Tips om je folder speciaal te maken

Folders zijn ideaal om wat te vertellen over je bedrijf. Of je nu wat meer informatie wil geven over je diensten, of je hem als menukaart wil gebruiken, of simpelweg om een band te creëren met je klanten, in een folder heb je alle ruimte om je verhaal kwijt te kunnen. En ze zijn gemakkelijker te maken dan je zou denken. Volg deze stappen om een folder te maken waar je trots op kunt zijn.

Voordat je begint

Om een unieke folder te maken voor je bedrijf is het belangrijk dat je de inhoud goed voorbereid. Zorg er daarom voor dat je het volgende bij de hand hebt voordat je begint:

Logo: Als je een logo hebt, gebruik dan de hoogste resolutie die je hebt, zodat de afdruk ervan mooi scherp wordt. Geen logo? Neem eens een kijkje bij onze logo ontwerpdienst

Afbeeldingen: Kies een paar goede foto’s van je producten en diensten uit, en misschien zelfs één van jezelf of je team. Zorg er ook hier voor dat ze van goede kwaliteit zijn.
Meer over kwaliteit van logo’s en afbeeldingen

Tekst: Tekst is een belangrijk onderdeel van je folder. Neem daarom de tijd om te bedenken wat je wil zeggen en maak van tevoren een opzet. Zorg er in ieder geval voor dat de basis gedekt is:

  • Introductie/Over ons: in een folder heb je de mogelijkheid om wat meer te vertellen over jezelf en waar je voor staat. Of dat nu betrouwbaarheid is, persoonlijke service of kwaliteitsproducten. Probeer het bij één of twee punten te houden.
  • Product-/dienstinformatie: geef hier in essentie weer wat jouw bedrijf aanbiedt. Het helpt om producten en diensten in categorieën op te delen, zodat de klant een beter overzicht heeft.
  • Contactgegevens: laat klanten weten hoe ze met jou in contact kunnen komen en geef je werktijden weer. Klik hier voor meer schrijftips

Het ontwerpen van je folder

Zodra je je tekstopzet, logo en afbeeldingen hebt voorbereid, ben je klaar om je folder te gaan maken.

  1.  Selecteer het gewenste formaat
    Houdt de inhoud en het doel van je folder voor ogen bij deze keuze en beslis of een 2-luikfolder of een 3-luikfolder het beste past. Als je een menukaart wil maken of veel gedetailleerde informatie wil weergeven, dan is een 3-luikfolder waarschijnlijk een goede keuze. Als je grote, opvallende afbeeldingen wil weergeven, dan is een 2-luikfolder misschien meer geschikt.

    Tip: Vouw een stuk papier in het formaat dat je in gedachten hebt en maak een ruwe schets van de inhoud. Dit helpt je om de opmaak te visualiseren en het juiste formaat te kiezen.
  2.  Selecteer een ontwerp
    Er zijn vele professionele ontwerpen beschikbaar. Je kunt filteren op bedrijfstak en vervolgens de gewenste kleuren kiezen, of je kunt je logo uploaden om een bijpassende kleurenset te vinden. Houd het bij één of twee hoofdkleuren om de folder niet te druk te maken.
  3.  Voeg je inhoud (content) toe
    Zodra je het ontwerp gekozen hebt, kun je de folder gaan vullen met je content. je kunt direct aanpassingen maken indien dat nodig is. Gebruik kopjes om je tekst structuur te geven en gebruik niet meer dan één of twee lettertypen, zodat de tekst eenvoudig te lezen is. Neem de tijd om dingen te verplaatsen en probeer verschillende indelingen uit.
  4.  Kies je papiersoort en afwerking
    Als je tevreden bent met de opmaak en uitstraling, kies dan een papiersoort die het beste bij de stijl van je folder past. Houd daarbij rekening met het doel van de folder. Menukaarten moeten stevig zijn als je ze meerdere malen wil gebruiken. Glossy laat kleuren en grote foto’s mooi uitkomen. Meer tips voor papierkeuze

Gebruik van je folder

Het is leuk om het eindresultaat te zien, maar de echte winst zit hem in het gebruik van de folder. Zet ze op een strategische plaats om potentiele klanten aan te trekken, deel ze uit op je werkplek of neem ze mee naar beurzen. Waar je ook voor kiest, je zult merken dat folders één van de meest veelzijdige en voldoeninggevende marketingproducten zijn.