Inhoudsopgave
Social media is geëvolueerd van een ruimte voor persoonlijke interactie tot een levendig marketingkanaal voor bedrijven van elk formaat. Vandaag de dag is social media onmisbaar voor elk klein bedrijf, ongeacht de branche. Leer meer over de voordelen van socialmediamarketing voor je bedrijf, of je nu al stevig gepositioneerd bent op social media of je er juist wat meer in wilt verdiepen.
- Bouw merkbekendheid op.
- Bied uitzonderlijke klantenservice.
- Genereer leads op een goedkope manier.
- Leer je klanten beter kennen.
- Laat je websitebezoeken oplopen en kom hoger in de zoekresultaten.
1. Bouw merkbekendheid op.
Een goede merkbekendheid is belangrijk om geloofwaardigheid te creëren voor je onderneming. Social media is een goede manier om die merkbekendheid op te bouwen. Je kunt je bedrijf met social media op verschillende platforms op een consistente manier neerzetten, zodat mensen bekend raken met de uitstraling van je merk. Die consistentie is belangrijk voor de reputatie van je merk en bedrijf. Door overal hetzelfde logo, lettertype en dezelfde merkkleuren te gebruiken, creëer je een authentieke online vertegenwoordiging. En authenticiteit is onmisbaar om klantvertrouwen te wekken.
De aanspreektoon (klank) van je merk is ook iets om op al je socialmediakanalen consequent door te voeren. Hoewel de inhoud van een bericht op Facebook anders kan zijn dan die van een TikTok-video, zou de toon van beide posts bij je merk moeten passen.
Tip van VistaPrint
Probeer samen te werken met influencers om meer mensen bekend te maken met je merk via social media. Kies influencers die een vergelijkbare doelgroep hebben als jouw bedrijf en werk met ze samen om hun publiek naar jouw profiel op Instagram, Facebook of TikTok te leiden.
2. Bied uitzonderlijke klantenservice.
In een wereld waarin klanten snelle, gerichte klantenservice verwachten, is social media een echte uitkomst om aan die eisen te voldoen. Via je socialmediaprofiel kun je in realtime proactief of reactief met je volgers communiceren. Als volgers een bericht plaatsen of vragen stellen en een merk snel een nuttige reactie plaatst, laat dat zien dat het bedrijf de klanttevredenheid en klantervaring hoog in het vaandel heeft staan. Dit soort betrokkenheid levert trouwe klanten op en maakt een positieve indruk op je volgers.
Er zijn een aantal verschillende manieren om klantenservice te bieden via je socialmediaplatforms. Als een ontevreden klant je een tweet stuurt, kan het verstandig zijn om je verontschuldigingen aan te bieden en te vragen of de klant je een privébericht stuurt. Als een van je volgers op Instagram vraagt of een artikel weer op voorraad komt, kun je rechtstreeks antwoorden op het bericht, zodat anderen het ook kunnen zien.
Je hoeft echter niet 24/7 beschikbaar te zijn. Laat klanten weten wanneer ze een reactie kunnen verwachten door je openingstijden en beschikbaarheid te vermelden in je bio. Dat kan heel eenvoudig, bijvoorbeeld met een zin als deze: ‘We reageren van ma t/m vr va 10-18 u op privéberichten’.
Tip van VistaPrint
Behalve reageren op vragen of klachten, kun je social media ook gebruiken als een plek om betrokken te raken bij je klanten. Je kunt bijvoorbeeld hun reacties ‘Leuk vinden’ of een kort antwoord schrijven op een privébericht.
3. Genereer leads op een goedkope manier.
Als eigenaar van een klein bedrijf ben je waarschijnlijk altijd op zoek naar goedkope manieren om reclame te maken. Gelukkig is social media daar een perfecte oplossing voor. De meeste socialmediaplatforms zijn gratis en veel merken zijn enorm gegroeid door organische marketing op social media. En als je een marketingbudget hebt, is het ook relatief goedkoop om je posts een boost te geven of om reclame te maken op socialmediaplatforms zoals Facebook en Instagram.
Een andere betaalbare manier om meer volgers te krijgen op social media is door mensen te stimuleren om je te volgen. Biedt bijvoorbeeld een korting van 10% op bestellingen aan als de klant je volgt op TikTok of geef ze een klein cadeautje bij hun aankoop als ze ‘inchecken’ bij je bedrijf op Facebook. Deze gebaren zijn een goede manier om een positieve relatie op te bouwen met je bestaande klanten en om je bedrijf meer zichtbaarheid te geven.
4. Leer je klanten beter kennen.
Als je de tijd neemt om je doelgroep beter te begrijpen en de posts, uitstraling en vertegenwoordiging op een platform van je bedrijf daarop aanpast, kan het aantal volgers snel toenemen en zelfs leiden tot een zeer betrokken publiek. Veel socialmediaplatforms hebben geïntegreerde tools waarmee je eenvoudig je doelgroep kunt leren kennen. Er zijn allerlei gegevens beschikbaar die je helpen om meer te weten te komen over je klanten, zoals leeftijd, locatie, gender en interesses. Deze informatie kan je helpen om je marketingstrategie voor social media af te stemmen op jouw specifieke doelgroep, waardoor je meer betrokken volgers kunt genereren.
Tip van VistaPrint
Wil je snel feedback op een nieuw product of nieuwe dienst? Wil je wat meer weten over de algemene voorkeuren van je klanten? Voer een poll uit in je Instagram Stories om nog meer gegevens over je volgers te verzamelen.
5. Laat je websitebezoeken oplopen en kom hoger in de zoekresultaten.
Een ander voordeel van social media voor bedrijven is de directe invloed die het heeft op websiteverkeer en de ranking in zoekmachines. Zorg dat je de URL van je website in de bio zet van al je socialmediaprofielen, zodat potentiële klanten je website makkelijk kunnen vinden. Deel je websitegegevens niet alleen in je bio, maar zet ook altijd een link naar je site in je posts op je socialmediakanalen. Hoe vaker er op de URL geklikt wordt, hoe meer websitebezoeken dat oplevert.
Bovendien heeft social media ook invloed op je plaats in zoekmachineresultaten. Als je posts op social media links bevatten naar je website of blog, dan geeft dat zoekmachines de indruk dat je website respectabel is en naar boven zou moeten komen bij bepaalde zoektermen. Het algoritme van Google wordt continu aangepast om spamwebsites uit te filteren en legitieme websites de juiste ranking te geven. Als je social media in je marketingstrategie opneemt, kun je positieve invloed uitoefenen op je ranking voor zoekmachines, zonder dat je een expert hoeft te zijn op het gebied van zoekmachineoptimalisatie.