Geschatte leestijd: 3 minuten
Inhoudsopgave
- 1. Reserveringen aannemen.
- Tip van VistaPrint
- 2. Betalingen versnellen (en contactloos maken).
- 3. Je mailinglijst en loyaliteitsprogramma uitbreiden.
- 4. Gasten eenvoudig toegang bieden tot je menukaart.
- Hoe je een QR-menukaart maakt:
- 5. Feedback van klanten verzamelen.
- 6. Reclame maken voor je pagina’s op social media.
- Tip van VistaPrint
- 7. Dag en nacht verbonden blijven.
QR-codes hebben in de afgelopen jaren een heropleving gehad. Ze blijken bijzonder handig te zijn voor allerlei bedrijven, en eetgelegenheden zijn daar geen uitzondering op. Als je kort geleden uit eten bent geweest, ben je waarschijnlijk al bekend met een QR-menukaart. Maar wat kun je nog meer met deze codes? Doe hier inspiratie op voor allerlei manieren waarop je QR-codes kunt gebruiken voor je restaurant, bar of café.
- Reserveringen aannemen.
- Betalingen versnellen (en contactloos maken).
- Je mailinglijst en loyaliteitsprogramma uitbreiden.
- Gasten eenvoudig toegang bieden tot je menukaart.
- Feedback van klanten verzamelen.
- Reclame maken voor je pagina’s op social media.
- Dag en nacht verbonden blijven.
1. Reserveringen aannemen.
Maak het makkelijk voor voorbijgangers om een reservering te maken of zich op de wachtlijst te zetten met een QR-code. Zet de code op een raamsticker of poster die je bij de ingang hangt. Als potentiële gasten de code scannen, zou die ze rechtstreeks naar de reserverings- of wachtlijstpagina moeten leiden, zodat ze zich snel kunnen aanmelden. Als je geen online reserveringssysteem hebt, kun je klanten naar je pagina met contactgegevens leiden, zodat ze contact met je kunnen opnemen via e-mail of telefoon.
Tip van VistaPrint
Als je restaurant helemaal volgeboekt is of de wachtlijst te lang wordt, kun je via dezelfde QR-code een optie toevoegen om eten af te halen.
2. Betalingen versnellen (en contactloos maken).
Steeds meer dingen worden contactloos afgehandeld, dus waarom zou je geen contactloze betalingen aanbieden in je eetgelegenheid? Het is niet alleen een veiligere optie dan betalen met contant geld of een bankpasje, het gaat ook sneller. Als eigenaar van een restaurant hoef je alleen maar een QR-code in te stellen die betalingen accepteert. Print de code en plaats hem in het zicht bij de kassa, of zet hem onderaan de bon.
3. Je mailinglijst en loyaliteitsprogramma uitbreiden.
Moedig klanten aan om zich aan te melden voor je mailinglijst of loyaliteitsprogramma terwijl ze op hun eten wachten. Er hoeft geen medewerker met pen en papier aan te pas te komen om de nodige informatie te vragen. Je kunt eenvoudig een QR-code maken waarmee klanten hun gegevens snel en digitaal kunnen invullen. Klaar om trouwe gasten te belonen? In plaats van individuele tegoedbonnen printen, kun je een QR-code maken voor coupons die je op postkaarten, afhaalmenu’s, e-mails en nog veel meer kunt zetten.
Menukaarten via QR-code kregen een enorme opleving toen restaurants en cafés weer open gingen. Het is een super goedkope optie voor restaurants en een veilige, makkelijke en contactloze optie voor gasten. Daarnaast hoeven er geen nieuwe menukaarten geprint te worden als er iets op de kaart of aan de prijs verandert, alleen het pdf-bestand of de webpagina waar de QR-code aan gekoppeld is hoeft te worden bijgewerkt. Dat maakt het makkelijker dan ooit om reclame te maken voor speciale aanbiedingen, nieuwe gerechten op de kaart en tijdelijke producten. Je kunt de QR-code voor je menukaart op een roll-up banner laten drukken of zelfs op een sticker zodat hij makkelijk te scannen is.
- Zet je menukaart op je website of upload het als pdf-bestand.
- Kopieer de link of het bestand en haal het door een QR-code generator.
- Print de QR-code en plaats hem op een makkelijk te scannen plek.
5. Feedback van klanten verzamelen.
Het kan lastig zijn om een beoordeling te vragen, maar je kunt het iets makkelijker maken met een QR-code. Je kunt de code op hetzelfde tafelmenu zetten als de code voor je social media, hem onderaan de klantbon printen of afdrukken op bedankkaarten. Je kunt deze code koppelen aan de pagina van je bedrijf op Tripadvisor, Facebook, Google of ergens anders waar je meer online beoordelingen wilt krijgen. Net als bij volgers op social media, kun je gasten stimuleren om een beoordeling te schrijven door ze een korting of gratis product aan te bieden bij hun volgende bezoek.
Maak het makkelijk voor klanten om je pagina’s op social media te volgen met een QR-code. Als klanten gaan zitten om wat te eten of drinken, zorg dan dat de code op een tafelmenu staat, zodat ze je profielen op social media kunnen bekijken terwijl ze op hun bestelling wachten. Stimuleer ze met een speciale aanbieding (zoals 10% korting op hun factuur) om je te volgen en vraag ze om je profielen te taggen als ze een foto op hun eigen account plaatsen. Je kunt deze QR-code ook in het raam van je eetgelegenheid hangen, zodat nieuwsgierige voorbijgangers onderweg je pagina’s op social media kunnen bekijken.
Tip van VistaPrint
Wil je hulp bij het maken van unieke berichten op social media voor je restaurant? Bekijk duizenden gratis, aanpasbare sjablonen op VistaCreate voor Facebook, Instagram, TikTok en nog veel meer.
7. Dag en nacht verbonden blijven.
De kans is groot dat mensen langs je restaurant lopen als het gesloten is. Plaats daarom een QR-code in het raam van je eetgelegenheid om ze een makkelijke manier te bieden om meer te weten te komen over je openingstijden, contactgegevens menukaart en nog veel meer.