Hoe je in zes stappen een folder maakt

Geschatte leestijd: 6 minuten

Je bent goed in wat je doet en wilt een folder die net zo goed is, maar marketing en ontwerp zijn niet je expertise.

Hoe maak je dan een folder die er professioneel uitziet, zonder enige ontwerpervaring?

Goed nieuws: zelfs een volledige beginneling kan een effectieve folder ontwerpen En dat hoeft niet ingewikkeld of tijdrovend te zijn.

We hebben effectief folderontwerp ondergebracht in zes tips, die je helpen goed voor de dag te komen en je boodschap over te brengen.

Richt je op de juiste doelgroep


Stel jezelf drie vragen over je doelgroep, voordat je aan het werk gaat:

  • Wie zijn ze?
  • Wat hebben ze van me nodig?
  • Waar wil ik ze toe aanzetten?

Door deze vragen te beantwoorden creëer je een uitgangspunt voor alles, van de vouwwijze tot de te schrijven tekst.

Wie zijn ze

Laat je potentiële klanten kennismaken met je werk of geef je een vervolg aan een verkoopbezoek, vakbeurs of ander evenement? Is je doelgroep op zoek naar een enkel product of dienst, of zijn ze op zoek naar expertise?

Wat ze van jou nodig hebben

Bedenk welke informatie je doelgroep het hardst nodig heeft. Een splinternieuwe klant wil misschien meer over jou weten, terwijl een trouwe klant juist wil weten wat voor nieuws je te bieden hebt. Sommige lezers willen prijzen en productspecificaties weten, terwijl anderen willen weten wat jou anders maakt dan de concurrent. En iedere klant moet weten hoe hij of zij je het beste kan bereiken.

Waar je ze toe aan wilt zetten

Sommige folders zijn gemaakt om de verkoop te stimuleren en andere zijn erop gericht om relaties op te bouwen. Je kunt geen call-to-action schrijven, voordat je weet waar je klanten toe wilt aanzetten: de winkel bezoeken, je nieuwste creatie online bestellen, zich aan je bedrijf binden of mond-tot-mondreclame.

Schrijf tekst die waardevol is

Als je je doel duidelijk voor ogen hebt, zorg er dan voor dat je tekst deze drie basissecties bevat:

  • Over jou
  • De voordelen die je product of dienst biedt
  • Call-to-action

Ze wegen niet alle drie even zwaar: de hoeveelheid tekst die je aan iedere sectie besteedt varieert naar aanleiding van de behoeften van jou en je klanten.

Over jou

Dit is je mogelijkheid om wat meer te vertellen over jezelf en waar je voor staat. Of dat nu betrouwbaarheid is, persoonlijke service of kwaliteitsproducten. Probeer het bij één of twee punten te houden.

Info over product/dienst

Beschrijf de belangrijkste informatie over wat jouw bedrijf biedt en benoem duidelijk de voordelen. Als je verschillende producten of diensten aanbiedt, splits de tekst dan op in categorieën, zodat het gemakkelijk te lezen en verwerken is.

Call-to-action (CTA)

Laat je publiek weten wat ze moeten doen. De meeste mensen lezen een folder niet van begin tot eind, vooral als er veel tekst op staat. Probeer daarom manieren te vinden om je CTA op verschillende plaatsen terug te laten komen, niet alleen aan het einde. Vertel waar ze je kunnen vinden (online en fysieke winkel), hoe ze het beste contact op kunnen nemen en zet je openingstijden erop.

Houd in iedere sectie rekening met de fundamentele regels voor tekst:

  • houd de zinnen kort, ter zake en gericht op een enkel idee.
  • Schrijf in de eerste persoon. Gebruik ‘we’ en ‘jij’ om de tekst persoonlijk te maken en verwijs nooit naar je lezers als ‘klanten’.
  • Beperk je paragrafen tot 3 á 4 regels, zodat ze gemakkelijk te scannen zijn.
  • Gebruik ondertitels en opsommingstekens om informatie te scheiden en ieder item gemakkelijker vindbaar te maken.

Zie iedere paragraaf als een kans om een vraag te beantwoorden, een voordeel toe te lichten of een behoefte van de klant te adresseren. Iedere paragraaf zou een ander doel moeten hebben.

Gebruik slimme afbeeldingen

Hoewel folders vaak veel tekst bevatten, is dat niet de enige manier om positieve associaties met je bedrijf te creëren. Je kunt ook de nadruk leggen op:

  • Logo’s
  • Foto’s
  • Illustraties

Houd het visueel overzichtelijk: plaats niet zoveel elementen op een pagina dat mensen niet meer weten waar ze moeten kijken. Afbeeldingen moeten je hoofdboodschap benadrukken, niet ondersneeuwen.

Logo

Je logo kan een belangrijke visuele ambassadeur voor je zijn en direct voor herkenning zorgen. Gebruik een versie van je logo in een hoge resolutie, minimaal 300dpi. Je kunt hem het beste opslaan als een .pdf of ander vectorbestand (.ai of .es), maar andere bestandstypen in hoge resolutie (.png, .jpeg, .ppt) zijn ook prima.


Foto’s

Als je zelf foto’s maakt, kun je het beste een digitale camera gebruiken, waarmee het mogelijk is om diepte en belichting aan te passen. Je kunt ook een professionele fotograaf inschakelen. Als je budget krap is, dan kan een goede smartphone ook mooie foto’s opleveren, als je weet wat je doet. Je kunt ook kiezen voor betaalbare stock-afbeeldingen, maar houd er dan rekening mee dat je niet dezelfde afbeeldingen gebruikt als je concurrenten. Nogmaals, hoge resolutie is belangrijk.

Illustraties

Ga voorzichtig om met illustraties. “Het ziet eruit als clip-art” is een veelvoorkomende kritiek op slecht ontwerp. Kies daarom voor strakke, overzichtelijke illustraties die een statement maken over je merk, zonder te overdrijven. Zet ze minimaal in voor maximaal effect.

Impact vergroten door middel van ontwerp

Zodra je alle ingrediënten voorbereid hebt, is het tijd om te bedenken hoe je ze presenteert. Maak de grootst mogelijke impact met:

  • de juiste vouwwijze
  • het juiste lettertype
  • de juiste indeling

Vouwwijzen

2-luikfolders zijn het beste als de waarde van je product/dienst relatief eenvoudig over te brengen is aan je klanten; je gebruikt grote illustraties om de voordelen te benadrukken of foto’s van hoge kwaliteit die je in de schijnwerper wilt zetten.

3-luikfolders zijn ideaal als je meerdere aspecten van de producten en diensten van je bedrijf wilt benoemen; je beschrijft de specificaties en voordelen van een enkel product in detail, er zijn specifieke stappen of processen die benoemd moeten worden, of je gebruikt de folders voor een direct-mailcampagne.

Zigzagfolders zijn een goede keuze voor grotere illustraties of afbeeldingen (omdat zigzagfolders met een enkele beweging uitgevouwen worden tot een hele pagina), als je je tekst per paneel wilt opsplitsen, of als je een langer verhaal wilt vertellen.


Lettertypen

Beperk het aantal lettertypen tot twee of drie om consequent en duidelijk over te komen. Kies één lettertype voor de body en een andere voor koppen. Voor ondertitels kun je een derde lettertype kiezen of een kleinere versie gebruiken van het tweede lettertype. Gebruik geen apart lettertype voor citaten en quotes; je kunt ze wel benadrukken door ze cursief te maken of een andere grootte te geven.

Indeling

De kaft moet weinig tekst bevatten en aantrekkelijk zijn. Of je er nu je logo, slogan of een foto op zet (of een combinatie van die drie), de afbeelding op de kaft moet de belangrijkste boodschap overbrengen en lezers ertoe aanzetten om de folder te openen.

De binnenste panelen zijn het beste leesbaar als er veel witruimte is.

Het achterste paneel moet altijd je contactgegevens en CTA bevatten. (Let op: op een zigzagfolder wordt het vierde paneel de achterkant wanneer hij opgevouwen is.)

Kies het perfecte papier

De meeste folders worden op drie soorten papier gedrukt:

  • Glossy
  • Mat
  • Natuurpapier

Iedere papiersoort heeft zijn voor- en nadelen, die het effect dat je probeert te creëren teniet kunnen doen of juist benadrukken.

Glossy papier werkt het beste voor ontwerpen met levendige kleuren en grote foto’s. Het glossy papier is erg reflecterend, waardoor het moeilijk leesbaar kan zijn in fel licht, maar over het algemeen is het een goede keuze.

Mat papier is een ideale optie voor zwart/wit-ontwerpen of ontwerpen met sterk contrasterende kleuren. Veel mensen vinden mat papier onbewust ‘professioneler’ overkomen dan glossy papier.

Natuurpapier voelt natuurlijker en rustieker aan, en is beschikbaar met steeds meer verschillende afwerkingen. Het is goed leesbaar en gemakkelijk om op te schrijven, een eigenschap die het deelt met de gerecyclede papiersoort die bedrijven als Vistaprint bieden.

Maak een voorbeeldfolder

Oefening baart kunst. Maak thuis een voorbeeld, zodat je een idee hebt van hoe het eindresultaat eruit komt te zien en het definitieve printen wat minder stressvol is.

Probeer verschillende vouwwijzen uit

Vouw een vel papier in een van de gebruikelijke vouwwijzen en vervolgens ook in een andere vouwwijze, om verschillende opties uit te proberen.

Maak een sjabloon

Kies een vouwwijze (2-luik, 3-luik of zigzag) en maak vervolgens een lijst (in steekwoorden) van de inhoud van elk paneel. Herhaal dit met een andere vouwwijze om te zien of dat format meer of minder effectief is.

Voorbeeldindeling content

Print de tekstblokken, logo’s en illustraties uit (op de juiste maat voor het papier dat je gebruikt) en deel je folder in. Ben je tevreden met de balans tussen content en witruimte? Zijn de belangrijkste elementen gemakkelijk te vinden? Plak de elementen op hun plaats zodra je tevreden bent met de indeling.

Lees je definitieve voorbeeld

Lees hem van begin tot einde. Als je tevreden bent met de opbouw van ideeën en informatie, kun je hem laten afdrukken met het vertrouwen van een doorgewinterde pro.

We kijken ernaar uit om je creatie te zien. Gebruik de hashtag #vistaprint om afbeeldingen te delen van de folders die je met behulp van deze tips hebt gemaakt.