Waarom je bedrijf QR-codes nodig heeft

Geschatte leestijd: 4 minuten

Nu meer dan ooit moeten kleine bedrijven creatieve manieren bedenken om contact te maken met hun klanten. De dagen van een gezellig praatje aan de kassa en speciale evenementen voor je klanten zijn voorbij. Alle communicatie gaat nu virtueel.

Hoe moet je daar als klein bedrijf mee omgaan? Probeer QR-codes (Quick Response codes) eens uit. Deze kleine zwart-witte vierkantjes zijn een snelle, gemakkelijke en effectieve manier om allerlei verschillende boodschappen door te geven aan je klanten. Gebruik ze om video’s af te spelen, kortingsbonnen te verzenden, informatie over je bedrijf door te geven en nog veel meer.

QR-codes hebben een hele ontwikkeling doorgemaakt sinds ze voor het eerst werken gebruikt in de vroege jaren 2000. En nu veiligheid heel belangrijk is voor alle kleine bedrijven, maken QR-codes een soort comeback. Wat is er veranderd? Nou, je hoeft nu geen aparte app meer te downloaden om ze te kunnen scannen. Je hoeft alleen maar de camera van je telefoon te gebruiken, hem over de code te plaatsen en dat was het: de informatie die bij de QR-code hoort, verschijnt automatisch binnen enkele seconden. Het is nu ook gemakkelijker dan ooit om ze te maken. Gebruik gewoon een van de vele gratis apps die er zijn, voeg je informatie toe en dat was het.

Nu je weet wat QR-codes zijn en waarvoor ze gebruikt worden, zijn hier een paar redenen waarom jouw bedrijf ze ook nodig heeft.

  1. Ze bieden een veilige contactloze betaalwijze.
  2. Ze laten zien dat je bedrijf zich makkelijk aanpast en moderne technologieën gebruikt.
  3. Ze bieden informatie (zonder ruimte in te nemen).
  4. Ze kunnen zorgen dat je meer volgers krijgt op sociale media.
  5. De prestaties zijn makkelijk bij te houden.
  6. Ze zijn voordelig.

1. Ze bieden een (veilige!) contactloze betaalwijze.

Het afgelopen jaar is het belangrijk om zoveel mogelijk contactloos te werken. Klanten willen vaak liever niet met contant geld betalen en geen pinapparaten aanraken als ze met hun pinpas betalen. Daarom zijn betalingen met een QR-code een heel handige contactloze oplossing die klanten veilig kunnen gebruiken.

Als ondernemer hoef je alleen maar een QR-code in te stellen die betalingen accepteert. Print de code uit en plaats hem waar de transacties meestal plaatsvinden; bijvoorbeeld je kassa, balie of toonbank. Je klanten hoeven alleen maar hun smartphone te gebruiken om je code te scannen, waarna ze kunnen betalen met hun PayPal-account.

2. Ze laten zien dat je je makkelijk aanpast en de nieuwste technologie gebruikt.

Het is algemeen bekend dat jongere consumenten tot en met 35 jaar vooral goed bekend zijn met nieuwe technologieën. Daarom is het een goed idee om je bedrijf aan te passen om deze doelgroep aan te spreken. Als extra bonus laat het gebruiken van nieuwe technologie zien dat je met je tijd meegaat. Klanten waarderen het als een bedrijf extra moeite doet en investeert in trends en technologie die hun leven makkelijker én veiliger maakt.

3. Ze geven informatie (zonder ruimte in te nemen).

Tijdens de pandemie verandert het leven voortdurend, en dat geldt ook voor bedrijven. Nieuwe openingstijden, speciaal beleid rond afstand houden en mondkapjes, procedures voor bezorgen en afhalen… de lijst is eindeloos. QR-codes zijn een heel handige manier om de klanten snel op de hoogte te stellen van nieuwe informatie, of zoiets als naam en wachtwoord van je wifi, zonder te veel ruimte in te nemen. Voeg gewoon een QR-code toe aan je bestaande postkaarten, spandoeken en andere marketingmateriaal om je boodschap over te brengen met slechts één tik op een knop.

TIP VAN VISTAPRINT

Bij veel van onzeproducten, zoals postkaarten, visitekaartjes, stickers en flyers, zit al ruimte voor QR-codes ingebouwd in de sjablonen. We hebben het je gemakkelijk gemaakt om snel te uploaden en weer door te gaan.

4. Ze kunnen zorgen dat je meer volgers krijgt op sociale media.

Wil je jouw aantal volgers op sociale media vergroten? QR-codes kunnen daarbij helpen. Er zijn codegeneratoren die kunnen linken naar al je socialemediakanalen, zoals Facebook, Instagram, LinkedIn en Pinterest, zodat klanten je gemakkelijk kunnen volgen op de platforms die zij het fijnst vinden. En met nieuwe volgers krijg je ook weer nieuwe kansen op betrokkenheid en interactie… Altijd goed voor een ondernemer!

5. De prestaties zijn makkelijk bij te houden.

Het mooie van QR-codes is dat ze je onmiddellijke data leveren. Met de meeste trackingfuncties voor QR-codes kun je statistieken in real-time krijgen. Je kunt algemene informatie verzamelen, zoals hoeveel mensen je code hebben gescand, en gedetailleerdere data, zoals geografische locatie, datum, tijd en het apparaat of besturingssysteem dat is gebruikt. En tot slot kun je je klanten om bepaalde informatie vragen (zoals een e-mailadres of telefoonnummer) als ze je QR-code scannen. Met deze informatie ter beschikking kun je meteen updates maken om het succes van je QR-codes te verbeteren of je op specifieke klanten te richten. Als je aan de gegevens bijvoorbeeld kunt zien dat er veel mensen uit een bepaalde stad je QR-code hebben gescand, kun je hen bijvoorbeeld een speciale coupon aanbieden.

6. Ze zijn voordelig.

Het afgelopen jaar heeft heel wat extra kosten met zich meegebracht, maar een QR-code maken hoort daar in ieder geval niet bij. Er zijn heel veel gratis eenvoudige codegeneratorsites, zoals QRCode Monkey, QR Code Generator en Shopify. Dynamische QR-codes (waarbij je de achterliggende informatie makkelijk kunt bewerken en volgen), kunnen een klein bedrag kosten, maar de extra functies zijn die upgrade wel waard. Je kunt ook kiezen voor een maandelijkse abonnementsdienst, die je tijd bespaart.

Laten we het nog eens doornemen: Waarom zou je QR-codes gebruiken?

  • Contactloze betalingen accepteren
  • Laten zien dat je de nieuwste technologie gebruikt
  • Makkelijk informatie geven
  • Meer volgers op sociale media krijgen
  • Gegevens van klanten bijhouden
  • Geld besparen op marketing

Waarom zou je QR-codes gebruiken?

1
Contactloze betalingen aannemen

2
Laten zien dat je de nieuwste technologie gebruikt

3
Makkelijk informatie geven

4
Meer volgers op sociale media krijgen

5
Gegevens van klanten volgen

6
Geld besparen op marketing