Een bedrijf runnen kan moeilijk zijn, zeker als je bedrijf 60% van de omzet uit kerstverkopen haalt.
Daarom levert Charlotte van Boo’s Toy Shop extra inspanningen om haar klanten, die graag lokale bedrijven steunen, tegemoet te komen en dat speelt een enorme rol in haar succes.
Omdat Kerst zo’n groot deel uitmaakt van haar inkomsten, spendeert ze veel tijd aan het voorbereiden van de drukste tijd van het jaar.
Charlotte’s tips voor het optimaal benutten van het kerstseizoen.
Luister
Probeer heel goed te luisteren naar waar je klanten op zoek zijn. Dit jaar is iedereen bijvoorbeeld helemaal gek op eenhoorns. Je moet je beseffen dat het niet gaat om wat jij leuk vindt, maar om wat jouw klanten zoeken. Daarom bezoeken wij elk jaar beurzen om inspiratie op te doen.
Bouw relaties op
Om potentiële klanten te bereiken, houden wij speciale kerstavonden met voorbeschouwingen op speelgoed en doen we mee in lokale evenementen zoals kerstmarkten waar we nieuwe potentiële kunnen ontmoeten. Maar cadeaubonnen zijn ook een geweldige manier om relaties op te bouwen.
Lok klanten naar jouw buurt
Vooral als je concureert met winkels in de winkelstraten is het belangrijk dat klanten weten waar je bent. Ik deel flyers uit in nabijgelegen gebieden om mensen uit te nodigen ons te bezoeken en ook om mijn online shop te promoten voor als mensen zich te ver weg bevinden.
Beloon trouwe klanten
Ook al kunnen we niet concurreren met de grote kortingen die grote winkelketens tijdens de kerstsales geven, probeer ik mijn loyale klanten andere voordelen te geven zoals klantenkaartjes en uitnodigingen voor lezingen bij ons in de winkel. Het zijn de kleinste klanten waarvan wij het meest profiteren.
Bedank je klanten
Wij beschouwen onszelf als gelukkig om zo’n geweldig klantenbestand te hebben dat ons steunt en houdt van lokaal winkelen. Dit jaar probeer ik mijn waardering te uiten door mijn klanten giftbags te geven met daarin wijn, chocolade en kleine activiteiten voor kinderen.
Hoe uitdagend het runnen van een bedrijf ook kan zijn, Charlotte probeert altijd plezier te hebben. Het behouden van een positieve houding tegenover uitdagingen is aanstekelijk en haar positiviteit is een reden waarom klanten, jaar na jaar, terugkomen naar de winkel.