12 manieren om op te vallen op vakbeurzen, met visitekaartjes en meer.

Geschatte leestijd: 5 minuten

Op vakbeurzen liggen veel kansen voor kleine ondernemers. Ze leveren nieuwe klanten op, vergroten merkbekendheid, en als het goed wordt aangepakt, dan wordt iedereen aangetrokken tot je stand… zelfs je concurrenten.

Het voelt net zoals wanneer je gaat pitchen voor een nieuwe klant, vol enthousiasme en energie. Als je aan een vakbeurs deelneemt, dan heb je zelfvertrouwen en de juiste tools nodig om iedere keer weer het onderste uit de kan te halen. Wees voorbereid en betrokken.

Ben je er klaar voor? Je kunt het.

De evenementexperts van Vistaprint hebben de koppen bij elkaar gestoken en 12 hacks en trucs samengesteld, om jou te helpen bij de voorbereiding en het maken van indruk op de grote dag.

1. Maak het comfortabel

Creëer een sfeer waarin klanten zich thuisvoelen, een plek om te relaxen, hun schoenen uit te schoppen, een kopje koffie of thee te drinken, naar muziek te luisteren, een boek te lezen, een dutje te doen… nou ja, misschien niet al die dingen, en zorg ervoor dat ze hun schoenen aanhouden. Een relaxte sfeer creëren is cruciaal om klanten bij je stand te laten blijven, ongeacht hoe groot of klein die is.

Leg een kleed op de vloer, zet her en der een stoel neer of een paar zitzakken of pallets met kussens, om een plek te creëren waar je een informeel praatje met bezoekers kunt maken. Bezoekers waarderen de kans om even te gaan zitten na al het lopen op de vakbeurs.

Verkoop je winterproducten? Zet dan eens een tv neer die een brandend haardvuur laat zien. Doe je uiterste best om koffie, thee en koekjes bij de hand te hebben. Dit soort kleine gebaren doen veel voor je imago.

2. Laat je verpakkingen eruit springen

Als je een product verpakt, dan stop je het niet alleen maar in een doos of in pakpapier. Het maakt onderdeel uit van je branding. Je creëert iets unieks, zodat je klanten jouw producten gemakkelijk kunnen herkennen. Producten op de juiste manier verpakken is essentieel voor de relatie met je klanten en visitekaartjes zijn hét product om je daarbij te helpen.

Als je sieraden of iets dergelijks verkoopt, dan hebben visitekaartjes het ideale formaat om als verpakking te dienen voor je product. Dit is niet alleen financieel slim, maar laat ook je oog voor detail zien en dat maakt indruk op potentiële klanten.

Maak twee gaatjes in een visitekaartje en plaats er oorbellen, kettinkjes en ringen in. Ontwerp een visitekaartje dat het sieraad laat opvallen, door ervoor te zorgen dat je geen teks plaatst waar de gaatjes komen. Je klanten krijgen zo niet alleen een prachtige verpakking bij hun product, maar hebben ook meteen al je zakelijke gegevens, zodat ze je niet vergeten.

3. Laad je batterijen op

“Ik ben vergeten mijn telefoon op te laden.” De nachtmerrie van iedereen die de hele dag of het hele weekend op een evenement staat. Trek bezoekers naar je stand met een oplaadpunt voor hun telefoons. Geef ze gratis Wi-Fi, zodat ze hun laptop kunnen gebruiken en snel wat zakelijke dingen kunnen regelen.

Combineer deze tip met een ruimte waar mensen kunnen relaxen om bezoekers aan te trekken en ze bij je stand te houden.

4. Doe mee en win!

Iedereen houdt van een loterij. Ze zijn leuk en aantrekkelijk, vooral als je wint. Het is ook een goede manier om veel mensen naar je stand te lokken tijdens een vakbeurs. Trek ze aan om te zien of ze geluk hebben en iets winnen, en om hun interesse te wekken in je bedrijf. Gebruik visitekaartjes om een leuk idee om te zetten in een kans.

Ontwerp een visitekaartje met wat ruimte op de achterkant waar je een loterijnummer op kunt schrijven. Organiseer een wegstrijd om je producten weg te geven. Uiteindelijk kom jij als winnaar uit de bus, omdat je aan iedereen die je stand bezocht heeft je visitekaartje hebt uitgedeeld, waardoor je toekomstige klandizie genereert.

5. Geef ze een goede deal.

Het draait allemaal om de goodies. Mensen houden van goodies, vooral tijdens vakbeurzen. Trek mensen naar je stand door wat zoetigheid weg te geven.

Plak een lolly aan je visitekaartje en bezoekers zullen in de rij staan om er een te pakken. Door het zoete extraatje wil iedereen je kaart hebben en wordt je nog herinnerd nadat de suiker is uitgewerkt. Het hoeft ook geen lolly te zijn.

Je kunt allerlei zoetigheid gebruiken, zoals chocolade of toffees, maar zorg er altijd voor dat er een wikkel omheen zit. Niemand wil plakkerige vingers hebben als ze zich aan mensen introduceren op een evenement.

6. Beloon trouwe klanten

Wat werkt er beter dan een systeem dat klanten beloont als ze je producten kopen? Het is een geweldige manier om klantloyaliteit te creëren en op te vallen. Bovendien geeft het klanten een goed gevoel bij je merk. Wek dat gevoel al op tijdens de vakbeurs door klantkaartjes uit te delen. Dat maakt het interessant om terug te komen.

Visitekaartjes hebben de perfecte afmeting voor een stempelkaart om terugkomende klanten te belonen. Ongeacht wat je verkoopt, mensen zijn dol op de uitdaging om een klantkaart vol te maken en doen graag moeite voor een gratis product, wat op de lange termijn voordeel voor jou oplevert.

7. Maak een afspraak

Klanten naar je winkel trekken voor advies is net zo belangrijk als het werven van nieuwe contacten. Deel daarom niet alleen visitekaartjes uit bij je stand, maar ga een stapje verder en boek een afspraak in. Gebruik je visitekaartje door hem zo te ontwerpen dat je de tijd en plaats van de afspraak op de achterkant kunt schrijven, terwijl je bedrijfsgegevens op de voorkant prijken.

Maak afspraken direct bij je stand en zorg ervoor dat klanten beloven terug te komen.

8. Geef exclusieve kortingen

Een gratis vakbeurs bezoeken zou altijd iets moeten opleveren. Een echt voordeel en niet een gratis plastic tas met stapels flyers erin. Geef klanten korting op je product als beloning voor het bezoeken van het evenement.

Print een speciale kortingscode voor het evenement op de achterkant van je visitekaartje, die alleen geldt voor bezoekers van de vakbeurs. Dat kan een kortingscode zijn voor een sale op je webshop, in je winkel of een exclusief product of exclusieve korting. Zorg ervoor dat de kortingscode naar het evenement verwijst. Als het evenement bijvoorbeeld Vissersbeurs 2019 heet, zorg er dan voor dat je kortingscode daarop lijkt – kortingscode: VISBEURS.

9. Etiketten

Het is daags voor het evenement en je bent vergeten etiketten te bestellen. Hoe gaan mensen in hemelsnaam weten hoeveel het product kost? Nou, visitekaartjes kunnen hier uitkomst bieden.

Maak er een gaatje in, hang ze met een touwtje aan je product en voilá: je hebt het perfecte etiket voor je producten. Als je vooraf tijd hebt, maak dan een kaartje met drie strepen, zodat je ze in drieën kunt knippen, er gaatjes in kunt maken, een touwtje erdoor halen en aan je product vastmaken. Zo heb je drie etiketten voor de prijs van één visitekaartje.

10. Maak het smakelijk

Dit trucje is leuk als je een cateringbedrijf, restaurant of bruiloft/evenementenorganisatie hebt.

Het is belangrijk om klanten te laten weten welke culinaire vaardigheden je te bieden hebt. Je kunt ze een voorbeeld geven van je menukaart, maar de meesten zullen dat niet altijd bij zich dragen. Maar als je je dagmenu op je visitekaartje print, dan is dat klein genoeg voor klanten om hem altijd bij zich te hebben en dat kan het verschil maken.

Print een 3-gangenmenu op de achterkant van je visitekaartje om potentiële klanten een idee te geven van wat ze kunnen verwachten van je restaurant of cateringbedrijf.

11. What’s in a name?

Als je rondwandelt op het evenement om de concurrentie te peilen, weet je nooit wanneer je potentiële nieuwe klanten tegen het lijf loopt. Maar wacht, je hebt je tas bij je stand laten staan en kunt geen visitekaartjes uitwisselen. Hier is een goede techniek om daar altijd op voorbereid te zijn.

Bewaar een paar visitekaartjes achter je naamplaatje. Zo heb je altijd een visitekaartje bij de hand. Bovendien kun je je visitekaartje als naamplaatje gebruiken als die niet wordt verzorgd door de organisatie van het evenement.

12. Klein en persoonlijk

Bezoek de Facebookpagina of website van concurrenten om te zien hoe hun vorige stand eruit zag, voordat je je stand voor het evenement ontwerpt. Was de stand groot en indrukwekkend? Was hij klein en laagdrempelig? Was hij schreeuwerig en opvallend of elegant en bescheiden?

Een goede manier om mensen naar je stand te lokken, is door je te focussen op wat de concurrentie niet doet. Als je concurrenten het groots en indrukwekkend aanpakken, focus er dan op om klein en toegankelijk te zijn voor bezoekers.

Doe je voordeel met deze tips en hacks. Ze zijn wellicht niet allemaal van toepassing op jouw bedrijf, maar je zou er in ieder geval de do’s-and-don’ts uit moeten kunnen halen om van je volgende evenement een kans te maken om op te vallen zonder al te hoge kosten.

Vier van bovenstaande tips in actie zien: