Geschatte leestijd: 5 minuten
‘Passie. Doorzettingsvermogen. Mogelijkheden.’ is een serie van Vistaprint waarin we de werkzaamheden van ambitieuze eigenaren van kleinbedrijven volgen.
In deze aflevering deelt Evan Georgopoulos, mede-oprichter van The Barber’s Den, hoe hij begon met het knippen van het haar van zijn vriend op school en nu een succesvolle keten barbershops bezit.
Er gaat veel meer tijd zitten in het hebben en laten groeien van een bedrijf dan in een baan van 9-5.”
Maar hoewel hij jong begon, kostte het veel hard werk om van het knippen van zijn vriend na schooltijd naar drie barbershops te gaan.
Ten eerste moest Evan de kunst van het knippen leren.
Belangrijke lessen leren
“The Barber’s Den is een levensproject, al vanaf het moment dat ik voor het eerst een schaar oppakte toen ik 12 of 13 was.”
Evan geeft echter toe dat die kapsels in het begin niet altijd uitpakten zoals gedacht.
“Een van de eerste kapsels die ik me kan herinneren, is wat beroemdheid Pauly D had. Iedereen liep daar toen mee rond. Het was bijna een bloempotkapsel. Mijn vriendje wilde dat ook, dus ik zei: ‘Regel ik voor je. Kom maar langs. Dan gaan we ervoor.’ Hij maakte zijn debuut in het schoolbasketbalteam op zijn 14e. Helaas was het kapsel zo slecht dat er mensen in het publiek begonnen te roepen: ‘Toupet! Toupet! Toupet!'”
Het kapsel groeide uit en Evans vriend vergaf het hem uiteindelijk. Maar dit soort vertrouwen was wat Evan in staat stelde om zijn vaardigheden aan te scherpen… en dat neemt hij nog steeds mee in de manier waarop hij nu zijn team leidt.
Zijn vaardigheden aanscherpen
“Een kapsel is natuurlijk mooi, maar wat écht het verschil maakt is de persoonlijkheid en de manier waarop je contact maakt met mensen.”
Tijdens een aantal banen in de klantenservice en detailhandel werden Evans ogen geopend voor het belang van echte communicatie met anderen.
Van het werken in een slijterij en het rondbrengen van eten in een ziekenhuis leerde Evan veel over omgaan met klanten en collega’s.
“Als je in dienstverlenende beroepen of in restaurants werkt, leer je hoe je met mensen moet omgaan. Hoe beter je met mensen kunt opschieten, hoe meer je toevoegt aan het leven van anderen en hoe meer het kapsel het waard is.”
Opstarten
Evan opende zijn eerste barbierszaak toen hij pas 22 jaar was: de week dat hij afstudeerde.
“Ik had een diploma in bedrijfskunde, maar wat is het alternatief als je geen eigen bedrijf hebt? Dan werk je voor een ander bedrijf… Maar ik wilde voor mezelf werken.”
Op zijn eerste locatie had hij slechts één stoel. Evan was daar echter niet gelukkig en hij wist dat hij een grotere plek in een levendiger gebied nodig had als hij zijn bedrijf wilde laten groeien.
Gelukkig kwam hij een alternatieve locatie tegen, wat hem de hoop en het zelfvertrouwen gaf om door te gaan.
“Tijdens de rit terug naar huis vond ik een plek. Dat was het moment dat ik wist dat ik het kon redden en dat er geen alternatief was.”
Het uitbreiden van het bedrijf
Nadat hij twee locaties had geopend, besefte Evan dat hij een extra paar handen kon gebruiken om het bedrijf te runnen.
Toen kwam Stephen Ferreira om de hoek kijken.
Stephen kwam erbij toen de tweede locatie was geopend. Hij had in een andere barbershop gewerkt nadat hij een carrièreswitch had gemaakt; eerst runde hij een platenlabel.
“Als je iemand anders bij je bedrijf haalt, kun je je richten op hoe het bedrijf werkt, misschien niet precies op wat je zelf wilt doen, maar op hetgene waar je het best in bent. Dat helpt bij het identificeren van de rollen.”
Het team helpen ontwikkelen
“Het ligt in onze cultuur om ons te ontwikkelen en nieuwe dingen te leren.”
Evan en Stephen begonnen meer nadruk te leggen op het opleiden van hun personeel en het uitbreiden buiten korte kapsels.
Stephen voegt eraan toe: “Online zagen we steeds meer coole kapsels uit Engeland en andere landen. We deden geen langere kapsels en Ev en ik realiseerden ons al snel dat we meer opleiding nodig hadden en dat we die kennis moesten doorgeven aan de jongens in ons team.”
Tegenwoordig trekken Stephan en Evan meer tijd uit om andere professionals in huis te halen om nieuwe stijlen te laten zien die de barbershops niet standaard aanbieden. Met het uitbreiden van hun repertoire kan The Barber’s Den een diverser klantenbestand aantrekken.
Stephen houdt zo van het ontwikkelen van het team dat hij nu het speciale Hoofd Opleidingen is bij The Barber’s Den. En naast het runnen van het bedrijf en het knippen geeft Evan cursussen en advies voor Baxter California haarverzorgingsproducten.
Het gaat om meer dan alleen een knipbeurt
Als je The Barber’s Den in loopt, heerst er een onmiskenbaar coole sfeer. Maar toch is het een benaderbare sfeer.
“Als klanten onze zaak in lopen, willen we ze echt het gevoel geven dat ze bij de familie horen. Je haar laten knippen kan overal, maar soms loop je ergens binnen en voel je je meteen op je gemak.”
Evan en Stephen streven ernaar om een uitnodigende sfeer te creëren die meteen vertrouwen inboezemt in de professionals achter elke stoel.
“Je hebt de aankleding, de opstelling, de indeling. Je hebt ook de cultuur van de zaak en ik denk dat dat iets is wat altijd blijft verbeteren.”
En hun opvallende branding kun je ook niet negeren, met zijn mix van oldschool typografie en het moderne profiel van een leeuw.
“Het merk is heel belangrijk voor hoe wij dingen doen en hoe mensen ons zien. We zijn allemaal individuen en creatievelingen, we zijn allemaal anders, maar het feit dat we allemaal achter het merk staat, brengt ons samen.”
Hoewel ze aandacht besteden aan de details in het interieur, de muziek en de uitstraling van hun merk, vergeten ze nooit het cruciaalste aspect, wat Evan leerde tijdens zijn parttime baantjes lang geleden: de service.
“De relaties die ik opbouw zijn de dingen die altijd blijven groeien en ontwikkelen. Ik leer elke dag meer over mezelf van de mensen in de stoelen.”