Een verpakking is slechts één deel van een samenhangende huisstijl die je hele marketing kan versterken. Van de kleuren tot de typografie: het ontwerp van de verpakking is een reflectie van je merkidentiteit en het is vaak de eerste (en definitieve) indruk die een klant van je bedrijf krijgt. Bedenk dit: als klanten een bestelling online plaatsen, is je verpakking het eerste wat ze zien als hun bestelling aankomt. En als klanten iets kopen in je fysieke winkel, geeft een verpakking waar goed over na is gedacht ze een positieve, memorabele indruk lang nadat ze zijn vertrokken.
Of je nu een aankoop in je winkel inpakt of een pakketje verstuurt, je kunt de uitstraling en persoonlijkheid van je bedrijf gebruiken (inclusief logo, merkkleuren en typografie) om de verpakking van je merk te verbeteren met stickers, postkaarten, hang tags en meer. Chris Johnson, een ontwerper voor 99designs by Vista, maakte een logo voor Lune Candles met kleuren, lettertypen en ontwerpelementen die op allerlei materialen goed werken.

Begin met een logo
Als je een bedrijf begint, is een logo een van de eerste dingen die je nodig hebt. Het is een visuele vertegenwoordiging van je merkidentiteit en moet op al je marketingmateriaal staan… inclusief verpakkingen. Bedenk bij het maken van je logo ook hoe je het kunt gebruiken om je merk te promoten op verschillende voorwerpen. Hier kun je zien hoe Lune Candles het volledige logo met beeld en tekst op bepaalde verpakkingen gebruikte en aangepaste versies op andere. De halve maan staat op stickers en hang tags, terwijl hun merknaam uitgeschreven staat op verpakkingstape.
Tip van VistaPrint
Of je nu een gloednieuw bedrijf opricht en een logo nodig hebt, of je huidige logo een nieuwe boost wilt geven, de experts van 99designs van Vista kunnen je helpen.

Kleurenpalet
Je moet aan veel verschillende dingen denken als je kleuren voor je merk kiest. Wil je energieke, warme tinten of kalmerende, koele kleuren? Blauwe tinten werken goed bij Lune Candles; ze verwijzen naar de merknaam die inspiratie haalt uit de lucht en de prachtige kleuren van de avondhemel. Hier gebruikt het kaarsenbedrijf verschillende blauwtinten en kleurencombinaties die in het merk voorkomen om de verschillende creatieve verpakkingsmaterialen dynamiek te geven. En dankzij een consistent kleurenpalet kan Lune allerlei combinaties maken om stickers, hang tags en postkaarten te maken die net een beetje anders zijn… maar toch heel goed bij het merk passen.

Typografie
Als je typografie voor je huisstijl kiest, moet het makkelijk te lezen zijn en de aandacht trekken. Je lettertypekeuze communiceert ook de toon, stemming en persoonlijkheid van je merk. Het moet er goed uitzien op alle verpakkingsmaterialen van je bedrijf. Gebruik telkens hetzelfde lettertype (of twee) om je merkidentiteit te versterken, of dat nu op een hang tag of productetiket is.
Hier voelt Lune Candles’ primaire lettertype fris als op de pagina van een leesboek. Aparte details en een gouden afwerking geven het hemelthema weer. Het secundaire lettertype is een schreefloos lettertype dat wat eenvoudiger en nog makkelijker te lezen is… perfect voor grotere blokken tekst op flyers en folders.
De volledige collectie
Creëer een serie verpakkingselementen die goed werken voor jouw bedrijf en hou het kleur- en lettertypegebruik consistent. Wat ook belangrijk is: denk na over wat je verkoopt en hoe je dat wilt verpakken. Verkoop je alleen online? Dan heb je misschien geen papieren tassen nodig. Verkoop je losse thee? Verpak je product dan bijvoorbeeld in milieuvriendelijke potjes waar je een sticker op kunt doen.
Neem nu een kijkje bij alles wat Lune Candles gebruikt om verpakkingen te ontwerpen die als een geheel aanvoelen en er geweldig uitzien.
- Papieren tassen. Zet (of plak) je logo op een gewone papieren tas en voilà, je hebt meteen een merktas.
- Verpakkingstape. Verpakkingstape met logo versterkt je merkidentiteit van binnenuit.
- Hang tags. Bevestig hang tags aan je producten met een lint of draad in je merkkleuren.
- Stickers. Gebruik ronde stickers op vel om gewone dozen in bedrijfsverpakkingen te veranderen.
- Notitiekaarten. Maak bedankkaarten om bij elke bestelling te doen. Zet er folie-reliëfdruk op om het net iets specialer te maken.
- Postkaarten. Kondig een speciale sale of een nieuw product aan met een postkaart – kraftpapier voegt extra textuur toe.
- Stickers op rol. Met stickers op rol voeg je eenvoudig een logo toe op bijna alles wat je verkoopt.
Maak kennis met de ontwerper
Chris Johnson van 99designs van Vista heeft dit logo gemaakt voor Lune, een kaarsenbedrijf. Het logo haal inspiratie uit de hemel en handgetekende elementen. “Ik heb een halve maan gemaakt met een effect van druipend kaarsvet, wat een boodschap overbrengt over het product: kaarsen.”
Chris is een allround designer die graag leuke kleurrijke ontwerpen en bewegende beelden maakt in felle kleuren. Hij maakt deel uit van het 99designs by Vista-netwerk. Neem een kijkje in zijn portfolio als je met hem wilt samenwerken om een look voor je merk te maken.
99designs by Vista kan je helpen een logo of huisstijl te maken die goed tot zijn recht komt op verpakkingen. En als je eenmaal een fantastisch logo-ontwerp hebt, kun je het tot leven brengen met bijpassende verpakkingselementen (zoals die van Lune) die je klanten zeker zullen waarderen.