13 betaalbare marketingideeën voor kleine ondernemers

Geschatte leestijd: 4 minuten

Of je nu net begonnen bent als kleine ondernemer of een doorgewinterde entrepreneur bent, het is altijd goed om je voordeel te doen met gratis en goedkope marketingopties. Van berichten op sociale media tot evenementen voor klanten, je kunt veel doen om reclame te maken voor je bedrijf en een trouwe klantenbasis op te bouwen…zonder een hoop geld uit te geven.

In dit artikel zetten we 13 betaalbare marketingideeën uiteen waarmee je op elk moment van het jaar je bedrijf een boost kunt geven.

  • Sociale media
  • Videocontent
  • E-mailnieuwsbrieven
  • Databases
  • Visitekaartjes
  • Loyaliteitsprogramma’s
  • Partnerschap met bedrijven
  • Partnerschap met bedrijven
  • Marketing onderweg
  • Plaatselijke pers
  • Evenementen voor klanten
  • Als sponsor optreden in je community
  • Een persoonlijk tintje

1

Sociale media

De meeste socialemediaplatforms kun je gratis gebruiken en vaak wordt er naast organische berichten ook de optie geboden om tegen lage kosten te adverteren. Als je Facebook, Instagram, Pinterest, Twitter of LinkedIn voor je bedrijf gebruikt, zorg dan dat je berichten maakt die bij je merk passen, regelmatig een bericht plaatst en contact legt met je volgers. Ga creatief te werk met een mix van Story’s en berichten op je feed, zodat je content divers blijft en je volgers enthousiast.

TIP VAN VISTAPRINT

Een makkelijke manier om betrokkenheid en nieuwe volgers te genereren is door een weggeef-actie. Een van je producten of diensten gratis aanbieden zou relatief goedkoop voor je moeten zijn. Moedig volgers aan om hun vrienden te taggen in de reacties of om je bericht op hun eigen pagina te delen, zodat je potentiële klanten kunt bereiken.

2

Videocontent

Met gratis streamingplatforms als YouTube en TikTok voorhanden, kun je dynamische content maken voor je bedrijf. Of je nu een stop-motionvideo maakt van hoe je potten bakt of een tutorial over het kneden van brood, met on-brand videocontent kun je je merk bekendheid geven.


3

E-mailnieuwsbrieven

Blijf digitaal in contact met je klanten. E-mailnieuwsbrieven zijn een handige manier om updates door te geven over je onderneming, om aanbiedingen te sturen en je merkidentiteit te versterken. Gebruik je nieuwsbrief ook om nieuwe videocontent en blogposts te delen! Stimuleer klanten om zich in te schrijven voor je nieuwsbrieven met speciale aanbiedingen en vroege toegang voor sales.


4

Marketing onderweg

Si vous utilisez un véhicule pour votre activité, ajoutez-y votre logo et vos coordonnées. Que vous ayez un camion de livraison ou un scooter électrique, faites la publicité de votre entreprise de façon rentable avec des stickers ou des plaques aimantées.


Plaques aimantées personnalisées
Optimisez vos kilométrages : commandez une plaque aimantée pour chaque côté de votre véhicule.

5

Verpakkingen met branding

Zet je klanten in om je merk meer zichtbaarheid te geven. Denk aan: papieren tassen met een stempel (of sticker) van je logo en herbruikbare shoppers met je merk erop.

Bedrukte shoppers
Gebruik stoffen tassen voor bestellingen van klanten. Ze zullen de tas keer op keer gebruiken, waardoor jouw merk steeds weer gezien wordt.

6

Als sponsor optreden in je community

Kun je sponsor worden voor een jeugdteam van de plaatselijke sportvereniging of deelnemen aan een inzamelingsactie voor een gemeenschapshuis in de buurt?  Het doneren van geld (en tijd) is een goede manier om je merk bekendheid te geven, een positieve indruk van je bedrijf achter te laten en om in contact te komen met potentiële klanten in je omgeving.


7

Partnerschap met bedrijven

Kleine ondernemingen maken deel uit van de gemeenschap. Haal er alles uit door samen te werken met andere ondernemers, uit je online netwerk of in de winkelstraat. Als je handgemaakte zeep verkoopt, vraag dan eens bij een spa of wellnesscentrum in de buurt of ze een aantal proefzeepjes willen hebben voor hun goodiebags. Als je interieurdecoratie maakt, werk dan samen met een makelaarskantoor om een speciaal geschenk te ontwerpen voor mensen die een huis hebben gekocht. De mogelijkheden zijn eindeloos!

8

Visitekaartjes

Het visitekaartje: de ultieme klassieker! Zorg dat je er altijd een paar op zak hebt… je weet maar nooit wanneer je ze nodig hebt. Zorg dat je contactgegevens en socialemediaprofielen op je visitekaartje vermeld worden.

Visitekaartjes
Zorg dat je kaartjes in het oog springen met glanzend folie of een opvallende vorm.

TIP VAN VISTAPRINT

Laat je visitekaartjes dubbel werk verrichten: zet op een van de kanten een aanbieding of een stempelkaartontwerp om voor prijzen te sparen.


9

Een persoonlijk tintje

Het ligt misschien voor de hand, maar vergeet de kleine persoonlijke extra’s niet. Die gebaren maken echt verschil. Zorg dat je klanten zich speciaal voelen met een persoonlijk gebaar, of dat nu een handgeschreven bedankkaartje is, een coupon voor hun volgende bestelling of een speciale korting voor hun verjaardag.

Postkaarten
Gebruik een postkaart met jouw merk erop om iets speciaals toe te voegen aan elke bestelling.

10

Online databases

Zorg dat je bedrijf is aangemeld bij elke grote zoekmachine. Dat zorgt ervoor dat je bedrijf in de zoekresultaten vermeld wordt en verbetert bovendien de reputatie en zoekwaarde van je website.


11

Evenementen voor klanten

Toon waardering voor je klanten met een speciaal evenement…zonder veel geld uit te hoeven geven. Denk bijvoorbeeld aan een privé winkelervaring, een individuele rondleiding door je studio of een virtuele flash-sale. Als je je klanten niet in levende lijven een feestje kunt aanbieden, kun je creatief te werk gaan met virtuele of digitale evenementen.


12

Loyaliteitsprogramma’s

Laat klanten steeds weer terugkomen met een loyaliteitsprogramma. Of dat nu een gratis cadeautje is na vijf aankopen of een kortingscode voor hun verjaardag, aanbiedingen en gepersonaliseerde beloningen zijn een goede manier om klanten zich speciaal te laten voelen…en ze te stimuleren om op ‘Kopen’ te klikken.

13

Plaatselijke pers

Heb je het interieur van je winkel vernieuwd? Organiseer je een open dag in je studio? Doneer je een deel van je omzet aan een goed doel? Al deze dingen zijn interessant voor de plaatselijke pers. Neem contact op met een persbureau als je iets belangrijks doet voor je bedrijf. De kans is groot dat je het nieuws haalt en er over je bedrijf gesproken zal worden.