Ik heb het vaak over het feit dat elke ondernemer waar we mee werken een uniek standpunt heeft over het product of de dienst die ze willen bieden. Ze stoppen een hoop van hun persoonlijkheid, passie en overtuigingen in hun bedrijf en de uitkomst is iets dat daadwerkelijk uniek is. Maar, interessant genoeg, is het zo dat al die ondernemers moeite hebben met het formuleren van wat hen uniek maakt. Het is essentieel om daar mee te beginnen wanneer je nadenkt over hoe je je bedrijf kunt pitchen.
Ik stel klanten een aantal eenvoudige vragen:
- Waarom zouden mensen jou moeten kiezen in plaats van je concurrent voor een vergelijkbaar product of vergelijkbare dienst?
- Wat vind jij het meest belangrijke aan je bedrijf?
- Waar ben je trots op?
- Hoe heb je ervoor gekozen om jouw product/dienst/selectie te ontwerpen?
- Waarom heb je ervoor gekozen om jouw product/dienst/selectie te ontwerpen?
- Wat zouden klanten over je zeggen/hoe zouden jouw klanten je beschrijven?
- Biedt jij je klanten speciale voordelen die anderen niet bieden (persoonlijke service, prijzen,aanvulllingen, gemak)?
Ik herinner me een gesprek met een vrouw vorig jaar over haar onderneming, een online kledingwinkel. Toen ik haar vroeg naar hoe ze haar collectie uit had gekozen, zei ze dat ze van bohemian chique kleding hield die bij iedere vrouw en iedere maat flatteus zou staan. Toen ik haar vroeg over de manier waarop de prijs van haar kleding tot stand kwam, vertelde ze me dat ze voor iedereen, en elke dag, gratis verzending biedt. Toen ik haar vroeg waarom iemand naar haar winkel zou moeten gaan, legde ze uit dat ze haar collectie elke week updatet!
Ik stelde haar het volgende voor: Bohemian chique kleding die bij iedere vrouw goed staat. Bekijk onze website elke week voor nieuwe kleding en inspiratie. Probeer ons elke dag met gratis verzending.
De boodschappen waren krachtig, boeiend en daadwerkelijk onderscheidend. De boodschappen waren ook erg anders dan de boodschap die zij op dat moment gebruikte om haar aanbod aan haar klanten mee te delen. We konden het 15 minuten durende gesprek gebruiken om daadwerkelijk te formuleren waar ze voor staat en wat belangrijk voor haar is.
Dus ga samenzitten met een vriend of familielid, of ga voor een kop koffie, en probeer niet te beginnen met het vertellen van je verhaal of met het pitchen van je bedrijf. Begin met het beantwoorden van deze vragen en creëer een verhaal dat jouw uniekheid benadrukt.
Over de schrijver
Als CEO van Vistaprint spendeert Trynka veel tijd aan het proberen een diepgaander begrip te krijgen van ondernemers en van wat zij nodig hebben om te slagen. Met dit in het achterhoofd ontwikkelt Vistaprint de e-commercesite, innovatieve nieuwe producten en maakt Vistaprint hulpmiddelen waarmee het makkelijker wordt gemaakt om een onderneming te runnen, zodat eigenaren zich kunnen richten op het maken van impact.
Trynka heeft meer dan 20 jaar leiderschapservaring in marktonderzoek en -analyse, strategisch plannen, databasemarketing en e-commerce. Ze behaalde een bachelordiploma in psychologie aan de universiteit van Cornell en een MBA-diploma aan de Columbia Business School.