Geschatte leestijd: 2:30 minuten
Inhoudsopgave
- 1) De feelgoodfactor
- Contact leggen met de gemeenschap
- Milieubewust cadeaus geven
- 2) Ken uw klan-teen
- Vind je voeten
- Black Friday-humor
- 3) Schitterende sociale media
- Spelen met #hashtags
- Mingle all the way
- 4) Een persoonlijk tintje
- Oprecht “Bedankt”
- Een adventkalender voor elk seizoen
- 5) Het hele eiereneten
- Markten en beurzen
De feestdagen kunnen een hele uitdaging lijken voor kleine ondernemers, tegenover de warenhuizen en winkelgiganten met acties en spectaculaire aanbiedingen die miljoenen euro’s kosten. Maar als er iets is wat die grote spelers niet kunnen bieden, dan is dat het bevredigende gevoel te shoppen bij een klein, lokaal, uniek en zelfstandig bedrijf.
Kerstmis is de tijd waarin kleine bedrijven zich met een beetje inspiratie, creativiteit en vindingrijkheid duidelijk kunnen onderscheiden, zoals deze vijf ondernemers ons laten zien.
1) De feelgoodfactor
Als merk dat zichzelf definieert als ‘leuk, levendig, fris’ zit de feelgoodfactor diep in elke vezel van Emma Nissim Designs. Van hun zachte, biologische materialen tot hun positieve energie en milieubewuste waarden: voor de eigenaressen en zussen Emma en Rachael draait alles om het delen van de feelgoodfactor en mensen een unieke, bevredigende ervaring bieden.
Contact leggen met de gemeenschap
De afgelopen paar jaar heeft het duo vrienden, klanten en medeondernemers uitgenodigd in het huis van Rachael in Greenwich, dat ze hebben omgetoverd in hun eigen VIP-kerstmarkt compleet met pasteitjes, prosecco en de mogelijkheid om cadeautjes te kopen in een aangename omgeving zonder stress. In samenwerking met een plaatselijke pilatesstudio organiseren ze ook een yogaevenement voor de lokale gemeenschap en Emma deelt haar artistieke vaardigheden in een zeefdrukworkshop, beide bedoeld om geld in te zamelen voor goede doelen.
Samenwerken met bedrijven die elkaar aanvullen, is heel bevredigend en een mooie gelegenheid om in contact te komen met de lokale gemeenschap, maar is ook een uitstekende manier om producten te verkopen, naamsbekendheid te vergroten en het merk Emma Nissim extra onder de aandacht te brengen rond de feestdagen.
“We houden van wat we doen en we hebben ontdekt dat onze passie delen en op een authentieke manier in contact komen met mensen ons echt helpt om te groeien.”
Milieubewust cadeaus geven
Vanwege de visie om “hoogwaardige, moeiteloos stijlvolle kleding te creëren via duurzame productie en sociaal positieve acties” worden alle producten van het merk gemaakt van verantwoord ingekochte materialen met behulp van groene, ethische processen, zoals het handdrukwerk van Emma. En 50 cent van elk artikel wordt via het samenwerkingsverband met de World Land Trust besteed aan de bescherming van de regenwouden.
“We geven om onze planeet en willen mensen inspireren om goede keuzes te maken. Voor mensen die onze kleding dragen, is dat een manier om te laten zien dat zij ook om onze planeet geven”, zegt Rachael.
De feelgoodfactor in je producten vinden, bijvoorbeeld dat ze milieuvriendelijk, lokaal ingekocht of handgemaakt zijn, is een bevredigende manier om de cadeauwaardigheid ervan te vergroten en je klanten en hun dierbaren meer plezier te bieden.
2) Ken uw klan-teen
Het leuke, eigenzinnige en originele ChattyFeet laat zich door artiesten, wetenschappers en filmpersonages inspireren om kleurrijke sokken te creëren met hilarische figuren zoals ‘Sole-Adore Dali’ en ‘Albert Einstoe’. Voor de Londense oprichters Gil Kahana en Humberto de Sousa zijn sokken een geweldige manier om met humor uitdrukking te geven aan je personaliteit. Ze willen mensen aan het lachen maken, want er zijn “niet genoeg leuke momenten als je volwassen wordt!”
Vind je voeten
Vanwege het fantastische cadeaupotentieel zijn de feestdagen een belangrijke tijd van het jaar voor ChattyFeet. Maar als je een nieuw product hebt, is het vinden van de juiste klanten (en uiteindelijk de juiste voeten) nog belangrijker. Het merk richt zich op mensen die cadeaus kopen en die in kunst en wetenschap geïnteresseerd zijn, van humor, design en kleuren houden, en iets leuks en unieks willen kopen voor hun familie en vrienden. Of het nu gaat om het vinden van de juiste fysieke winkels om hun producten te etaleren, zoals in musea, of het vinden van online klanten op basis van interesse: de juiste doelgroep aanspreken is een belangrijke sleutel tot het succes van ChattyFeet rond de feestdagen.
Simpel gezegd: als de juiste mensen je producten zien, is de kans veel groter dat je producten verkocht worden.
Black Friday-humor
ChattyFeet weet dingen vaak een slimme draai te geven. Zo besloten ze voor Black Friday een grappige ‘Sail’-campagne te voeren als humoristisch protest tegen de altijd populaire koopjesdag. Ze vroegen mensen de slogan “I’d rather ‘sail’ than shop sales” te delen en doneerden vervolgens voor elke tweet £1 aan Oxfam omdat ze liever een goed doel ondersteunden dan mee te gaan in toenemende winkelrage. Veel bedrijven doen tegenwoordig mee aan dit soort evenementen, maar als je geen goed gevoel krijgt van hoge kortingen, kan een alternatieve benadering een handige manier bieden om aan te gekte te ontsnappen en de unieke persoonlijkheid van je merk te benadrukken.
Shoes by Shaherazad zit ook in de voetenbusiness, maar dan aan de luxe kant van het spectrum. Zij hebben het behoorlijk druk met de kerst, want 90% van hun marketingactiviteiten vindt in deze periode plaats. Maar door alleen digitale kanalen en een beetje creatieve flair te gebruiken, weet eigenaar Shaherazad Umbreen de marketingkosten tot een minimum te beperken en toch gratis “schoewelen” (glinsterende schoenjuwelen) cadeau te geven om haar klanten te verrassen en te verblijden.
Vorig jaar schitterde Shaherazad ook in haar socialemediacampagnes op Facebook en Twitter om zo de kerstverkopen en de loyaliteit van klanten op de lange termijn een boost te geven.
Shaherazad bedacht de hashtag #mistletoekussengegarandeerd waarmee ze zich richtte op degenen die een heel bijzonder cadeau zochten voor hun vrouw, vriendin of partner. Met het alternatief “Ik wil deze hakken voor Kerstmis #hebjemegehoord” roept ze de dames rechtstreeks op om deze tekst te gebruiken als hint voor hun geliefden.
Het gebruik van speelse humor en hashtags rond de drukke feestdagen was een uitstekende manier om op te vallen en het zelfverzekerde, eigenwijze karakter van Shoes by Shaherazad te benadrukken, dat alle opbrengsten doneert aan projecten die vrouwen in een achterstandspositie vooruit helpen.
Mingle all the way
Door gesprekken van de juiste mensen op sociale media te volgen, ontdekte Shaherazad verder dat ze deel kon nemen aan conversaties die ze vervolgens richting haar bedrijf stuurde. Als ze bijvoorbeeld op Twitter iemand zag die tips vroeg voor wat hij zijn partner voor Kerstmis zou kunnen geven, kon ze bijvoorbeeld suggereren om de schoenmaat van de partner te controleren als hint om haar schoenencollectie eens te bekijken.
De feestdagen zijn de ideale tijd om een beetje creatief te worden op sociale media. Shaherazad heeft veel trouwe klanten overgehouden aan haar kerstactiviteiten, waardoor haar inspanningen tot ver in het nieuwe jaar worden beloond.
4) Een persoonlijk tintje
Voor Dotty about Paper, leverancier van schrijfwaar met een nadruk op het leveren van fantastische klantenservice en een persoonlijk tintje, zijn de feestdagen het perfecte moment om de band met de klanten aan te halen. “Kerstmis is voor ons een erg belangrijke tijd van het jaar. We plannen socialemedia-activiteiten en ontwerpen nieuwe wenskaarten, maar het is ook een uitstekende kans om inspirerende promotionele ideeën te verkennen om contact te leggen met klanten”, zegt directeur Lisa Forde.
Oprecht “Bedankt”
Iedereen voelt zich graag gewaardeerd. Maar waar blanco bedankjes van grote bedrijven een kans laten liggen, voelt een persoonlijke boodschap van een kleine onderneming eerlijk en oprecht. Dotty about Paper verstuurt persoonlijke kaartjes en beloont hun trouwste en waardevolste klanten met een cadeau naar keuze. “Voor ons draait alles om goed voor onze klanten zorgen en dus willen we hen bedanken voor hun voortdurende steun, wat onze relatie versterkt en hen motiveert om terug te blijven komen.”
Een adventkalender voor elk seizoen
Lisa houdt ervan te experimenteren met verschillende technieken en maakte ook een online adventkalender met elke dag een nieuwe aanbieding, zoals korting op uitnodigingen voor een verjaardag of schrijfwaar voor een bruiloft, gericht op verschillende klanten. Deze techniek, gebaseerd op een kersttraditie, is een effectieve manier om de verkoop van andere producten te stimuleren aan mensen die speciale gebeurtenissen in het komende jaar plannen.
5) Het hele eiereneten
Letter Box Hamper uit Cornwall is gespecialiseerd in het samenstellen van luxe pakketten met zorgvuldig geselecteerde, Britse producten die, zoals de naam al suggereert, gemakkelijk door de brievenbus passen. Ideaal voor wie ver weg van zijn familie woont. Dankzij het handige formaat en de nostalgische verpakking met traditionele stempels en touw vormen ze een charmant cadeau voor de verste dierbaren.
Hoewel de pakketten het hele jaar door verkocht worden, is Kerstmis een belangrijke periode voor het bedrijf. Eigenaar Jonathan past niet alleen zijn activiteiten op sociale media aan de feestdagen aan, maar heeft voor deze periode ook andere belangrijke strategieën, zoals het deelnemen aan evenementen.
Markten en beurzen
Letter Box Hamper boekt online succes zowel via hun eigen website als via e-commerceplatforms. Maar er gaat niets boven persoonlijk contact met klanten om hen de producten te laten proeven en waardevolle feedback en inzicht te krijgen. Door naar markten en beurzen te gaan, heeft Letter Box Hamper zowel de naamsbekendheid als de omzet weten te verhogen. Dit soort evenementen biedt Jonathan ook de gelegenheid om leveranciers te ontmoeten en zelf nieuwe producten uit te proberen voor in zijn pakketten.
Voor online bedrijven kan een fysieke aanwezigheid met Kerstmis enorm bevredigend zijn. En met zo veel evenementen die plaatsvinden, zijn er genoeg mogelijkheden om erop uit te gaan.
De beste ideeën zijn niet altijd het resultaat van de grootste budgetten. Door als kleine onderneming je doelgroep te kennen, in contact te komen met je klanten en een beetje creatieve energie in je marketing te steken, kun je ervoor zorgen dat je opvalt en dat je klanten aan je denken rond deze feestdagen en daarna.