Verkopen op Etsy: Tips voor ondernemers

Geschatte leestijd: 8 minuten

De wereld verschuift al jaren naar online winkelen. Maar de afgelopen 12 maanden is die ontwikkeling duidelijk versneld en tegenwoordig zijn online winkels heel belangrijk om kleine bedrijven met klanten in contact te brengen en verkopen te genereren. En als je als ondernemer dingen met de hand maakt of bouwt, is Etsy een van de beste online winkelplatformen om te gebruiken.

Het maakt niet uit of je een kunstenaar bent die een nieuw bedrijf begint, een beginnend ondernemer die een nieuwe manier zoekt om er iets bij te verdienen of gewoon iemand die een extra zakcentje wil verdienen met een creatieve hobby. Met maar liefst 10,2 miljard aan verkopen alleen al in 2020 is Etsy dé plek om je producten te verkopen.

Maar wat zijn de beste Etsy-tips voor beginners? Hoe begin je precies met verkopen op Etsy? En als je eenmaal gevestigd bent op het platform, hoe bereik je dan effectief je klanten om je artikelen te verkopen?

Laten we een kijkje nemen bij alles wat je moet weten over het starten van een online handwerkbedrijf, en specifieke tips voor het starten van een Etsy-shop en het gebruiken van het platform om je producten te verkopen. Je zult leren hoe je opvalt in de massa, de aandacht van klanten trekt en het Etsy-platform gebruikt om je handwerkbedrijf naar een hoger niveau te tillen. Zo krijg je stap voor stap succes op Etsy:

  1. Open je Etsy-shop.
  2. Bepaal wat jou uniek maakt.
  3. Gebruik productfoto’s om verkopen te genereren.
  4. Zorg voor een naadloze winkelervaring.
  5. Optimaliseer je online shop.
  6. Promoot je winkel.

1. Open je Etsy-shop.

Voordat je producten op Etsy kunt verkopen, moet je een Etsy-shop openen. Dat doe je in slechts een paar stappen:

  • Stel je voorkeuren in. Voordat je je shop kunt opzetten, moet je je voorkeuren instellen, waaronder taal, valuta en land. Je moet ook aangeven of je een deeltijd- of voltijdverkoper bent (dat heeft geen invloed op je shop; Etsy gebruikt die informatie alleen intern).
  • Kies een naam voor je winkel. Elk bedrijf heeft een naam nodig, ook bedrijven op Etsy. Winkelnamen op Etsy kunnen tussen 4 en 20 tekens lang zijn en mogen geen spaties, speciale tekens of grof taalgebruik bevatten. Je mag ook geen winkelnaam kiezen die al door een andere verkoper wordt gebruikt of inbreuk maakt op iemands handelsmerk.
  • Voeg je producten toe. Je shop bestaat om je producten te verkopen. Dus voordat je je nieuwe bedrijf lanceert, moet je elk product dat je wilt verkopen, vermelden.
  • Stel betalings- en factureringsopties in. Je klanten hebben een manier nodig om je producten te kopen en jij hebt een manier nodig om betaald te krijgen. Etsy heeft een aantal verschillende betaalmethodes beschikbaar, afhankelijk van je locatie. Kies degene die voor jou het meest relevant is. Afhankelijk van de locatie waarvandaan je verkoopt, moet je mogelijk ook creditcardinformatie geven voordat je een winkel kan openen.

Dat zijn de belangrijkste taken om af te strepen voordat je officieel je Etsy-shop kunt openen. Maar tips over het openen van een Etsy-shop zijn pas de eerste stap van het proces. Om van je winkel een succes te maken, moet je contact maken met je klanten, je producten promoten en omzet behalen. Daar gaan we het hierna over hebben.

TIP VAN VISTAPRINT

Heb je hulp nodig bij het maken van een logo of merkidentiteit van je nieuwe ondernemersavontuur? De creatieve experts van 99designs by Vistaprint staan voor je klaar.

2. Bepaal wat jou uniek maakt.

In 2020 waren er meer dan 4,3 miljoen verkopers op Etsy. Het feit dat er zo veel makers hun producten op Etsy verkopen, is bewijs hoe effectief het platform kan zijn. Het betekent echter ook dat klanten uit heel veel shops en producten kunnen kiezen.

Om succes te boeken op Etsy heb je dus een manier nodig om je van de massa te onderscheiden en je klanten te laten zien waarom ze jouw producten zouden moeten kiezen. En dat begint met weten wat jouw winkel anders maakt.

Zie het maar als het speciale sausje van jouw Etsy-shop. Het is datgene wat jou uniek maakt, je onderscheidt van concurrenten en je verbindt met je ideale klanten. Laten we bijvoorbeeld zeggen dat je van plan bent om je handgebreide producten op Etsy te verkopen. Er zijn heel veel gebreide spullen om uit te kiezen… waarom zouden ze voor die van jou kiezen? Misschien verwerk je onverwachte patronen in traditionele breiwerken. Misschien gebruik je een bijzondere soort wol. Of misschien ben je gespecialiseerd in unieke breiwerkjes voor huisdieren.

Wat jou ook uniek maakt, je moet het vanaf het begin bepalen en gebruiken bij je positionering en marketing van je Etsy-shop. Als je niet zeker weet wat jou uniek maakt, vraag jezelf dan deze drie dingen af om wat dieper te graven en te ontcijferen wat zorgt dat je opvalt:

  • Wat biedt mijn shop dat niemand anders biedt?
  • In welk opzicht ben ik anders dan concurrerende shops/makers?
  • Waarom zouden klanten liever iets bij mij dan bij anderen kopen?

3. Gebruik productfoto’s om verkopen te genereren.

Etsy is een visueel platform. Als klanten een product zoeken, kunnen ze door honderden, soms wel duizenden productfoto’s bladeren. Kwalitatief goede foto’s zijn van levensbelang voor de marketing van je shop in Etsy (of waar dan ook eigenlijk). De producten met de beste foto’s zijn meestal degene waarop geklikt wordt… en, het belangrijkst, die verkocht worden. Volgens onderzoek van Etsy zei maar liefst 90% van ondervraagde mensen dat de afbeeldingkwaliteit ‘zeer belangrijk’ of ‘heel erg belangrijk’ was bij het nemen van hun aankoopbeslissing.

Met foto’s van hoge kwaliteit in je marketing laat je aan potentiële klanten zien dat je een professional bent. Het laat zien dat je jouw bedrijf serieus neemt en dat je investeert in jezelf, je producten en je Etsy-shop, en dat je die professionaliteit ook meeneemt bij je interactie met klanten als ze iets van je kopen.

Kort gezegd? Als je wilt dat je producten verkopen, moet je jouw productfoto’s zo professioneel, aantrekkelijk en opvallend mogelijk maken. Maar hoe doe je dat precies?

  • Kies de beste productfoto als miniatuurweergave… De miniatuurweergave is de foto die klanten zien als ze een product zoeken of door je shop bladeren. Kies dus de beste foto om hiervoor te gebruiken. Kies een foto die het hele product laat zien, niet slechts een niet-identificeerbaar detail.
  • Maar zorg ook dat je verschillende foto’s in de productinformatie gebruikt. Het maakt niet uit hoe fantastisch die miniatuurweergave is; als het de enige productfoto is, zullen klanten zich wel even achter de oren krabben. Zorg dat je altijd meerdere productfoto’s gebruikt (bij Etsy zijn dat er maximaal 10), waaronder foto’s vanuit verschillende hoeken.
  • Gebruik foto’s van hoge kwaliteit. Je hoeft geen topfotograaf in te huren om je productplaatjes te schieten, maar je foto’s moeten er wel professioneel uitzien. Zorg dat je een goede camera gebruikt, maak de foto’s in een goed verlichte kamer (natuurlijk licht is het best!) en upload al je foto’s in hoge resolutie.
  • Voeg ook foto’s toe waar je product in actie te zien is. Het is het best om je productfoto’s tegen een neutrale achtergrond te maken. Maar als je echt de aandacht van je klanten wilt trekken (en ze wilt overhalen je product te kopen), maak dan foto’s van je creaties in actie. Verkoop je een halsketting? Voeg een foto toe van iemand die je sieraad draagt. Verkoop je een kunstwerk? Zet er foto’s bij van het kunstwerk terwijl het in verschillende kamers hangt.
  • Voeg iets toe als referentiepunt. Op een foto is het vaak lastig te zien hoe groot of klein iets is. Als je op Etsy verkoopt, zorg dan dat je minstens één foto erbij zet die consumenten een referentiepunt geeft over de afmeting van het voorwerp (door je product bijvoorbeeld naast een liniaal te leggen).

4. Zorg voor een naadloze winkelervaring.

Als klanten op Etsy shoppen, zijn ze op zoek naar unieke, interessante producten. Maar omdat ze online shoppen, verwachten ze ook een eenvoudige, gestroomlijnde winkelervaring.

Dus wat kun je het beste doen om meer verkopen op Etsy te krijgen? Maak de ervaring zo makkelijk mogelijk voor je klanten. Er zijn een paar verschillende manieren om het koopproces eenvoudiger te maken voor je klanten:

  • Schrijf een duidelijk winkelbeleid. Je winkelbeleid zet uiteen wat klanten kunnen verwachten als ze zaken met je doen. Je winkelbeleid moet duidelijk en makkelijk te vinden zijn op je pagina en moet informatie bevatten over je retourbeleid, betalingsmethoden en verwachtingen rond verzending. Als klanten onduidelijkheid ervaren over dingen als verzendtijden of betalingsmogelijkheden, gaan ze misschien bij je winkel weg op zoek naar een makkelijkere en flexibelere winkelervaring.
  • Beantwoord vragen van klanten snel en duidelijk. Etsy stelt kopers in staat om rechtstreeks contact op te nemen met verkopers om vragen te stellen. Als iemand een vraag stelt over een van je producten, is het belangrijk om zo snel mogelijk te reageren. Als ze dagen moeten wachten op een antwoord, vinden ze vaak ergens anders al wat ze zoeken en loop je een verkoop mis.
  • Los problemen meteen op. Als een klant een probleem heeft met een aankoop (misschien is het beschadigd geraakt tijdens de verzending of hebben ze de verkeerde maat besteld), is het belangrijk om het zo snel mogelijk op te lossen. Anders laat de klant misschien een negatieve beoordeling of review achter, wat toekomstige verkopen kan hinderen.

5. Optimaliseer je online winkel.

Etsy is een platform waar kopers naar handgemaakte producten, kunstwerken en accessoires zoeken die ze willen kopen. Om te zorgen dat jouw Etsy-shop echt succesvol wordt, moet je zorgen dat je klanten jou en je producten kunnen vinden als ze aan het zoeken zijn.

Zoekmachineoptimalisatie (SEO) is de praktijk van het optimaliseren van je website (inclusief je Etsy-shop en productpagina’s) om te zorgen dat je tevoorschijn komt in relevante zoekopdrachten. Als die pagina’s goed geoptimaliseerd zijn, is het makkelijker om goede klanten te vinden die al precies zoeken wat jij verkoopt.

Er zijn verschillende manieren om je shop en producten te optimaliseren. Zorg dat je:

  • Categorieën en eigenschappen gebruikt. Etsy ordent producten op categorieën (bijvoorbeeld Kunst & verzamelobjecten ), subcategorieën (‘Schilderij’ of ‘Aquarel’) en eigenschappen. Zorg dat je deze elementen in je productlistings gebruikt, zodat je shop in de zoekresultaten verschijnt als klanten zoeken wat je verkoopt.
  • Gebruik labels. Naast categorieën en eigenschappen kun je op Etsy ook nog 13 labels per product gebruiken. Deze labels worden gebruikt voor zoekopdrachten. Hiermee kunnen verkopers langere zoektermen gebruiken die hun product beschrijven (zoals ‘aquarelschilderij van een strand’ of ‘portret van een hond bij de zee’). Zorg dat je alle 13 labels gebruikt en dat elk ervan een term of zin gebruikt die je klanten waarschijnlijk intypen bij het zoeken.
  • Maximaliseer je productomschrijvingen. Zorgen dat je klanten je product vinden en erop klikken, is de eerste stap. Maar als ze eenmaal op je productpagina zijn, moet je ze overhalen om je product te kopen. Dat is de taak van je productomschrijving. Zorg dat je productomschrijvingen zo zijn geschreven dat je klanten zin krijgen om je product te kopen en dat ze alle informatie hebben om een aankoopbeslissing te nemen (bijvoorbeeld afmetingen, materialen en verzendinformatie).

6. Promoot je winkel.

De zoekfunctie van Etsy kan een heel goed hulpmiddel zijn om nieuwe klanten in je shop te krijgen… maar gebruik dit niet als enige. Er zijn verschillende manieren waarop je je handwerkbedrijf kunt promoten en verkopen kunt bevorderen, waaronder:

  • Promotie op je social media-kanalen. Op je social media zitten veel mensen die je al volgen. Je Etsy-shop delen met je volgers is een goede manier om gebruik te maken van je bestaande volgers en nieuwe klanten naar je shop te trekken. Als je bijvoorbeeld een nieuw product voor je winkel creëert, laat het dan zien in je Instagram Stories om je volgers enthousiast te maken. Gebruik de swipe up-functie om een link toe te voegen en de volgers recht naar je winkel te sturen. Of geef ze een exclusieve korting op hun bestelling of een speciaal cadeau bij hun aankoop om van je volgers betalende klanten te maken.

TIP VAN VISTAPRINT

Gebruik Vistaprint’s ontwerpstudio voor sociale media om opvallende posts voor Facebook, Instagram, Twitter, LinkedIn & meer te maken. Zoek een ontwerp dat je mooi vindt en voeg de naam en het logo van je Etsy-shop toe!

  • Samenwerkingen met influencers. Een samenwerking aangaan met social media-influencers kan een goede manier zijn om je product zichtbaar te maken bij nieuwe potentiële klanten. Hoewel bekende influencers vaak grote bedragen vragen voor het promoten van producten, zijn opkomende influencers (of micro-influencers) vaak een betaalbaarder alternatief. Zoek influencers in jouw werkgebied (als je bijvoorbeeld boho-wanddecoratie verkoopt, kun je influencers zoeken op het gebied van interieurontwerp met een vergelijkbare stijl) en contact opnemen om te zien of ze interesse hebben in een samenwerking. Zorg dat je ze wel iets aanbiedt in ruil: bijvoorbeeld een gratis product of exclusieve kortingscode voor je shop.
  • Gastbloggen. Er zijn verschillende blogs op online publicaties over de dingen die op Etsy worden verkocht. Contact opnemen met die websites en aanbieden om een gastblog te schrijven, kan een goede manier zijn om gekwalificeerde klanten naar je Etsy-shop te krijgen. Laten we bijvoorbeeld zeggen dat je dierenportretten maakt. Zoek dan naar huisdierbloggers of digitale publicaties die zich richten op huisdiereigenaren en bied aan om een artikel te schrijven over hoe je de perfecte foto voor een dierenportret maakt. Dan kun je in het artikel linken naar je producten en lezers rechtstreeks naar je Etsy-shop sturen.
  • Maak gebruik van je bestaande klantenbestand Je bestaande klanten bieden een van de beste kansen om je shop te promoten en nieuwe klanten te vinden, als je weet hoe je er gebruik van moet maken. Bij het inpakken van een bestelling van een klant op Etsy, kun je een visitekaartje toevoegen en je klanten aanmoedigen om hun vrienden en familie naar je shop te verwijzen en hun nieuwe aankoop te delen op hun sociale kanalen. Doe er nog een paar extra verrassingen in (zoals stickers van je logo, een handgeschreven bedankbriefje of een postkaart met een kortingscode) om het nog leuker te maken en te zorgen dat ze je shop willen delen met hun vrienden, familie en volgers op social media.