WAT JE ZULT LEREN?
Als een ondernemer is het vaak moeilijk om snel samen te vatten wat je precies doet. Je bent veelzijdig en voert zoveel verschillende taken uit. De onvermijdelijke vraag “dus, wat doe jij eigenlijk?” is vaak moeilijk in een paar zinnen te beantwoorden. Maar elke keer als die vraag je gesteld wordt, heb je een kans om meer interesse in je bedrijf te wekken. De volgende tips zullen je helpen een kleine introductie te geven over de voordelen van werken met jou.
Wat is een elevatorpitch?
Een elevatorpitch is een kans om snel en duidelijk het probleem dat je bedrijf oplost, samen te vatten en duidelijk te maken wat de voordelen van jouw bedrijf ten opzichte van de concurrent zijn.
Dat wordt vaak een elevatorpitch genoemd. Het idee is dat jij iemand gedurende een kort liftritje, dat normaal minder dan een minuut duurt, kunt overtuigen.
We zullen focussen op het maken van een kleine, maar goed gestructureerde, informele pitch die het probleem dat jouw bedrijf oplost duidelijk maakt en die ervoor zorgt dat de persoon waarmee je praat er meer over wil weten. Het helpt bij het praten met potentiële klanten die jouw bedrijf of sector niet kennen.
Volgens de oprichter van Virgin, Richard Branson is het het belangrijkst om beknopt te zijn. “Mijn eigen gevoel zegt dat een goed idee op de achterkant van een envelop geschreven kan worden.”
Tenslotte zal alles wat je op de achterkant van een envelop kan schrijven, langer duren wanneer je het hardop uitspreekt. Mensen willen begrijpen welk probleem jouw product of dienst voor hen oplost. En hoe sneller ze beginnen te praten of vragen beginnen te stellen, des te beter.
Vraag jezelf het volgende af: kun jij je bedrijfsidee in een tweet samenvatten? Het klinkt als een vreemde vraag, maar deze opdracht is erg effectief om het doel van je bedrijf in simpele woorden te definiëren.
Een kinderopvang met mobiele applicatie zou bijvoorbeeld hun bedrijfsidee als volgt kunnen samenvatten: “Wij zijn een netwerk met ouder-tot-ouder doorverwijssysteem dat helpt het vinden van betrouwbare kinderopvangaanbieders en -experts.”
Een kinderopvang met mobiele applicatie zou bijvoorbeeld hun bedrijfsidee als volgt kunnen samenvatten: “Wij zijn een netwerk met ouder-tot-ouder doorverwijssysteem dat helpt het vinden van betrouwbare kinderopvangaanbieders en -experts.”
Als je moeite hebt met het beknopt samenvatten van je bedrijfsidee, dan zullen deze zes stappen je helpen om je bedrijfsidee op een gestructureerde en uitdagende manier over te brengen.
- Beschrijf het probleem dat mensen hadden voordat jouw bedrijf bestond
- Introduceer de oplossing
- Bewijs het met de voordelen
- Laat zien wat jou uniek maakt
- Geef een reden om dat te geloven door iemand te omschrijven die er al voordeel van heeft gehad
- Oefen je pitch hardop
Klik om dit werkblad te downloaden.