Geschatte leestijd: 4 minuten
Een van de beste plekken om je bedrijf te laten zien is op een ambachtelijke markt of evenement in de buurt. Je krijgt de kans om contact te maken met je omgeving, je product in het echt te demonstreren en klanten een kijkje te geven bij de persoon achter het bedrijf.
Kelly Polanco, eigenaar van Rooted Body Co., is een ondernemer die het heel goed doet op lokale evenementen. Ze verkoopt haar handgemaakte, volledig natuurlijke zeep, zalfjes, lotions en kaarsen op markten, in pop-upwinkels en meer. We hebben met Kelly gepraat om meer te weten te komen over haar achtergrond, haar bedrijf en wat ze doet om succesvol te zijn op lokale evenementen.
Een bedrijf met een roeping
Net als bij veel eigenaren van kleine bedrijven, is Kelly’s bedrijf uit een hobby en uit noodzaak geboren. Ze noemt haar eigen huidproblemen en die van haar zoon als drijvende krachten achter Rooted Body Co. “Holistisch welzijn heeft me altijd geïntrigeerd… Ik was altijd op zoek naar alternatieve zeep, iets wat helemaal met de hand werd gemaakt. Op een dag besloot ik gewoon wat uit te proberen met wat ingrediënten en iets te maken.”
Nadat Kelly wat onderzoek had gedaan en online uitlegvideo’s had bekeken, begon ze natuurlijke zeep te maken en met vrienden en familie te delen. “Ik wilde het mensen altijd laten uitproberen. Op dat punt dacht ik: “Oké, dit wordt echt wat. Ik kan dit.” Ze geeft december 2019 aan als maand waarin haar passieproject veranderde van een hobby in een bedrijf. Toen opende Kelly een Shopify-account en zette ze haar website online.
Tip van Vistaprint
Kelly werkte samen met een kunstenaar om haar logo te ontwerpen. Jij kunt ook met een expert samenwerken om je eigen logo te maken: kijk op 99designs van Vistaprint.
Er helemaal voor gaan
Rooted Body Co. begon als project om wat extra’s te verdienen. “Ik ben opticien van beroep, maar ik heb altijd iets ernaast gedaan wat ik leuk vond. Toen deze hobby een bedrijf werd, heb ik alle andere projecten losgelaten en me gericht op mijn ambachtelijke producten, want die deden het goed. Ik had zoiets van: “Wauw, dit is het echt.”
Er gaat niets boven je eigen bedrijf hebben, en dat kan Kelly beamen. “Het geeft echt een goed gevoel… vooral als mensen je product goed vinden en terugkomen voor meer. Het is heel fijn om mensen te kunnen helpen door middel van mijn product.”
Een bedrijf hebben kent wel zijn pieken en dalen. Kelly vertelt dat het lastigste onderdeel van ondernemer zijn is dat zo veel petten op hebben en alles goed bij moet houden… vooral de taken waar ze niet zo van houdt. “Als het niet te maken heeft met het vervaardigen van het product en mooie foto’s ervan maken, voelt het meer als een last. Maar het heeft wel aandacht nodig. Ik probeer zo veel mogelijk dingen zelf te doen.”
Kelly waagde recentelijk de sprong om minder te gaan werken in haar gewone baan zodat ze meer tijd heeft om Rooted Body Co. uit te breiden. Ze zegt dat de COVID-19-pandemie ook een voordeel opleverde: omdat haar werkplek 5 weken dichtging, had ze tijd om haar creativiteit de vrije loop te laten en haar bedrijf te verbeteren. Ze heeft zelfs haar logo-ontwerp afgemaakt. “Ik stelde mezelf de vraag: ‘Hoe kan ik deze tijd goed gebruiken om vooruit te komen met mijn bedrijf?’ Het hielp dingen in perspectief te zetten, ook waar ik heen wilde met het bedrijf en mijn leven in het algemeen. In die tijd kreeg ik zoveel gedaan dat ik echt goed vooruit kwam met Rooted Body.”
“Toen deze hobby een bedrijf werd, heb ik alle andere projecten losgelaten en me gericht op mijn ambachtelijke producten, want die deden het goed. Ik had zoiets van: “Wauw, dit is het echt.”
Must-have-advies
“Een van de beste adviezen die ik heb gekregen, is mezelf te zijn in mijn puurste, rauwste vorm.”
Opstarten
Lokale markten zorgen voor het grootste deel van Kelly’s klanten. Verkopen op de markt was iets waar ze al vanaf het allereerste begin in geïnteresseerd was. “Ik heb het altijd leuk gevonden om lokale markten te bezoeken en ik steun graag mensen die hun handgemaakte producten delen.”
Ze vindt het geweldig om de kans te hebben potentiële klanten persoonlijk te ontmoeten. “Zo kunnen ze mij ontmoeten en zien waar het allemaal om draait. Met mensen praten en omgaan gaat me heel makkelijk af… dat is zeker een van mijn sterkere kanten. En ik realiseer me dat het goed is voor mijn bedrijf, want mensen vinden het blijkbaar leuk om te zien wie erachter zit.”
Sinds ze begon heeft ze er veel moeite in gestoken om haar stand zo aantrekkelijk mogelijk te maken. “De opstelling is zeker verbeterd. Mooier, geëvolueerd. Nu heb ik echt het gevoel dat mensen niet zomaar voorbij kunnen lopen. Ze moeten even stoppen om te kijken en de geur trekt ze ernaartoe.”
Kelly verkoopt ook online, vaak aan klanten die eerst met haar producten kennismaakten op de markt. “Diezelfde mensen doen uiteindelijk ook aankopen [online]. “Op de markt heb ik deze mensen voor het eerst ontmoet, en daarna zie ik bestellingen van ze binnenkomen via de site. Dat is geweldig.”
Kelly’s essentiële marketingproducten
Visitekaartjes zijn het eerste marketingproduct dat Kelly ooit kocht voor Rooted Body Co. “Op markten spreid ik ze uit over de tafel. Ik bewaar ze ook in mijn handtas, want dan kan ik ze onderweg aan mensen geven en iets vertellen over wat ik doe. En als ik mijn product verpak om het naar klanten te sturen, doe ik ook een visitekaartje in de doos.” Ze zet al haar sociale kanalen op één kant van haar visitekaartje om klanten aan te moedigen haar Instagram-pagina en website te bekijken.
Op markten gebruikt Kelly spandoeken om haar stand aan te kleden. “Ik heb er een als achtergrond en een aan de voorkant van de tafel. Op allebei staat alleen mijn logo en ‘Rooted Body Co.'” In de toekomst is Kelly van plan om meer promotieproducten voor haar marketing te gebruiken, zoals flyers, notitieblokken, mokken en petjes.
In plaats van verpakkingen met haar logo erop gedrukt, doet Kelly haar logo op milieuvriendelijk bruin papier en bruine tassen met behulp van stickers en etiketten. Ze versiert haar verpakkingen ook met droogbloemen en doet losse stickers in de doos van haar bestellingen. “Ik gebruik bruin papier en gerecyclede raffia, ik versier mijn verpakkingen met droogbloemen en ik doe stickers in de doos. De verpakking die ik gebruik… die trekt mensen aan. Omdat het er zo aantrekkelijk uitziet.”
Ze gebruikt ook sociale media, vooral Instagram, om klanten een kijkje achter de schermen bij Rooted Body Co. te geven en haar volgers te vertellen op welke markten ze te vinden is. Ze plaatst ook foto’s van haar nieuwe producten, aangezien heel veel van haar omzet (85%!) van Instagram-kliks komt.
Blik op de toekomst
Kelly heeft veel doelen voor Rooted Body Co., zowel kleine als grote. “Op de lange termijn is mijn doel dat dit bedrijf zichzelf in stand kan houden. Dat producten niet uitverkocht zijn en dat mijn product altijd online verkrijgbaar is. Of dat ik het punt kan bereiken waarop ik kan opschalen en van mijn huis naar een werkplek of commerciële keuken kan verhuizen met een paar werknemers die producten maken, zodat ik meer tijd vrij heb om de dingen te doen die ik leuk vind.”
Ze is zich ervan bewust dat ze werknemers moet aannemen om dat doel te bereiken. “Ik heb een zoon van 16, wat heel handig is: hij maakt heel veel partijen zeep samen met mij. Maar ik heb zeker hulp nodig met websitebeheer, sociale media en boekhouden.”
Een kortetermijndoel voor dit marktseizoen is om consistent marketkraampjes te boeken. Kelly probeert er 3-4 per maand te doen. Ik wil wat agressiever te werk gaan en zelf de markten opzoeken; niet alleen maar wachten tot zij contact met mij opnemen.”
Essentieel advies
“Doe het als je het echt leuk vindt. Ga ervoor, ongeacht de hindernissen en moeilijkheden. Probeer het gewoon, je weet niet of het werkt tot je het probeert.”