8 verkooptips voor je webwinkel

Geschatte leestijd: 5 minuten

We vroegen Tristan LeBreton, creative director bij 99designs van Vista, om tips voor het maken van een website die je optimaal kunt gebruiken als webwinkel. Lees verder voor Tristans advies en leer hoe je een site maakt die functioneel en aantrekkelijk is en bij je merk past.

Hoewel websites en fysieke etalages niet hetzelfde zijn en een ander doel hebben, hebben ze ook veel met elkaar gemeen. Ze laten beide je merk en aanbod zien, zorgen voor betrokkenheid van bezoekers en dragen bij aan je omzet. Vanwege deze overeenkomsten gelden de principes voor visuele productverkoop in een fysieke winkel ook voor een succesvolle webwinkel.

Of je nu vanuit het niets een site maakt of je huidige site een boost geeft, vergeet niet dat je online aanwezigheid jou en je bedrijf vertegenwoordigt. Net zoals een fysieke etalage moeten je digitale etalage en online marketing het volgende doen:

  1. Je merk uitdragen
  2. Nieuwe klanten aantrekken
  3. Je team voorstellen
  4. Je aanbod laten zien
  5. De ervaring van de gebruiker voorop stellen
  6. Steeds vernieuwen
  7. Testimonials vermelden
  8. Verkopen

1. Je merk uitdragen

Je online merkstrategie moet consistent zijn met je gedrukte of fysieke branding wat betreft kleurenpalet, typografie, afbeeldingen en zelfs de stem van je merk. Een consistent merk creëren in al je marketing is essentieel om een goede indruk op je klanten te maken en je bedrijf geloofwaardig te laten zijn.

Een manier om die consistentie op te bouwen en je merk uit te dragen is door middel van kleur, merkt Tristan op. “Kleuren zijn onbewust aan elkaar gerelateerd (daar zit veel psychologie achter!) en daarom heeft het een grote impact op de relatie met je klanten. Kleur is dus niet alleen een belangrijk element van je merkidentiteit als geheel, maar is ook een krachtig middel om te beïnvloeden hoe mensen over je bedrijf denken en welke acties ze ondernemen.” Tristan raadt aan om de dominantste kleur van je merk het meest te gebruiken op je site, zoals in grote koppen, achtergronden of afbeeldingen. Gebruik accentkleuren wat spaarzamer, misschien alleen voor pictogrammen of knoppen.

Tip van VistaPrint

Je website is ook een goede plek om je klanten meer informatie te geven over je bedrijf. Je hoeft je geen zorgen te maken dat je merkverhaal niet op je visitekaartje past. Maak een ‘Over’-pagina waarop bezoekers meer over jou en je merk te weten kunnen komen.

2. Nieuwe klanten aantrekken

Net zoals spandoeken en reclameborden, kun je je website inzetten als marketingmiddel om nieuwe klanten naar je bedrijf te trekken. En omdat je site altijd open is en een groter bereik heeft, zouden nieuwe klanten je nog beter moeten kunnen vinden.

Begin met het optimaliseren van je website voor zoekmachines zoals Google. Voeg relevante zoekwoorden toe aan de tekst op je site (zoals ‘Sauna in Utrecht’). Gebruik zoekwoorden die iets zeggen over wat je doet en waar je bent gevestigd, zodat je in de zoekresultaten verschijnt als iemand op zoek is naar een sauna in de buurt. Verwerk deze zoekwoorden op verschillende landingspagina’s en in de metatekst van je site.

3. De ervaring van de gebruiker voorop stellen

Tristan zegt dat je online eerste indruk essentieel is. Zorg ervoor dat potentiële klanten op je site willen blijven. Dit doe je door ze een naadloze gebruikerservaring te geven. “Hoewel de exacte inhoud van de website afhankelijk is van je bedrijf en doelgroep, zijn een consistente, duidelijke branding en eenvoudige navigatie essentieel voor een betere klantervaring.”

Vraag vrienden en familie om je site te testen op hun mobiel en computer, zodat ze hetzelfde zien als jij, en vraag om feedback over het online winkel- en betaalproces. Tristan zegt: “Het grootste gedeelte van online shoppen wordt gedaan op mobiel. Je website moet zich dus kunnen aanpassen aan het scherm dat je klanten gebruiken, zodat ze dezelfde naadloze merk- en winkelervaring hebben op elk apparaat.”

En hoewel je geen flyers of spandoeken gebruikt op je website, kun je nog steeds reclame maken, maar dan in de vorm van een navigatiemenu. Elke link in het navigatiemenu van je site is een soort bord dat boven een gedeelte van je winkel hangt. Zo kunnen bezoekers snel zoeken wat ze nodig hebben voordat ze de moed opgeven en weggaan. Zorg ervoor dat je navigatielinks, zoals Contact, Foto’s, Producten en Over ons duidelijk, beschrijvend en rustig zijn.

“Het moet meteen duidelijk zijn wie je bent en wat je te bieden hebt. Voeg er een overtuigende call to action aan toe, zodat gebruikers de volgende stap zetten. Dat kan aanmelden voor een gratis proefperiode zijn of aanmelden voor een nieuwsbrief.
Voor degenen die alleen een beetje rondkijken, moet het makkelijk zijn om de site te verkennen en de informatie te vinden die ze zoeken.”

4. Je team voorstellen

Wanneer klanten een winkel binnenkomen, worden ze meestal begroet door een vriendelijke medewerker. Hiermee bouw je vertrouwen op en maak je je merk wat menselijker. Op je website kan dat ook.

Maak je online plekje persoonlijker met een speciale pagina met foto’s en bio’s van je team. Vraag ze om een blog te schrijven of wat producten te kiezen voor ‘Keuze van het personeel’.
Zo laat je sitebezoekers zien dat er echte mensen achter je merk zitten en bouw je een loyaal klantenbestand op.

Tip van VistaPrint

Maak het websitebezoekers makkelijk om contact met je op te nemen als ze hulp nodig hebben. Voeg een contactformulier toe of zet je telefoonnummer, e-mailadres en postadres op een goed vindbare plek op je site.

5. Je aanbod laten zien

Als je ooit weleens producten in een winkel hebt geplaatst, weet je hoe veel er wordt nagedacht over de inrichting van de winkel. Waar dingen staan en hoe ze worden gepresenteerd maakt een enorm verschil in de manier waarop mensen het aanbod in je winkel zien. Dat geldt ook voor digitale producten. In plaats van alles op één pagina proppen, kun je producten beter in categorieën indelen, zodat je nieuwe bezoekers niet te veel tegelijkertijd voorschotelt. Tristan zegt dat een van de meestgemaakte fouten van ondernemers is dat ze (per ongeluk) te veel op hun website zetten. “Hoe intuïtiever je de ervaring kunt maken, hoe makkelijker ze kunnen vinden wat ze zoeken en een aankoop doen.”

Als je veel productfoto’s wilt gebruiken, raadt Tristan aan om foto’s te kiezen waarin je merkpersoonlijkheid duidelijk zichtbaar is en die bij je merk passen. “Gebruik een combinatie van productfoto’s en foto’s met echte mensen, zoals klanten of personeel die interactie hebben met het product.”

Tristan zegt dat de foto’s een belangrijk onderdeel van je website zijn, net als de producten, en een groot verschil kunnen maken in het succes van je webwinkel. “Het is belangrijk dat je foto’s van de hoogste kwaliteit zijn. Productfoto’s zijn essentieel om je klanten zekerheid te geven over het product, aangezien ze het product niet zelf kunnen ervaren voordat ze een aankoop doen. Leg je producten zo optimaal mogelijk vast en vermijd stockfoto’s of foto’s met een lage resolutie. Door dat soort foto’s kan je website gedateerd, van lage kwaliteit of onbetrouwbaar lijken.”

Ga nog een stapje verder en creëer een sfeer met prachtige achtergrondfoto’s en veel foto’s van hoge kwaliteit. Maak foto’s van je producten die nog steeds goed bij je merk passen. Ben je een kaarsenmaker die alleen natuurlijke ingrediënten gebruikt? Maak er dan wat moois van met accenten van bloemen en biologische elementen.
Ben je een dienstverlener? Gebruik dan voor- en nafoto’s van je werk.

Wat je ook aanbiedt, zorg ervoor dat je je foto’s en voorraad regelmatig bijwerkt, zodat je website fris en up-to-date blijft.

6. Steeds vernieuwen

Maak liever niet te grote veranderingen meer zodra je website klaar is. Dit kan klanten die voorheen trouwe klanten waren, verwarren of overweldigen. Maar het moet wel interessant blijven.

Stel je website voor als een etalage. Tristan zegt dat je makkelijk kleine dingen kunt doen om je site fris en leuk te houden. “Denk bijvoorbeeld aan een nieuwe accentkleur om aan je bestaande kleurenpalet toe te voegen, of speel met de dichtheid van de kleuren om je pagina een nieuw tintje te geven. Als je denkt dat dit te veel verandering is, pas dan eens iets aan voor een bepaald seizoen of een bepaalde feestdag.

“Dynamische content, zoals subtiele animaties, socialmedia-feeds, video’s en nieuwe producten, kunnen ook wonderen doen voor je webwinkel. Zo zorg je ervoor dat die niet steeds hetzelfde blijft en kun je je merkpersoonlijkheid nog beter uitdragen. Zelfs een eenvoudige schaduw toevoegen aan platte kleuren kan een leuk 3D-effect geven bij knoppen, tekstvakken, pictogrammen en productkenmerken.

7. Testimonials van klanten vermelden.

Beoordelingen van klanten zijn heel belangrijk voor ondernemers. Zodra je feedback van je klanten hebt verzameld, kun je er je voordeel mee doen. Je kunt citaten van klanten op verschillende plekken op je website zetten of een speciale ‘Testimonials’-pagina maken waar potentiële klanten kunnen zien wat tevreden klanten over je zeggen.

8. Verkopen

Een van de belangrijkste functies van een fysieke locatie is natuurlijk producten verkopen. Je website kan dat ook, en die is nooit gesloten.
Je webwinkel kan 24 uur per dag bestellingen verwerken en kan dus enorm waardevol zijn voor je omzet. Zorg ervoor dat al je producten en diensten voorzien zijn van voldoende informatie. Of het nu de prijs, beschikbaarheid of het formaat is, geef klanten alle info die ze nodig hebben om een aankoop te doen.

Tip van VistaPrint

Bied je diensten aan in plaats van producten? Dan kun je nog steeds een webwinkel gebruiken voor digitale betalingen en cadeaubonnen.