Alles wat je moet weten over het opbouwen van je e-maillijst

Geschatte leestijd: 4 minuten

Nu de wereld steeds digitaler wordt, is e-mailmarketing voor kleine bedrijven essentieel als je je bedrijf wilt laten groeien, nieuwe klanten wilt bereiken en de verkoop wilt stimuleren. Maar e-mailmarketing kan alleen effectief zijn als je de juiste klanten bereikt. En dat doe je door je lijst op te bouwen.

Door je e-maillijst op te bouwen en te laten groeien, kun je een groter publiek marketen en komt je boodschap op het juist moment bij de juiste klanten. Maar als e-mailmarketing nieuw voor je is, weet je misschien niet waar je moet beginnen. In dit artikel duiken we in alles wat je moet weten over het opbouwen van je e-maillijst, zodat je meteen je strategie kunt inzetten:

Wat is een e-mailmarketinglijst?

Voordat we ingaan op hoe je je e-mailmarketinglijst kunt laten groeien, gaan we het eerst hebben over wat deze lijst precies is en waarom je hem moet hebben voor je bedrijf.

Een e-mailmarketinglijst is een lijst met de e-mailadressen en ander gegevens van prospects en klanten, zoals naam, locatie, geslacht en winkelvoorkeuren. Deze lijst bevat alle gegevens die je nodig hebt om zowel potentiële als actieve klanten te marketen en ze te stimuleren een aankoop te doen of contact op te nemen met je bedrijf.

Stel dat je een sportschool hebt en je staat op het punt om een collectie fitnessproducten te lanceren. Door een e-mail te sturen naar je abonnees en ze een voorproefje te geven van je nieuwe producten, wordt de lancering extra gehypet. Je kunt ook een exclusieve kortingscode in je mail zetten om abonnees te belonen als ze iets kopen. Zo voelen ze zich ook speciaal omdat ze als eerste toegang hebben.

E-mailmarketinglijsten zijn een krachtige tool om je bedrijf te laten groeien, en hoe groter de lijst, hoe effectiever hij wordt. Hier zijn 4 tips om te beginnen met het opbouwen van je e-maillijst:

  1. Beloon je klanten.
  2. Maak gebruik van loyaliteitsprogramma’s.
  3. Zet een formulier op je website waar mensen hun e-mailadres kunnen invullen.
  4. Gebruik content om e-mailadressen te verzamelen.

1. Beloon je klanten.

Je kunt geen e-mailmarketingstrategie of een lijst hebben zonder e-mailadressen. Eén manier om die te krijgen, is een soort beloning aanbieden om klanten en prospects aan te moedigen zich in te schrijven. Er zijn veel manieren om mensen te belonen voor het invullen van hun e-mailadres en het aanmelden voor je lijst, waaronder:

  • Exclusieve kortingen (bijvoorbeeld 20% korting op hun eerste aankoop)
  • Uitnodigingen voor evenementen alleen voor abonnees
  • Vroege toegang tot nieuwe producten of lanceringen
  • Meldingen bij nuttige informatie, bijvoorbeeld wanneer er weer nieuwe voorraad is

De meeste mensen geven niet graag iets weg als ze er niks voor terugkrijgen, dus als je wilt dat je prospects en klanten je hun e-mailadres geven, zorg er dan voor dat je ze iets waardevols teruggeeft.

2. Maak gebruik van loyaliteitsprogramma’s.

Loyaliteitsprogramma’s zijn een goede manier om klanten terug te laten komen. Het is ook een goede manier om je e-maillijst op te bouwen. Zorg gewoon dat aanmelding voor de e-maillijst onderdeel is van het aanmeldproces. Als klanten zich zowel voor je loyaliteitsprogramma als je e-mailmarketinglijst aanmelden, is het voor beide partijen een win-winsituatie. Zij krijgen toegang tot alle voordelen van het loyaliteitsprogramma en jij krijgt toegang tot hun inbox. Daardoor kun je aanvullende marketingboodschappen sturen en nieuwe mogelijkheden creëren om de verkoop te stimuleren.

Tip van VistaPrint

Loyaliteitsprogramma’s belonen klanten steeds opnieuw als ze iets kopen bij je bedrijf. Je kunt een digitaal beloningsprogramma gebruiken of fysieke a href=”/marketing-materials/loyalty-cards”>klantkaartjes maken die klanten in hun portemonnee kunnen stoppen.

3. Zet een formulier op je website waar mensen hun e-mailadres kunnen invullen.

Prospects die je website bezoeken, zijn de beste kandidaten voor je e-maillijst. Dus als je die websitebezoekers wilt omzetten in e-mailabonnees (en uiteindelijk klanten), maak het ze dan makkelijk om zich aan te melden.

Aanmeldformulieren voor e-mailadressen in het ontwerp van je website verwerken is een subtiele manier om sitebezoekers aan te moedigen zich in te schrijven voor je e-maillijst. Voeg aanmeldformulieren in op goed zichtbare plekken op je site, zoals de header, footer en het zijmenu. Voeg een aanmeldformulier voor e-mailadressen toe aan elke pagina van je site, waaronder je homepage, productpagina’s en contentpagina’s (zoals je zakelijke blog). Deze formulieren zijn een goede plek om beloningen voor het aanmelden uit te lichten. Verleid bezoekers om hun e-mailadres in te vullen met de belofte van 20% korting op hun bestelling of gratis verzending.

4. Gebruik content om e-mailadressen te verzamelen.

Wanneer mensen zich aanmelden voor een e-maillijst, willen ze zeker weten dat ze zich aanmelden voor iets waardevols. Hoewel een korting of deal als beloning vaak werkt, kun je nmeldingen voor je e-maillijst ook stimuleren met waardevolle content.

Denk dus alvast na over het soort content waar je klanten enthousiast van worden om zich aan te melden. Heb je bijvoorbeeld een marketingbureau? Misschien kun je een ‘cheatsheet’ maken of marketingstrategieën voor nieuwe ondernemers delen. Bied die gratis aan klanten aan in ruil voor hun e-mailadres. Of stel dat je eigenaar bent van een yogastudio. Maak dan een video waarin je laat zien welke stretches mensen tijdens de werkdag aan hun bureau kunnen doen, zodat ze geen pijn krijgen of stijf worden. Bied de video aan als bonus wanneer mensen zich aanmelden voor je e-maillijst.

Gouden regels voor e-mailmarketing

Je e-maillijst opbouwen is slechts één onderdeel. Zodra je meer abonnees heb, moet je ervoor zorgen dat je optimaal gebruikmaakt van de lijst. Hier zijn een paar regels voor e-mailmarketing om je te helpen je lijst zo veel mogelijk te laten groeien en de beste resultaten te behalen:

  • Maak opvallende onderwerpregels. Het maakt niet uit hoe goed de boodschap zelf is; als je abonnees je mail niet openen, ga je geen resultaten behalen met je e-mailmarketingcampagnes. Daarom is het schrijven van opvallende onderwerpregels van je e-mail essentieel. De juiste onderwerpregel kan de aandacht van je klanten trekken en hen stimuleren de mail te openen.
  • Mail niet te vaak. Mensen krijgen al genoeg e-mails. Als je er te veel stuurt, melden je klanten zich juist af voor je mails. Stuur alleen mails naar je e-maillijst wanneer je relevante of tijdsgebonden berichten wilt delen. Bijvoorbeeld een e-mail waarin je hen informeert over een aankomende uitverkoop of de lancering van een nieuw product.
  • Verzamel meer gegevens dan alleen een e-mailadres. Hoe meer informatie je hebt over je e-mailabonnees, hoe beter. Dus als je de kans hebt om meer gegevens te verzamelen, maak er dan ook gebruik van. Zo kun je je lijst segmenteren en heel gerichte berichten sturen die een specifiek segment van je klantenkring aanspreken. Bijvoorbeeld: een marketingmail waarin je een uitverkoop van snowboardmateriaal promoot, die je naar klanten stuurt die hebben aangegeven dat ze geïnteresseerd zijn in wintersport.
  • Houd je lijst schoon. Je e-maillijst laten groeien is belangrijk, maar je wilt wel dat de juiste abonnees erop staan. Het is leuk als je veel abonnees hebt, maar als ze niet reageren op je bedrijf, heb je er niets aan… dus zorg ervoor dat je regelmatig je lijst opschoont en niet-actieve abonnees verwijdert.