Geschatte leestijd: 5 minuten
Inhoudsopgave
- Val op met oogstrelende etiketten en verpakkingen
- Advies van experts voor het ontwerpen van etiketten en stickers
- 1. Bedenk welke ‘functie’ ieder product heeft
- 2. Bedenk hoe mensen zich voelen als ze je verpakking voor het eerst zien
- 3. Kies kleuren die bij je merk passen
- 4. Besluit wat je wilt dat je etiketten communiceren
- 5. Maak iedere interactie speciaal
- 6. Maak een verpakking die zo goed is als wat erin zit
- 7. Zoek ideeën van inspirerende merken
Of je nu reclame maakt in een winkel, op een markt of online, de presentatie van je producten spreekt boekdelen over je bedrijf. En hoewel de verpakking vaak wordt gezien als een noodzakelijk omhulsel om de producten te beschermen en vervoeren, is het een enorm belangrijk instrument om op te vallen en de ervaring met jouw merk extra bijzonder te maken.
Val op met oogstrelende etiketten en verpakkingen
Bedrukte etiketten maken je producten herkenbaar en verleiden mensen om wat beter te kijken. Uit een recente klantetiquete van Luminer bleek dat 68% van het winkelend publiek plaketiketten op vindt vallen, omdat ze contrasteren met de verpakking.
Maar opvallen is pas één stap. Als jouw producten in een kraam of winkelrek staan, heb je maar een paar seconden de tijd om mensen te overtuigen om wat beter te kijken. Het is daarom absoluut de moeite waard om tekst in te zetten om duidelijk te maken wat het product is en welke voordelen het heeft.
Uit dezelfde enquete van Luminer bleek dat 60% van het winkelend publiek niet snel een product zal kopen waarvan het etiket onvoldoende informatie geeft.
Advies van experts voor het ontwerpen van etiketten en stickers
In de volgende secties delen kleine ondernemers hun ervaring met het inzetten van bedrukte etiketten en stickers om de interactie met hun bedrijf extra bijzonder te maken.
1. Bedenk welke ‘functie’ ieder product heeft
Het is een goed idee om verschillende scenario’s te bedenken waarop mensen in contact komen met jouw verpakkingen en die op papier te zetten. Bedenk vervolgens alle mogelijke interacties die mensen met je bedrijf kunnen hebben en hoe het drukwerk dat je nu gebruikt jou daarin helpt. Iemand die online bestelt, vindt jouw bedrijf via een sociaal netwerk of zoekmachine en ontvangt een pakket via de post als er uiteindelijk een bestelling geplaatst wordt.
Dat is een kans om een persoonlijk bedankje te geven op een postkaart. Een bezoeker op een handelsbeurs daarentegen loopt langs verschillende stands met allerlei producten die vechten om de aandacht. In dit geval is het belangrijk om je producten op een opvallende manier te verpakken en etiketteren
“Op onze stickers staat het bedrijfslogo en in ieder pakketje stoppen we een visitekaartje en een postkaart. Op het visitekaartje staan ons logo en onze contactgegevens (website, sociale mediakanalen, e-mail). Op de postkaart staat ons logo en op de achterkant schrijven we een handgeschreven bedankje voor de koper.”
Abby en Matt, eigenaars van FromWood2Good
De tip van Abby en Matt:Maak een opzetje van de informatie die je op elk product wilt zetten, voordat je begint met ontwerpen.
2. Bedenk hoe mensen zich voelen als ze je verpakking voor het eerst zien
Zorg ervoor dat je waarden doorschemeren in alles, tot aan de verpakking en etiketten toe. Als je bijvoorbeeld gezonde voeding en duurzaamheid promoot, kies dan aardachtige kleuren voor de verpakking van je etenswaar en een script-lettertype voor de etiketten. Pepino Deli heeft een chique look door craftpapier te gebruiken om het afhaaleten in te verpakken.
“We willen dat onze klanten het gevoel hebben dat ze een luxe, authentiek product kopen. Uiteindelijk is de verpakking die onze winkel verlaat onze reclame, en we willen dat mensen “Wow” zeggen en vragen “Wat heb je daar/Waar heb je dat gehaald?”
Victoria Nicholas, eigenaar van Pepino Deli
De tip van Victoria:Denk je in dat je jouw product voor de eerste keer als cadeau of aardigheidje krijgt.
3. Kies kleuren die bij je merk passen
Het is belangrijk dat het kleurenpalet consistent is in al je marketingmateriaal, tot aan de kleinste details. Dat kleine, ronde etiket is misschien het eerste aan jouw merk gerelateerde ding dat iemand ziet, dus ook al is het een klein product met weinig ruimte voor informatie, het moet wel jouw waarden overbrengen.
“We hebben het ontwerp van onze ronde stickers en visitekaartjes eenvoudig gehouden. Ons Bake:Time-logo op een witte, ronde sticker. Voor de visitekaartjes hebben we een grijze gemarmerde achtergrond toegevoegd aan het Bake:Time-logo en onze contactgegevens op de voorkant en op de achterkant van de kaartjes staat de cheaky tekst #treatyourself.
“Telina Philben, eigenaar van Bake:Time
De tip van Telina:Maak een kleurenpalet voor jouw merk en blijf daarbij. Dat houdt alles consistent en zorgt ervoor dat het herkenbaar is als “jou”.
4. Besluit wat je wilt dat je etiketten communiceren
Denk daarbij zowel aan de informatie die je moet delen, zoals de productnaam, ingrediënten of herkomst, als aan de emoties die je wilt dat je etiketten teweegbrengen als mensen ze lezen.
“Plezier, vrolijkheid, feest, liefde! Dat is een hoop voor één kleine sticker, maar dat is waar ons merk om draait en de stickers helpen absoluut.”
Ashley Greeno, eigenaar van Cookie Crate
De tip van Ashley:Vraag iemand om het ontwerp van ieder product te bekijken en je te vertellen welk woord in ze opkomt, voordat je besluit wat je uiteindelijke ontwerp wordt. Stickers zijn belangrijk, omdat ze het eerste kunnen zijn dat mensen zien als ze voor het eerst in contact komen met je merk.
5. Maak iedere interactie speciaal
“Het was belangrijk voor ons dat wanneer onze klanten een pakket met onze producten ontvangen, ze zich de hele ervaring herinneren. Wat we daarmee bedoelen is: het pakket ontvangen, de doos openmaken, ieder product dat ze gekocht hebben openen en het product voor het eerst zien. We wilden dat elk van deze stappen in de ervaring een gedenkwaardig moment zou zijn voor onze klanten, zodat ze de liefde voelen die wij in alles stoppen wat we doen bij FromWood2Good. Als plaatselijk, klein winkeltje wilden we dit in onze verpakking laten doorwerken, zodat iedere koper zich welkom voelt in onze kring.
Abby en Matt, eigenaars van FromWood2Good
De tip van Abby en Matt:Neem elke stap van het uitpakken van je product in gedachten. In elk stadium ligt een kans om je klanten te verrassen.
6. Maak een verpakking die zo goed is als wat erin zit
“We willen zorg en aandacht overbrengen via onze verpakking en stickers. Als we de moeite doen om een mooie verpakking te maken, bedenk dan eens wat er wel niet in zit? Ik denk dat de stickers onze producten wat extra’s geven. Ze geven een gevoel van authenticiteit en dat wekt vertrouwen. Onze verpakking laat zien dat we oog hebben voor detail.”
Victoria Nicholas, eigenaar van Pepino Deli
De tip van Victoria:Kijk eens welke producten in het schap eruit zien alsof ze van goede kwaliteit zijn als je de volgende keer in een supermarkt bent. Kijk of ze iets gemeen hebben en overweeg om die eigenschappen toe te passen op je eigen verpakking.
7. Zoek ideeën van inspirerende merken
Denk eens aan het moment dat je een nieuwe smartphone ontving. Een nieuwe telefoon uitpakken is een van die interacties waarbij de productverpakking echt opvalt. Probeer een soortgelijke eerste indruk in je eigen verpakking te verwerken. Wat maakte de ervaring anders? Misschien was het de satijnachtige textuur van de doos, of de vlotte toon van de instructies.
“Het is waar dat ‘imitatie de oprechtste vorm van vleierij is’. Twee bedrijven die als inspiratie hebben gediend voor onze verpakking, zijn Stitch Fix en Style + Spirit.”
Abby en Matt, eigenaars van FromWood2Good
(Nog een) tip van Abby en Matt:Neem een foto als je een goed idee voor je verpakking ziet en zet hem in een inspiratiemap. Dat is erg handig wanneer het tijd is om een nieuw bedrukt product te ontwerpen. Het geeft je ook een goed idee wat je moet schrijven.
Kleine details maken een enorm verschil. En hoewel het gemakkelijk is om een hele set drukwerk van dezelfde informatie te voorzien, is dat niet altijd even praktisch als je bedenkt welke functie ieder product heeft, zoals aandacht trekken, informeren, of allebei. Onthoud dat iedere interactie met jouw product een kans is om in gedachten van mensen te blijven hangen, dus benut al je kansen.