Geschatte leestijd: 3 minuten
Je weet al dat de eerste indruk belangrijk is… en dat je maar één kans krijgt om een goede eerste indruk te maken.
Je verpakking is een kans om je merk en persoonlijkheid te laten zien en klanten meer te vertellen over het verhaal van je merk. Als er goed over nagedacht is en er creativiteit aan te pas is gekomen, kan de verpakking een echte merkbeleving worden die een onvergetelijke indruk achterlaat.
Uit een onderzoek uit 2016 bleek dat 40% van de consumenten eerder geneigd is om herhaalaankopen te doen bij een online verkoper die premiumverpakking inzet.
Dotcom-distributie
Als je een bedrijf in e-commerce hebt, is de verpakking helemaal belangrijk: het is het eerste wat klanten zien als hun bestelling wordt bezorgd en het is (waarschijnlijk) de eerste keer dat ze een tastbare interactie met je product hebben.
Als je verkoopt vanuit een fysieke winkel, kan je verpakking een positieve, memorabele indruk achterlaten bij je klanten. Ze zullen de tijd en het materiaal dat je hebt besteed aan het inpakken van hun aankoop waarderen.
Caitlin Strandberg, een investeerder, schrijft dat ‘unboxing’ “een krachtig moment van mond-tot-mondreclame kan zijn waarin een klant jouw promotor en ambassadeur kan worden. Hoe beter het unboxen, met aantrekkelijke kleuren en slimme tekst, hoe waarschijnlijker het is dat het viraal gaat. Mensen delen graag wat ze leuk vinden.”
In 2017 had 36,8% van de consumenten een unboxingvideo gezien.
Dotcom-distributie
Dus wat is er nodig om een unboxing-ervaring te maken die Instagram kan veroveren?
Stap 1: Begin aan de buitenkant
Dit is tenslotte het eerste wat je klanten zien. Zorg dus dat je verpakking opvalt en dat je merk herkenbaar is. Je klanten moeten weten waar het pakket vandaan komt nog voordat ze het hebben opengemaakt.
In plaats van speciaal gemaakte pakketdozen en enveloppen te bestellen, kun je gewoon verpakkingsmateriaal in bedrijfsmateriaal veranderen met behulp van postetiketten of stickers op rol. Gebruik stickers op de binnenflappen van kartonnen dozen om extra boodschappen of een vleugje extra merkpracht toe te voegen. Doe er ook een paar losse stickers bij die je klant gewoon voor het leuk kan gebruiken.


Stap 2: Maak het persoonlijk
Handgeschreven briefjes kosten wat extra tijd en inspanning, maar ze zorgen er wel voor dat je klanten zich speciaal voelen. Laat klanten zien dat er echte mensen achter je merk zitten en dat je hun klandizie op prijs stelt. Gebruik een postkaart, een notitiekaartje of de achterkant van een speciaal visitekaartje om elke klant een klein liefdesbriefje te sturen. Of druk een vooraf gemaakte bedankkaart af die je snel kan adresseren en ondertekenen.
Stap 3: Pak het in
Pak je product in met vloeipapier of inpakpapier om de spanning nog verder op te bouwen (plak het vast met een paar stickers). Kies kleuren die bij je merk passen om het unboxen tot een geheel te maken. In het ideale geval verras en verwonder je de klanten vanaf het moment dat ze beginnen met uitpakken. Wie houdt er nu niet van nieuwe spulletjes uitpakken?


Stap 4: Bescherm het
Verzend je iets dat breekbaar is? In plaats van saai noppenfolie kun je de bestelling beschermen met een leuke opvuller zoals crêpepapier of hergebruikt versnipperd krantenpapier.
Stap 5: Voeg wat info toe
Vertel het verhaal van je merk met een informatief inlegvel. Gebruik een folder of postkaart (met een bondige, pakkende tekst!) om over de geschiedenis en missie van je bedrijf te vertellen en wat jou uniek maakt. Voeg ook je socialemediakanalen toe om klanten aan te moedigen hun unboxingervaring te delen op hun favoriete sociale media.


Step 6: Promoot jezelf
Bedank je klanten voor hun aankoop met een promotiegeschenk. Bestel visitekaartjes met een kortingscode of gratis verzendingsaanbod om bij je pakket te doen… dit is een eenvoudige manier om vervolgaankopen (en dus nog meer mooie unboxingervaringen!) te stimuleren.