Inhoudsopgave
Als je een fysieke winkel hebt, is de uitspraak ‘in de etalage zetten’ heel toepasselijk. Je etalage is dé plek om voorbijgangers aan te trekken en het mooie is dat niet alle winkeleigenaren hier optimaal gebruik van maken.
Je etalage is niet alleen een plek om je producten uit te stallen, het is ook een plek om je merk op te bouwen en contact te maken met potentiële klanten. Maar hoe krijg je dit voor elkaar? Door een aantrekkelijk beeldverhaal te vertellen dat de behoeften, emoties en wensen van mensen aanspreekt.
We hebben een paar handelstrucs over visuele verkoop van experts verzameld om je te helpen een effectieve etalage te maken die mensen naar binnen trekt.
Voordat je begint
Om altijd een succesvolle etalage te maken, zijn er een paar eenvoudige, maar belangrijke dingen om te onthouden.
- Hoe ‘visueel’ zijn je producten?
Als je producten aantrekkelijk zijn om naar te kijken, heb je al een goed beginpunt. Maar als je producten meer praktisch dan mooi zijn, betekent dat niet dat je geen indrukwekkende etalage kunt hebben. Richt je in plaats van op schoonheid op andere effectieve manieren waarop je de aandacht kunt trekken naar de functies en voordelen van je product, of richt je op de ervaring die je producten bieden. - Wie wil je aanspreken?
Als je je doelgroep begrijpt, heeft dat invloed op de attributen die je gebruikt, of je nu mee wilt doen met huidige trends of snel de aandacht wilt trekken. Kantoormensen die lunchpauze hebben, hebben bijvoorbeeld minder tijd om je etalage te bekijken dan mensen die op vakantie zijn. - In welke straat bevind je je?
Bij het voorbereiden van de etalage is het belangrijk om rekening te houden met wat mensen zien. Zit je aan een drukke straat waar mensen je etalage vanaf een paar meter afstand zien? Of in een smal straatje waar mensen vlak langs de etalage lopen? Wil je ook worden opgemerkt door mensen die langsrijden? De antwoorden bepalen hoe je je etalage het beste kunt indelen.
Drie manieren om een verhaal te vertellen in je etalage
Visuele verkoop, waar de kunst van het versieren van etalages ook onder valt, draait om het betoveren van mensen door een verhaal te vertellen, een stemming te creëren en ze binnen te vragen om meer te ontdekken.
Hier zijn drie manieren om het aan te pakken:
- Maak een setting
In de marketing zeggen ze dat mensen geen producten, maar ervaringen kopen. Een manier om een aantrekkelijk beeldverhaal te vertellen is om een setting te maken rond je producten die een ervaring tot leven wekt, inspiratie biedt en verlangen opwekt.
Als je bijvoorbeeld etenswaren verkoopt, kun je ze op een picknickkleed leggen met een mandje en champagneglazen erbij. Voeg ook wat kiezelstenen en schelpen toe, zodat je suggereert dat de mensen in de natuur zijn. Je verkoopt misschien potjes jam, maar door attributen te gebruiken om er een setting omheen te bouwen, kun je klanten inspireren om naar binnen te gaan en misschien hun eigen ervaring te beleven met de producten die ze bij jou in de winkel hebben gekocht. - Zet je producten in de spotlight
Een andere manier om een verhaal te vertellen is om je te richten op de helden: de producten zelf. Als je een gevoel van hoge kwaliteit wilt opwekken, is minder zeker meer. Kies één hoofdproduct om je op te richten en zet het in de spotlight door het de meest prominente plek in de etalage te geven (houd rekening met hoe mensen je etalage zien) en plaats er aanvullende producten of attributen omheen in een piramide, zodat het oog direct op het hoofdproduct valt.
Je kunt je producten ook een luxe uitstraling geven door borden te gebruiken met daarop de belangrijkste kenmerken en specificaties. Dit is vooral handig voor praktische producten zoals elektronica. Als je prijskaartjes wilt toevoegen, doe dat dan subtiel, zodat je etalage er niet goedkoop uit gaat zien door te veel promotie. - Houd rekening met het seizoen
Rekening houden met de seizoenen is een eenvoudige manier om relevant te zijn en je verbonden te voelen met de gemeenschap. Cadeautips laten zien is bijvoorbeeld zo’n manier en kan ook helpen de verkoop te stimuleren. Maar als je producten niet zo geschikt zijn als cadeau, kun je gewoon wat feestelijke elementen toevoegen aan de etalage om de emoties aan te spreken en je welwillendheid te laten zien.
Tips over visuele verkoop van de pro’s
- Creëer een aandachtspunt
Je etalage gewoon volproppen met producten werkt eerder afstotend dan aantrekkelijk. Bepaal wat je aandachtspunt is (dit is waarschijnlijk je hoofdproduct) en stel alles zo op dat het oog er vanzelf naartoe wordt getrokken. - Houd wat ruimte over
Een eenvoudige manier om dingen te laten opvallen is om er ruimte omheen te laten. Zo lijken je producten belangrijker, maar is het ook minder overweldigend voor mensen om alles te bekijken. - Gebruik kleur en contrast
Als je producten kleurrijk zijn, kun je dat gebruiken om de aandacht te trekken. Zo niet, gebruik dan een kleurrijke achtergrond om contrast te scheppen en je producten te helpen opvallen. Gebruik ook eenvoudige verlichting om ergens de nadruk op te leggen. - Verrassing en verrukking
Een ongebruikelijk attribuut of een beetje humor gebruiken in je etalage kan een leuke manier zijn om mensen een leuk momentje te bezorgen en de verwachting van een leuke, lichtzinnige ervaring te creëren als mensen je winkel binnenkomen. - Houd een fotodagboek bij
Maak een map of document waar je foto’s van al je etalages in opslaat en bijhoudt wat mensen erover zeggen en of je vond dat er door die etalage veel mensen binnenkwamen. Misschien wil je die etalage-indeling in de toekomst weer gebruiken.
Gebruik deze eenvoudige, maar professionele technieken om van je etalage een overtuigende kans te maken, voor jou en voor je klanten in spé.