Geschatte leestijd: 3 minuten
Een effectieve domeinnaam kiezen maakt je bedrijf memorabel. Het helpt je met de marketing van je bedrijf en is van invloed op hoe je je merk weergeeft en op hoe mensen je vinden en leren kennen, omdat het ook op je gedrukte marketingmateriaal staat en in je zoekmachineresultaten.
Het maakt niet of je bedrijf nu vijf maanden of vijf jaar oud is. De gekozen domeinnaam moet duidelijk aangeven wat je bedrijf doet en voor wie. Hier zijn vijf eenvoudige manieren om je te helpen de juiste domeinnaam voor je bedrijf te vinden.
Zorg dat het makkelijk uit te spreken is
Het is essentieel om een makkelijk uit te spreken domeinnaam te hebben. Als je domeinnaam makkelijk hardop te zeggen is, is hij ook makkelijk te spellen. Het is ook een goed idee om je domeinnaam zo kort mogelijk te maken, zodat hij makkelijk te onthouden is. Op die manier krijg je meer mensen naar je site. Zo niet dan is het net alsof je een fantastische koffiebar hebt die niemand kan vinden omdat niemand het adres weet of de naam kan onthouden.
Als je bijvoorbeeld een interieurontwerpbedrijf bent, kun je een domeinnaam creëren als InterieurontwerpdoorLaura.nl. Een domeinnaam die helemaal aan elkaar is geschreven zorgt dat mensen je domeinnaam niet verkeerd spellen. Als je streepjes of underscores tussen woorden gebruikt, vergeten mensen eerder de juiste spelling en zullen ze ergens anders naartoe gaan.
Controleer op handelsmerken
Zorg dat je niet voor onaangename juridische verrassingen komt te staan en doe nu goed onderzoek. Je kunt naar Octrooicentrum Nederland gaan om te controleren of je gewenste naam nog niet bezet is.
Stel je bijvoorbeeld voor dat je een cateringbedrijf hebt en je naam wilt gebruiken als acroniem voor een domeinnaam. ahfoods.nl zal misschien geen handelsmerkwetten schenden, maar het lijkt zoveel op ah.nl dat je het beter niet kunt riskeren.
Nichedoelgroep en locatiespecifieke zoekwoorden
Met specifieke zoekwoorden voor je locatie en niche krijg je betere zoekmachineresultaten. Als iemand in jouw buurt zoekt naar een product of service, kan jouw domein als hoogste in de zoekresultaten komen te staan. Hoe hoger je in de lijst staat, hoe waarschijnlijker het is dat iemand je website gaat bezoeken.
Aangezien 72% van de klanten online zoeken voordat ze naar een fysieke winkel gaan, is het cruciaal om te zorgen dat je website makkelijk te vinden is. Als je bijvoorbeeld een dierenwinkel in Utrecht hebt, kun je de domeinnaam DierverzorgingUtrecht.nl kiezen.
Maak hem uniek
Probeer een domeinnaam te creëren die niet klinkt als een ander bedrijf. Zorg dat de naam zo uniek mogelijk is zodat je opvalt en mensen je naam onthouden.
Laten we zeggen dat je een Italiaans restaurant hebt:
- Luigis-italiaans-restaurant.nl is niet makkelijk te onthouden en niet uniek
- Luigisrestaurant.nl is makkelijker maar niet uniek
- LuigisIsBene.nl is uniek en niet te lang
Kies een populaire domeinnaamextensie
Natuurlijk zijn er heel veel opties voor domeinnaamextensies naast .com of .nl, maar de meeste mensen gaan eerst hiernaar als ze domeinnamen handmatig intypen.
Het beste is om iets makkelijks te kiezen, en .com en .nl zijn nog steeds de meest gebruikte webextensies. En daarnaast: als jij het niet doet, bestaat de kans dat iemand anders die naam al gebruikt.
Als je een naam echt graag wilt hebben, maar de .com- of .nl-versie zijn niet meer beschikbaar, dan kun je de daarna beste opties proberen, .net of .co. Je kunt ook een domeinextensie gebruiken die aangeeft waar je woont als dat niet in Nederland is, bijvoorbeeld .es of .in voor India.
Een domeinnaam kiezen die werkt kan makkelijk en leuk zijn. Als je deze richtlijnen volgt, is je bedrijf goed op weg om online op te vallen. Hoe zichtbaarder je bent, hoe meer klanten je kunt aantrekken.
Over de schrijver
Sarah Li Cain is schrijver, onderzoeker en onderwijzer. Ze helpt bedrijven zoals WordPress, Magnify Money and Lending Tree de top van hun industrie te bereiken door effectieve contentmarketing te verzorgen. Krijg grip op je persoonlijke financiën met haar blog Highfivingdollars.com.