Must-haves voor je beursstand: Alles wat je nodig hebt om op te vallen op evenementen

Geschatte leestijd: 4 minuten

Nieuwe klanten ontmoeten: dat is niet alleen noodzaak voor je onderneming, maar is ook de reden waarom je met je bedrijf naar evenementen gaat. Het maakt niet uit of je op een grote, internationale beurs staat of je producten verkoopt op een lokale markt, het gaat om persoonlijk contact.

Uit een onderzoek onder 10.000 kleine tot middelgrote bedrijven blijkt dat 71% nieuwe klanten binnenhaalt via face-to-face networking.

Dat is veel nieuwe klandizie.

Maar als er zo veel exposanten om de aandacht strijden, hoe onderscheid je je dan van de rest?

Het gaat erom dat je opvalt en mensen aantrekt met een aantal essentiële beursbenodigdheden die je gewoon niet kunt negeren.

1. Posters zijn een betaalbare manier om aanbiedingen en evenementen aan te kondigen.

Doordat posters makkelijk te maken zijn en moeilijk over het hoofd te zien zijn, vormen ze de simpelste manier om aanbiedingen, producten, diensten of toekomstige evenementen onder de aandacht te brengen.

Tip: Richt je op je bedrijfsnaam en je aankondiging, maar vermijd lange teksten. In je marketingmateriaal kun je meer details geven.

2. Een spandoek maakt een gewaagd statement

Of je hem nu ophangt of op een frame monteert, je boodschap komt luid en duidelijk over met een beursspandoek. Bovendien zijn spandoeken duurzaam, zodat je ze voor meerdere evenementen kunt gebruiken.

Tip: Zorg dat je tekst en logo contrasteren met de achtergrondkleur.

3. Foamboarden trekken mensen aan

Trek klanten naar je stand met opvallende foamboarden. Hang ze aan de muur of monteer ze op een statief zodat je ze kunt neerzetten waar je maar wil. Foamboarden op statief zijn lichtgewicht en gemakkelijk te verplaatsen als het druk wordt, waardoor ze ideaal zijn om mensen de weg naar je stand te wijzen.

Tip: Trek bezoekers naar je stand met een speciale aanbieding, gratis proefmonster of demonstratie.

4. Kleding met je merk erop geeft je een herkenbaar uiterlijk

Zorg dat je er netjes en professioneel uitziet met bedrukte polo’s met jouw logo erop. Een consistente uitstraling helpt je om op te vallen in de massa en promoot je bedrijf zelfs wanneer je even niet bij je stand bent.

Tip: Gebruik de kleuren van je logo zodat mensen gemakkelijk kunnen zien van welk bedrijf je bent.

Wat kun je doen om je te onderscheiden nadat mensen naar je stand zijn gekomen?

Evenementen worden drukbezocht en je kunt vaak niet met iedereen praten. Maar met een coherente set marketingmateriaal spreekt je bedrijf voor zichzelf. Door de voordelen van je bedrijf in een uitgebreide folder of flyer te zetten, kun je mensen enthousiast maken over wat je te bieden hebt.

Tip: Richt je op je bedrijfsnaam en je aankondiging, maar vermijd lange teksten. In je marketingmateriaal kun je meer details geven.

5. Met flyers bereik je klanten zelfs als je onderweg bent

Flyers zijn een simpele maar effectieve manier om mensen naar je stand te trekken. Bovendien kun je ze uitdelen als je zelf rondloopt over de beurs.

Tip: Zet er een speciale beursaanbieding in om nog meer interesse te wekken en mensen een reden te geven om naar je stand te komen.

6. Folders bieden de ruimte om je verhaal te vertellen

Folders zijn ideaal om je producten en diensten uitgebreider te presenteren. Dit is je kans om het verhaal achter je bedrijf te vertellen en jezelf te onderscheiden van de concurrentie.

Tip: Geef aan welke producten je verkoopt, voeg een prijslijst toe of vertel hoe jouw bedrijf ontstaan is.

7. Postkaarten zijn handig om uit te delen of als bedankkaart te gebruiken

Postkaarten zijn veelzijdig. Gebruik ze eens als coupon tijdens de beurs of stuur ze na afloop van het evenement met een speciale aanbieding aan je nieuwe contacten. Volg nieuwe contacten achteraf op door een postkaart te sturen met een bedankje. Dat zijn gebaren die klanten niet vergeten.

Tip: Geef mensen een reden om je postkaart te pakken door kortingscodes goed zichtbaar te maken.

Hoe zorg je dat je niet vergeten wordt?

Evenementmarketing stopt niet wanneer je je stand afbreekt. Het contact met mensen opvolgen is een fantastische kans om een goede indruk te maken. Mensen die naar een beurs gaan, praten met heel veel exposanten en andere bezoekers. Het is essentieel om ervoor te zorgen dat mensen zich jou herinneren.

Heb je ze een interessant inzicht of advies gegeven?

Of heb je prijzen uitgereikt en de tijd genomen om met de winnaars te praten?

8. Gratis consulten stimuleren nieuwe klandizie

Tijd vrijmaken voor je bezoekers bied je een kans om meer te weten te komen over de typische problemen waar potentiële klanten mee te maken hebben. Reserveer tijd in je agenda om rustig met mensen te praten en hen je expertise aan te bieden.

Tip: Vermeld tijdvakken op een poster en laat mensen zich inschrijven voor een gratis consult. Deze informele gesprekken bieden je waardevolle informatie over wat mensen nodig hebben en kunnen je zelfs nieuwe klanten opleveren.

9. Weggevertjes betrekken mensen bij je bedrijf

Weggevertjes met je logo erop, zoals waterflesjesUSB-sticks en rugzakken met sluitkoord zorgen ervoor dat je bedrijf nog lang na het evenement niet vergeten wordt.

Tip: Kies nuttige, relevante weggevertjes. Dat zorgt voor positieve associaties met je bedrijf wanneer de gelukkige winnaars hun prijs gebruiken.

10. Visitekaartjes maken contacten persoonlijker

Volgens Exhibitor online is het verzamelen van visitekaartjes nog altijd de populairste manier om aan leads te komen. Bij effectief netwerken draait het ten slotte om het aangaan van authentieke, langdurige relaties. Je kunt contactgegevens natuurlijk gemakkelijk e-mailen of via LinkedIn versturen, maar dat is minder persoonlijk. Het overhandigen van je visitekaartje terwijl je oogcontact maakt en het gesprek gaande houdt, is een veel doordachtere handeling. De eerste indruk is erg belangrijk, en je lichaamstaal is een van de belangrijkste factoren bij het creëren van een band met mensen die je voor het eerst ontmoet.

Tip: Ontdek de 10 gouden regels voor het ontwerpen van je visitekaartje.

11. Shoppers dragen ook na de beurs bij aan je naamsbekendheid.

Iedereen is op zoek naar leuke goodies. Door een manier te bieden om alles te dragen, creëer je positieve associaties met je merk. Praktische cadeautjes zoals bedrukte shoppers met je logo erop geven je merk zichtbaarheid. Niet alleen tijdens de beurs, maar ook nog lang na afloop van het evenement.

Tip: Vul de shoppers van tevoren met marketingmateriaal, zodat bezoekers jouw informatie zeker mee naar huis nemen.

12. Een presentatie maakt je gedenkwaardig

Mensen willen graag iets leren van ervaren ondernemers en branchespecialisten. Door een presentatie of een paneldiscussie te houden op je stand, positioneer je jezelf als een bedrijf dat bezoekers echt iets waardevols te bieden heeft. Presentaties zijn ook een goede gelegenheid voor mensen om foto’s van je stand te delen als ze berichten over het evenement plaatsen op Facebook, Twitter en LinkedIn.

Tip: Boek voor aanvang van het evenement een vergaderzaal of conferentieruimte voor het geval de beursvloer te rumoerig is.

Voor het leggen van persoonlijke, gedenkwaardige contacten gaat er niets boven interacties van mens tot mens. Talloze onderzoeken laten zien dat exposeren op een beurs een positief effect op je bedrijf kan hebben, ook al lijkt het misschien een enorme uitdaging. Volgens EventTrack koopt 85% van de consumenten waarschijnlijk producten van een bedrijf na deelname aan een beurs of ander evenement. En 91% heeft na persoonlijk contact een positiever gevoel bij een merk.

Dat zijn indrukwekkende cijfers. Dus zou je op je volgende beurs niet veel liever exposeren dan het evenement alleen te bezoeken? Vistaprint kan je helpen dat doel te bereiken.