- Communicatie: gebruik zo veel mogelijk geschikte sociale media voor je bedrijf: LinkedIn, Facebook, Twitter, e-mail, een weblog, livechat via je bedrijfswebsite of een gratis telefoonnummer.
- Visitekaartjes: laat ze overal achter en geef ze aan iedereen!
- E-mailnieuwsbrieven: verzamel e-mailadressen en stuur een keer per week, twee weken of maand een nieuwsbrief met informatie voor je klanten over aanbiedingen of evenementen.
10 gouden regels voor het ontwerpen van je visitekaartje
- Bedrijfswebsite: houd je website en sociale media actueel. Je klanten moeten kunnen zien dat je actief bent binnen je bedrijf.
10 dingen waardoor je website er onprofessioneel uitziet
- YouTube: maak een video van je product of dienst en plaats de YouTube-link van je video op alle sociale media, je weblog en de website van je bedrijf.
- Houd contact: blijf in contact met je klanten door hen een handgeschreven bedankkaart met een coupon te sturen.
- Loyaliteit: beloon je trouwe klanten met bijvoorbeeld 20% korting op hun volgende aankoop. Ga er niet vanuit dat klanten terug blijven komen, maar geef hen erkenning voor hun loyaliteit aan je bedrijf en laat zien dat je die waardeert.
- Doe eens ouderwets: print flyers en ga in je buurt langs de deuren om ze uit te delen. Je kunt ze ook onder de ruitenwissers van auto’s doen op een volle parkeerplaats bij een plaatselijk winkelcentrum.
- Meld je aan voor zoekindexen: zowel Google als Bing biedt gratis vermeldingen voor lokale bedrijven.
- Leveranciers: praat met de leveranciers van wie je producten of diensten afneemt en vraag hen of ze andere bedrijven kennen die jouw producten of diensten zouden kunnen gebruiken. Ga ook na of ze een prikbord hebben waar je je visitekaartje op kunt hangen en vraag om een plekje voor jouw kaartje!
- Bied jezelf aan als spreker: vrijwilligersorganisaties, brancheconferenties en lokale ondernemersgroepen zijn vaak op zoek naar gastsprekers voor hun bijeenkomsten. Ze bieden jou en je bedrijf een goede mogelijkheid om contacten te leggen en naamsbekendheid en publiciteit te krijgen.
- Producten of diensten: het maakt niet uit wat je probeert te verkopen, maar ga erop uit, deel productmonsters uit en laat je werk zien. Zo kunnen potentiële klanten kennismaken met je bedrijf en een idee krijgen van wat je te bieden hebt.
Dwania Peele, eigenaar en directeur van Canadian Small Business Women, een netwerk dat alle benodigde bronnen biedt voor het succesvol ontwikkelen van planning tot realiteit van een bedrijf, deelt haar 15 betaalbare marketingideeën.
3 tactieken om je product te laten uitproberen
- Marketing onderweg: als je een auto of bestelwagen voor je bedrijf gebruikt, zorg er dan voor dat je bedrijfsnaam, logo en contactgegevens zichtbaar zijn op het voertuig. Een voordelig alternatief zijn magnetische strips die je op je auto kunt aanbrengen.
7 straatmarketingtactieken voor meer omzet
- Evenementen in je gemeenschap: een benefietactie, een festival of zelfs een familiedag, als je maar zorgt dat je erbij bent en je diensten/producten aanbiedt of doneert aan evenementen binnen je gemeenschap. Dit is een uitstekende manier om je merk onder de aandacht te brengen en in contact te komen met huidige en potentiële klanten bij je in de buurt.
- Wedstrijd: organiseer een wedstrijd via de website van je bedrijf of op Facebook. Kies een aantrekkelijke prijs die met je bedrijf te maken heeft. Bijvoorbeeld: een bon voor 40% korting op een dienst van je bedrijf of een verrassingspakket met productmonsters. *Opmerking: dit brengt ook bezoekers naar je bedrijfswebsite en je sociale media, en helpt je om meer volgers te krijgen*