullen ze er eerder geneigd op vertrouwen dat zij ook een positieve ervaring zullen hebben en zijn ze meer geneigd zijn om met jouw bedrijf in zee te gaan. Dit bouwt het vertrouwen van je klanten op. En als het gaat om het genereren van sociaal bewijs, dan zijn er niet veel dingen die beter werken dan online bedrijfsreviews.

Bedrijfsreviews zijn een zeer effectieve manier om online contact te leggen met potentiële klanten en hen te overtuigen dat ze bij jouw bedrijf moeten zijn. Als je je afvraagt hoe krachtig online reviews kunnen zijn, bekijk dan de bevindingen van het 2020 Local Consumer Review Survey:

  • 87% van de consumenten leest online reviews van lokale bedrijven.
  • 93% van de consumenten gebruikte het internet om in het afgelopen jaar een lokaal bedrijf te vinden, en 34% zocht elke dag.
  • 79% van de consumenten vertrouwt online reviews net zo sterk als aanbevelingen van familie en vrienden.
  • Positieve reviews zorgen dat 94% van de consumenten een bedrijf waarschijnlijker gaat gebruiken, terwijl 92% een bedrijf minder snel zal gebruiken als deze negatieve reviews heeft.

Als je je afvraagt hoe je meer online reviews kan krijgen, volg dan deze vijf stappen om je mond-tot-mondreclame een boost te geven en je bedrijf naar een hoger niveau te tillen:

  1. Zorg dat klanten gemakkelijk een online bedrijfsreview kunnen achterlaten.
  2. Vraag je klanten om een online review te geven.
  3. Ga op de juiste manier met negatieve reviews om.
  4. Maak gebruik van online reviews om je bedrijf te verbeteren.
  5. Gebruik positieve reviews in je marketing.

1. Zorg dat je klanten gemakkelijk een online bedrijfsreview kunnen achterlaten.

Om te beginnen met bedrijfsreviews krijgen, moet je zorgen dat je te vinden bent op reviewplatforms. Een Google bedrijfsprofiel is een goede plek om te beginnen. Begin met jebedrijf op Google toe te voegen of te claimen en vul daarna je profiel in met essentiële informatie over je bedrijf. Voeg de basisinformatie toe, zoals je telefoonnummer, adres en openingstijden, naast merkelementen zoals je logo.

Als je Google Bedrijfsprofiel eenmaal actief is, kunnen klanten het vinden als ze online naar jouw bedrijf zoeken. Ze kunnen dan makkelijk een review daar achterlaten. Je kunt ook rechtstreeks vanuit je Google Bedrijfsprofiel reageren op reviews en interactie aangaan met klanten, dus is het eenvoudig om je reviews te beheren en te zorgen dat je klanten zich gehoord voelen.

Google is absoluut het populairste reviewplatform, maar afhankelijk van wat voor bedrijf je hebt, kan het handig zijn om extra profielen aan te maken op bijvoorbeeld Yelp, Facebook of andere reviewplatforms voor specifieke branches.

Tip van VistaPrint

Je logo moet een centrale plaats innemen op je Google bedrijfspagina. Als je logo wel een opfrisbeurt kan gebruiken, probeer dan 99designs van Vista, waar duizenden talentvolle ontwerpers klaarstaan om je logo-ontwerp tot leven te brengen.

2. Vraag je klanten om een online review te geven.

Volgens de Local Consumer Review Survey moeten consumenten 10 positieve reviews lezen voordat ze een bedrijf vertrouwen. Daarom is het belangrijk om zo veel mogelijk positieve reviews te krijgen, en dat betekent vragen aan je klanten om je daarbij te helpen.

Er zijn heel veel manieren om dat te doen. Als je een erg fijne omgang met een klant hebt, kun je hem of haar rechtstreeks vragen een review over de ervaring te schrijven en aangeven waar en hoe dat kan. Je kunt ook een verzoek om online reviews op je marketingmateriaal, verpakkingen, borden in de winkel, bedrijfswebsite of andere contactpunten met klanten zetten. En als je de kans wilt verhogen dat ze ook echt een review achterlaten? Bied dan iets aan als beloning, zoals een speciale waardebon of korting op hun volgende aankoop.

Het is ook belangrijk om te zorgen dat je klanten regelmatig reviews achterlaten. Volgens de Local Consumer Review Survey let 73% van de consumenten alleen op reviews die in de laatste maand zijn geschreven. Dus er geldt niet alleen hoe meer reviews hoe beter, maar ook hoe recenter de reviews, hoe beter!

Tip van VistaPrint

Maak het je klanten extra makkelijk om een online review te geven met een QR-code op je kassa, onderaan je factuur of op een postkaart. De QR-code moet dan doorverwijzen naar Google Reviews zodat ze makkelijk en eenvoudig een review voor je kunnen schrijven.

3. Ga op de juiste manier met negatieve reviews om.

Het maakt niet uit hoe geweldig je bedrijf is of hoeveel moeite je doet om je klanten een positieve ervaring te geven. Er zal een moment komen dat een klant niet erg onder de indruk is en een negatieve beoordeling geeft als reactie.

Maar af en toe een review krijgen die niet fantastisch is, hoeft geen drama te zijn voor je bedrijf als je maar begrijpt hoe je op negatieve reviews moet reageren. Hier zijn een paar gouden regels om in gedachten te houden bij het omgaan met negatieve online reviews.

  • Erken het probleem en bied je excuses aan. De beste manier om op een negatieve review te reageren is door de koe bij de horens te vatten. Erken het probleem en bied je klant excuses aan voor de vervelende ervaring.
  • Los het probleem op indien mogelijk.Kun je de klant een oplossing bieden, doe dat dan in je antwoord. Als een review bijvoorbeeld zegt dat een klant te veel heeft betaald bij een bezoek aan jouw bedrijf, bied dan aan het teveel betaalde bedrag terug te storten.
  • Vraag om een tweede kans.Vraag de klant na het verontschuldigen en oplossen van de situatie om de mogelijkheid om een betere ervaring te bieden en kijk of die je nog een tweede kans wil geven. Bied daarna een aansporing om weer met je bedrijf in zee te gaan, bijvoorbeeld met korting op hun volgende aankoop of een gratis extra service.

4. Maak gebruik van online reviews om je bedrijf te verbeteren.

Je kunt niet iedereen tevreden stellen, dus is het belangrijk om een incidentele negatieve review met een korreltje zout te nemen. Maar als je regelmatig negatieve online reviews krijgt, is het belangrijk om goed te analyseren wat je klanten te zeggen hebben en de feedback te gebruiken om je bedrijf te verbeteren.

Als je bijvoorbeeld meerdere reviews krijgt die zeggen dat de klantenservice van je bedrijf tekortschiet, kun je investeren in extra training voor je werknemers om een positievere klantervaring te creëren. Als meerdere klanten opmerken dat je winkel altijd dicht is als ze langskomen, kun je misschien kijken of je iets aan de openingstijden kan doen.

Het is nooit leuk om negatieve bedrijfsreviews te krijgen, maar je kunt ze ook zien als feedback voor je bedrijf. Zo krijg je de kans om te identificeren welke gebieden van je bedrijf verbeterd kunnen worden en die verbeteringen vervolgens doorvoeren.

5. Gebruik positieve reviews in je marketing.

Meer online reviews krijgen is één deel van het geheel. Maar zodra je die positieve reviews hebt, wil je er zoveel mogelijk uithalen. Dus waarom gebruik je ze niet in je marketing?

Vraag toestemming aan je klanten om hun reviews te hergebruiken in marketingflyers, als testimonials op je website of als hoogtepunt op je social mediasociale-kanalen. De authentieke ervaringen van echte klanten laten zien is een goede manier om vertrouwen op te bouwen bij nieuwe klanten en de geloofwaardigheid van je bedrijf te vergroten.