Nick Gold, managing director van het motiverende sprekersbureau Speakers’ Corner, bespreekt hoe essentieel beurzen waren voor de eerste marketinginspanningen van het bedrijf en legt uit hoe digitale inspanningen vandaag doeltreffend zijn.
FACT BOX
Bedrijf: Speakers Corner
Oprichtingsdatum: januari 2001
Werknemers: 17
Sector: conferenties en evenementen
Het bedrijf startte toen mijn voormalige zakenpartner, die uit de entertainmentwereld kwam en goochelaars, ballonartiesten etc. voor bruiloften en feestjes boektte, opmerkte dat er een toenemend aantal nieuwe soort aanvragen binnenkwam voor sprekers en komieken. Toen ik besefte dat het werven van de juiste spreker voor een specifiek evenement een gat in de markt was, zag het bedrijf Speakers Corner het licht.
Ik was toen nog aan het werk bij een beursgenoteerd bedrijf en ik had ervaring met een aantal start-up internetbedrijven. Maar toen ik me bedacht dat het tijd was voor verandering, stopte ik met mijn baan en werd ik haar zakenpartner. Tim, mijn broer, sloot zich 18 maanden later aan, we kochten mijn aanvankelijke partner een aantal jaar later uit en runnen sindsdien het bedrijf samen.
De aanvankelijke marketing uitdaging
Onze marketing richtte zich op het ontmoeten van klanten en het vergroten van onze aanwezigheid in de sector. Onze belangrijkste inspanningen richtten zich op het deelnemen aan een beurs per jaar (op dat moment de belangrijkste beurs in de evenementenbranche). We zorgden ervoor dat we op die evenementen een briljante stand hadden en maakten een website, die als onze online etalage werkte.
De laatste cruciale marketingbeslissing die we hebben gemaakt, was de overstap naar een website waarop we de site inhoudgestuurd kunnen beheren. Dat stelde ons in staat om nieuwe sprekers online te zetten en ervoor te zorgen dat alle biografieën van onze sprekers up-to-date waren. Het was onze manier om ervoor te zorgen dat klanten toegang hadden tot de ter zake doende informatie.
Soms wilden we met onze te slim zijn met onze marketing. Ik herinner me nog dat we in januari voor “blauwe maandag” een goodiebox naar een aantal klanten verzonden. We dachten dat het een geweldige manier was om hen op te vrolijken. Maar de producten waren zo subtiel gerelateerd aan de sprekers die we wilden promoten dat de boodschap verloren raakte (hopelijk heeft iedereen toch genoten van de freebies!).
De waarde van persoonlijk contact
Het internet en sociale media-platforms vormen nog steeds een essentieel deel van onze marketingstrategie, maar in dit digitale tijdperk geloven we stellig in de kracht van persoonlijk contact. We zijn trots op onze persoonlijke ontmoetingen en op onze aanwezigheid op evenementen waardoor we klanten kunnen ontmoeten. We organiseren ook onze eigen evenementen onder merken als Knowledge Guild en Comedy Collective die ons een platform geven waarop we briljante sprekers en komieken openbaar maken. Daarnaast geeft het ons weer een mogelijkheid om klanten te ontmoeten. Uiteindelijk hebben wij een bewuste inspanning geleverd om als leiders in de sector gezien te worden. Via mijn eigen sprekersprogramma en via regelmatige gastblogs, heb ik de sectorproblemen en het belang van Speakers Corner als bedrijf een stem gegeven.
Hetzelfde marketingmodel past niet bij iedereen
Mijn advies aan andere bedrijven is om er bewust van te zijn dat geen enkel marketingtype bestaat dat bij iedereen past. Consumenten en andere bedrijven die in jouw bedrijf geinteresseerd zijn, zullen sterk uiteenlopende interacties met jou verwachten over het overvloed aan customer interfaces om uit te kiezen, waardoor een alles overkoepelende strategie geen stand zal houden. Begrijp wat de doelen van een bepaald platform zijn en stem je bedrijf daarop af. Zorg ervoor dat je je diensten aanpast aan de trends die op deze platsforms aan bod komen en dat je bedrijf zich als vormgever van invloedrijke bewegingen profileert, terwijl je ervoor zorgt dat alles consistent is met je belangrijkste boodschap.
In dit digitale tijdperk is marketing een invloedrijk en buigzaam middel en het feit dat een kind een miljoenenbedrijf kan oprichten door zichzelf op een YouTube-kanaal als merk te verkopen, is zowel een krachtig, maar ook eng idee. Elk bedrijf kan voordeel halen door de trends een stap voor te zijn en door van de beschikbare gegevens te profiteren. Klanten worden gemotiveerd door ervaringen en emoties, daarom zien wij een toename in bijzondere evenementen. Het is niet meer voldoende om naar een gezellige brunch te gaan, het is nu alleen nog de moeite als die brunch in een ballenbak voor volwassenen wordt georganiseerd! Om onze eigen blootstelling te vergroten, moeten wij er als bedrijf voor zorgen dat we weten naar welke experimentele evenementen onze klanten op zoek zijn en moeten we ervoor zorgen dat we weten hoe onze diensten zowel aan hun professionele als emotionele behoeften kunnen voldoen.