Inhoudsopgave
- 1. Laat klanten iets uitproberen voordat ze kopen
- 2. Begrijp de beweging van de klant
- 3. Moedig aanbevelingen aan
- 4. Pas de ‘voelen, gevoeld, gevonden’-methode toe
- 5. Neem goedverkopende producten in voorraad
- 6. Bied je deskundige hulp aan
- 7. Maak op Facebook een aanbieding voor in de winkel
- 8. Richt het gebied rond de kassa zo optimaal mogelijk in
- 9. Bied elektronische kassabonnen aan
Mensen aanmoedigingen om bij je winkel of restaurant naar binnen te gaan om nog wat beter te kijken is het allerbelangrijkste voor elke ondernemer met een bedrijfsruimte die op klanten gericht is.
Maar het is niet altijd makkelijk.
Hoe vaak heb je mensen naar je bedrijf zien kijken en verder zien lopen?
Of je nu een aantrekkelijke etalage, een grappige boodschap op een krijtbord of de heerlijke geur van verse koffie biedt, de kans is groot dat je een of meerdere tactieken gebruikt om voorbijgangers te verleiden.
Maar als potentiële klanten eenmaal binnen zijn, hoe zorg je er dan voor dat ze niet alleen even snel rondkijken en met lege handen weer naar buiten lopen?
Met de volgende tips maak je van kijkers kopers.
1. Laat klanten iets uitproberen voordat ze kopen
Weet je nog wanneer je voor het laatst een ijsje hebt gekocht?
Je ging naar binnen en wilde maar één bolletje. Totdat je de double-chocolate-chip-cookie met rozijn probeerde, een nieuwe smaak. En één bolletje werden er opeens twee. Zonder te veel nadruk te leggen op verwennerij, kun je hier iets waardevols van leren.
Een onweerstaanbaar voorproefje is een krachtige manier om:meer te verkopenfeedback te krijgen op een nieuw product
Sapbars en theespecialisten doen dit vaak. Met weinig geld en moeite kun je de mening van de klant achterhalen en klanten overtuigen om het product dat ze net hebben geprobeerd, te kopen.
2. Begrijp de beweging van de klant
Als je net je bedrijf hebt geopend, volg dan de eerste weken het pad dat klanten nemen in je zaak. De opmaak en indeling van producten zijn misschien logisch voor jou, maar je kunt er alleen achter komen of de dingen wel logisch zijn uitgestald door de manier waarop klanten zich door de winkel bewegen en hoe ze reageren op de producten.
Als ze niet kunnen vinden wat ze zoeken, kunnen ze het ook niet kopen.
Wees ook niet bang om klanten om praktische feedback te vragen over de indeling van je winkel en de manier waarop producten zijn uitgestald. Als je deze feedback al vroeg verzamelt, kun je een ontspannende en uitnodigende ruimte maken waar klanten zich op hun gemak voelen.
3. Moedig aanbevelingen aan
Een tactiek die vaak wordt gebruikt door koffietentjes om meer mensen te trekken is bestaande klanten een beloning geven als ze anderen meenemen. Dit komt steeds vaker voor en werkt vooral goed als zowel de klant als degene die meekomt er beter van wordt. Dit kan ook worden gebruikt in winkels en schoonheidssalons.
Hoe vaak heb je iets gepast en vond je dat het niets voor jou was, maar wel voor een vriend(in) of familielid?
Je kunt hier sociale media voor gebruiken of eenvoudige klantenkaartjes gebruiken die kunnen worden doorgegeven aan vrienden en familie, of een combinatie daarvan.
4. Pas de ‘voelen, gevoeld, gevonden’-methode toe
Dit is een klassieke manier om je klanten subtiel naar een nieuwe denkwijze te sturen als ze geen duurdere producten willen kopen. In plaats van je te richten op de prijs van een product, benadruk je de voordelen en waarde die het product heeft voor de gebruikerVertel klanten dat je hun standpunt begrijpt. Dat geeft aan dat je naar de klant luistert en met ze meevoelt.Noem iemand anders die er eerst ook zo over dacht. Hiermee laat je de klant weten dat hij of zij niet de enige is en dat dingen kunnen veranderen.Vertel de klant vervolgens dat diegene merkte dat hij of zij kreeg waar hij of zij naar op zoek was toen die persoon het product kocht. Dan kan comfort, duurzaamheid, gebruikersgemak, etc. zijn.
Bijvoorbeeld:
“Ik heb dat vaker gehoord over deze schoenen. Ik vond eerst dat ze te duur waren. Maar toen hoorde ik van andere mensen dat ze heel lang meegaan. Een van mijn klanten heeft ze al vier jaar, en de zolen zijn nog steeds niet versleten.”
5. Neem goedverkopende producten in voorraad
Zelfs als je een kledingstuk niet in vier maten op de plank hebt liggen, is het belangrijk dat je de bestverkopende producten goed op voorraad hebt en dat het voor de klant duidelijk is dat er ook andere maten beschikbaar zijn als ze daarom vragen. Een eenvoudig bericht in de winkel waarin staat dat er meer maten op voorraad zijn, zou voldoende moeten zijn.
Je kunt als je een product niet meer op voorraad hebt ook profiteren van de mogelijkheid om het e-mailadres van de klant te krijgen, zodat je contact met hem of haar kunt opnemen als het product weer beschikbaar is.
6. Bied je deskundige hulp aan
Als je producten zoals kleding en cadeaus verkoopt die niet uniek zijn voor jouw bedrijf, zie je bedrijf dan als showroom. We zijn eraan gewend om naar echte winkels te gaan om producten te onderzoeken voordat we online prijzen gaan vergelijken. Hoewel veel mensen dit een oneerlijk voordeel voor online winkels vinden, kun je je op deze manier wel positioneren als een betrouwbare expert.
Als je een nicheproduct verkoopt, kan het zijn dat mensen al veel informatie hebben voordat ze naar jou komen. Je straalt professionaliteit uit als je encyclopedische kennis van je productassortiment en de voordelen van vergelijkbare producten hebt. We vinden het als consument fijn om wat te leren van mensen die er meer over weten dan wijzelf. Het helpt ook om eventuele twijfel over een product weg te nemen of juist te bevestigen. Maar dit kan alleen als je lokaal koopt bij een fysieke winkel.
Als je kunt laten zien dat je meerwaarde biedt door deskundige hulp te bieden aan mensen die in je winkel komen kijken, is de kans dat ze wat bij je kopen veel groter, en de kans dat ze toch online kopen veel kleiner.
7. Maak op Facebook een aanbieding voor in de winkel
Aanbiedingen voor in de winkel op Facebook zijn een uitstekende manier om klanten naar je bedrijf te lokken. Mensen kunnen de aanbieding heel simpel openen met de aanbiedingenbladwijzer en deze bij de kassa op hun telefoon laten zien. Je kunt een streepjescode of QR-code maken die gescand kan worden bij de kassa om het hele proces snel en makkelijk te maken. Facebook stuurt ook een herinnering aan mensen die interesse hebben in je aanbieding als de aanbieding bijna verloopt.
Lees hier meer over hoe je aanbiedingen voor in de winkel kunt maken op Facebook.
8. Richt het gebied rond de kassa zo optimaal mogelijk in
Wat is een geschikte impulsaankoop bij de kassa? In een café zijn dat bijvoorbeeld versierde koekjes, in een schoenenwinkel waterbestendige beschermingsspray en in een boetiek mooie sjaals. Zelfs als slechts 20% van al je klanten een extra product koopt, scheelt dat een hoop in de winst.
Overweeg producten die je bestverkopende producten aanvullen en een probleem oplossen. Goede schoonmaakmiddelen voor brillen zijn interessant voor mensen in een zonnebrillenwinkel die hun nieuwe bril nog langer mooi schoon willen houden.
9. Bied elektronische kassabonnen aan
Bij de kassa kun je je klanten aanbieden een elektronische kassabon naar ze te mailen. Daardoor hebben klanten na het winkelen niet alleen minder bonnetjes die toch weggegooid gaan worden, maar het is ook makkelijker en praktischer om een bonnetje digitaal te bewaren. En als eigenaar van een bedrijf kun je hiermee de e-mailadressen van je klanten verzamelen en ze mailen over seizoensuitverkopen en aanbiedingen. Op deze manier kun je een relatie opbouwen en uitbreiden met de klant die verder gaat dan de winkel, de bar, het café of het restaurant. Vraag de klant zijn of haar eigen e-mailadres in te voeren op een tablet, zodat de kans op spelfoutjes een stuk kleiner wordt.
En waarom beloon je je klanten niet door ze een cadeaubon te geven als bedankje voor het aanmelden?
Dit zijn slechts een paar manieren om klanten aan te moedigen om iets bij jou te kopen en niet bij de concurrent. Als je tactieken hebt die goed werken voor jou en die je graag zou willen delen, dan horen we dat graag.