Tips over timing, prijzen en marketing
Iedereen houdt van een goede sale. Je plakt toch gewoon een stickertje met een lagere prijs op de producten en hangt een paar borden op met 15% korting erop? Nou, nee. Net als met andere zakelijke beslissingen, betekent een sale organiseren plannen maken en rekening houden met dingen, en natuurlijk slimme marketing. Zo zorg je ervoor dat jouw sale succesvol wordt.
Zorg ervoor dat het bij je winkel past.
Denk voordat je een sale organiseert na over welke producten of diensten je aan wilt bieden en hoe je korting kunt geven. Vraag jezelf af waar je klanten blij van worden. Neem de tijd voor de voorbereiding, zodat je geen haast hoeft te maken.
Ga rekenen.
Hoewel je je klanten zoveel mogelijk korting wilt bieden, moet de sale nog wel winstgevend voor je zijn. Denk na over hoe je producten afprijst. Soms kun je zelfs extra winst maken door te spelen met de prijzen, waardoor de korting aantrekkelijker lijkt en klanten worden aangemoedigd om te kopen.
Eén zo’n truc is de 100-regel. Als je iets verkoopt dat minder dan € 100 kost, biedt je een kortingspercentage. Als je iets verkoopt dat meer dan € 100 kost, biedt je een kortingsbedrag. Je hersenen houden van ronde getallen, dus als je een dienst van € 4000 verkoopt, klinkt € 500 korting een stuk beter dan 12,5% korting.
Wees creatief.
Een sale hoeft niet alleen korting te betekenen. Het kan ook gaan om de wisselende seizoenen, feestdagen, lokale evenementen en meer. Een sale op het juist moment kan een geweldige sale worden. Denk aan Back to school aan het einde van de zomer of richt je op producten die in de herfst of in de lente worden gebruikt. Cafés promoten bijvoorbeeld ijskoffie in de zomer en kruidige warme dranken in de winter.
Een waarschuwing: Meerdere sales in korte tijd organiseren kan je reputatie schaden. Je wil niet gezien worden als het bedrijf waar het altijd sale is, omdat klanten dan worden getraind om te wachten op de volgende aanbieding voordat ze van je kopen.