Als je reclame wilt maken voor je bedrijf, moet je eerst zorgen dat je de aandacht van voorbijgangers hebt. Spandoeken zijn een van de meest directe en efficiënte manieren om de aandacht te trekken vanaf een afstand.
Gelukkig zijn spandoeken een stuk eenvoudiger te maken dan je denkt, je hebt alleen wat planning en een paar trucjes achter de hand nodig. Zo maak je een spandoek waarmee je gegarandeerd opvalt.
- Bedenk waar het spandoek moet komen.
- Houd je boodschap kort en eenvoudig.
- Breng hiërarchie aan in de afbeeldingen en tekst.
- Kies een leesbaar lettertype.
- Gebruik kleuren om contrast te creëren.
- Kies een ontwerpsjabloon.
1. Bedenk waar het spandoek moet komen.
De plek waar het spandoek komt te hangen, is bepalend voor het formaat, de kleur, de boodschap en het materiaal. Hang je het spandoek boven de ingang van je winkel, op een sportevenement, op een boerenmarkt of in een etalage? Een dubbelzijdig spandoek kan uitkomst bieden als je een boodschap wilt overbrengen op klanten binnen en buiten je winkel, terwijl een roll-up banner ideaal is om mee te nemen naar beurzen en markten.
Aks de plaats bepaalt is, kun je gaan bedenken wat mensen aan het doen zijn als ze je spandoek lezen (staan, wandelen, rijden, in de trein zitten) en vanaf welke afstand ze het moeten lezen. Dat heeft namelijk invloed op dingen zoals het formaat van het spandoek, maar ook of het spandoek verticaal of horizontaal komt te hangen, welk lettertype geschikt is en hoeveel woorden je wilt gebruiken. Denk ook na over de achtergrond van het spandoek (groene bomen, bakstenen, een witte muur?). Het spandoek moet natuurlijk wel opvallen ten opzichte van de achtergrond. Alles draait om de aandacht trekken van je klant.

Tip van VistaPrint
Waar het spandoek komt te hangen, is ook belangrijk voor de keuze van het materiaal. Hoewel spandoeken voor buiten, zoals die van vinyl en mesh, zowel binnen als buiten kunnen worden gebruikt, is het voor binnenspandoeken niet goed om aan de elementen te worden blootgesteld.
2. Houd je boodschap kort en eenvoudig.
Elk spandoek moet een hoofddoel hebben. Bedenk dus goed wat dat ene ding is dat mensen zouden moeten doen als ze je spandoek hebben gezien. Bijvoorbeeld dat ze je winkel binnenlopen, een offerte aanvragen of je website bezoeken. Wat het doel ook is, zorg dat de aanzet tot actie kort en duidelijk is.
Minder is vaak meer als het op woorden aankomt. De meeste mensen zullen je spandoek vanaf een afstand zien (en als ze onderweg zijn misschien maar voor een fractie van een seconde), dus zorg ervoor dat je boodschap snel begrijpbaar is. Kies voor korte, directe en makkelijk te lezen mededelingen en vermijd overbodige woorden. Als je een woord weg kunt laten zonder de betekenis te veranderen, doe dat dan.
3. Breng hiërarchie aan in de afbeeldingen en tekst.
De volgorde van je boodschap en informatie (de hiërarchie) heeft veel invloed op hoe effectief je spandoek is. Geef belangrijke informatie een prominente rol en zorg ervoor dat je hoofdboodschap opvalt. Het maakt niet uit hoe: met een uitvergrote foto of een vetgedrukte titel.
Schik de andere elementen, zoals secundaire informatie of extra details, in een kleiner lettertype rond het focuspunt.

Tip van VistaPrint
Als je afbeeldingen op je spandoek gebruikt, zorg dan dat ze een hoge resolutie hebben en van goede kwaliteit zijn. Ze moeten er scherp en helder uitzien als ze groot worden afgedrukt, dus gebruik altijd originele, niet-gecomprimeerde bestanden voor het beste resultaat.
4. Kies een leesbaar lettertype.
Klassieke, opvallende lettertypen zoals Helvetica, Century Gothic en Verdana geven je spandoek een professionele uitstraling en dragen bij aan de leesbaarheid van de tekst. Het kan verleidelijk zijn om speelse of ongebruikelijke lettertypen te gebruiken, maar wees daar voorzichtig mee. Ze kunnen je boodschap minder goed leesbaar maken voor klanten.
Spandoeken worden meestal vanaf een afstand gezien, dus houd je niet in als je de grootte van het lettertype kiest. – – Probeer ook een mix van lettergrootten te vermijden. Gebruik niet meer dan 3 verschillende grootten, anders kan het ontwerp wat chaotisch overkomen.
5. Gebruik kleuren om contrast te creëren.
Over het algemeen is het gebruikelijk om het spandoek af te stemmen op je merk en dezelfde kleuren te gebruiken als in de rest van je marketing. Het is echter belangrijk om goed op te letten op hoe je ze combineert. Een vuistregel is: zorg voor veel contrast tussen de letters en de achtergrond, dus kies voor donkere letters op een lichte achtergrond en omgekeerd.
Probeer ook pastelkleuren te vermijden die opgaan in de achtergrondkleur. Kies in plaats daarvan fellere kleuren. Als je merkkleuren zacht en licht zijn, kun je een fellere versie van dezelfde tinten kiezen om meer contrast te creëren op het spandoek.
6. Kies een ontwerpsjabloon.
Nu je weet hoe je een spandoek kunt laten opvallen, is het tijd om alles samen te brengen in het definitieve ontwerp. De eenvoudigste manier is om te beginnen met een aanpasbaar sjabloon en daar je boodschap aan toe te voegen, het lettertype te kiezen, je logo te uploaden en de indeling aan te passen tot het helemaal perfect is voor jouw bedrijf.
Of heb je al een compleet ontwerp voor je spandoek? Upload het dan eenvoudig op het spandoek van jouw keuze. Onze ervaring heeft ons geleerd dat bestanden van Adobe Photoshop en Illustrator de beste indelingen zijn om te gebruiken als je een eigen ontwerp uploadt.
Tip van VistaPrint
Wil je het ontwerpgedeelte overlaten aan een professional? Zoek op 99designs van Vista een grafisch ontwerper om het spandoek dat je in gedachten hebt tot leven te brengen.