Sally Augustin, PhD
Kleuren kiezen voor je onderneming kan lastig zijn. Welke brengen de juiste boodschap over? Welke bepalen de juiste toon? Omgevingspsychologen hebben lang nagedacht over dit soort vragen. Ze hebben gedegen wetenschappelijk onderzoek gedaan naar hoe het zien van een bepaalde kleur onze gedachten en ons gedrag beïnvloedt. Hieronder volgen enkele wetenschappelijke inzichten over verschillende kleuren en hoe je die kunt toepassen in je bedrijf.
Blauw
Volgens gegevens van Vistaprint is blauw de kleur die klanten het meest kiezen voor marketingmaterialen. Als je mensen over de hele wereld vraagt naar hun favoriete kleur, is de kans dat ze blauw zeggen groter dan elke andere kleur. Onderzoekers weten niet precies waarom blauw zo populair is, maar we denken dat het iets te maken kan hebben met het feit dat in het prille begin van de mensheid de dingen we belangrijk vonden, blauw waren. De lucht bij mooi weer of drinkplaatsen die je van een afstand ziet, zijn bijvoorbeeld allebei blauw. Daar zit wat in, want blauw wordt doorgaans geassocieerd met bekwaamheid en betrouwbaarheid. Vanwege die associaties zijn blauwe kleurenschema’s een goede optie voor uiteenlopende groepen, van financiële instellingen tot bedrijven die aan huisdieren gerelateerde diensten leveren.
Zwart
Zwart is een veelgebruikte en populaire kleur. Die populariteit is niet zo verrassend, want veel mensen associëren zwart met kracht, verfijning, traditie en vormelijkheid. Zwart wordt veel gebruikt in de branding van bedrijven in de detailhandel en de mode, of auto- en klusbedrijven.
Geel
Welke kleur kiezen mensen het minst als hun favoriet? Geel. Geel is over het algemeen behoorlijk impopulair en is een van de kleuren die klanten van Vistaprint over de hele wereld het minst kiezen voor hun marketingmateriaal. Maar er zijn altijd uitzonderingen waar het minder favoriete geel kan worden gebruikt als accentkleur die eruit springt.
Rood
Rood is de kleur van liefde, gevaar en opwinding. Onderzoek toont aan dat kijken naar rood ons analytisch vermogen kan verminderen, maar als we rood op een muur of ander vergelijkbaar oppervlak zien, geeft ons dat extra kracht. Het is dus de perfecte kleur om naar te kijken als je met gewichten traint.
Groen
Het zien van de kleur groen, al is het maar kort, wordt in verband gebracht met creatiever denken, dus het gebruik ervan in marketingmateriaal kan een goed idee zijn als mensen een beetje creatief moeten nadenken om te begrijpen waarom een marketinginstrument relevant voor hen is. Groen wordt geassocieerd met natuur en milieubewustzijn, waardoor groen een goede kleur is voor bijvoorbeeld bedrijven die zonnepanelen verkopen. Groen wordt ook vaak gekoppeld aan de lente en herboren worden, en is dus een goede optie voor mensen die diensten leveren die mensen helpen om een nieuw leven te beginnen, zoals zorg- en educatieve producten. De marketing van dit soort producten kan ook gebaat zijn bij de associatie van blauw met bekwaamheid en betrouwbaarheid.
Meer in het algemeen hebben onderzoekers ontdekt dat het kijken naar minder verzadigde, relatief heldere kleuren zoals tinten grijs-groen met veel wit erdoor, ontspannend werkt. Het kijken naar meer verzadigde kleuren die minder fel zijn, zoals geelgroen, geeft meer energie. Het gebruik van geelgroen in marketingmateriaal kan een goed idee zijn als je mensen wilt aansporen om direct actie te ondernemen, terwijl zacht saliegroen in het materiaal van een spa mensen een ontspannen gevoel kan geven, zelfs al voordat ze de spa binnenlopen.
Bruin en paars
Bruin wordt in onze gedachten gekoppeld aan robuustheid en paars aan verfijning, dus over het algemeen zal een situatie die het gebruik van de ene kleur aanmoedigt, het gebruik van de andere juist ontmoedigen.
Wat dat voor je bedrijf betekent
De betekenissen die we aan kleuren toekennen, worden beïnvloed door de specifieke ervaringen die we ermee hebben, dus maak daar gebruik van bij je keuze. Als bijvoorbeeld een populair nieuw stripfiguur geel is, kun je meer positieve reacties op geel verwachten dan normaal. Beoordeel voordat je een definitieve keuze maakt de kleuren eerst met een kleine groep mensen van wie je wilt dat ze positief reageren op je marketingmateriaal om dit soort associaties te ontdekken.
Het is belangrijk te onthouden dat onze reactie op iets wat we zien, wordt bepaald door een combinatie van veel verschillende zintuiglijke ervaringen. En behalve onze zintuiglijke ervaringen zijn er nog veel meer factoren die bijdragen aan onze mening over een bedrijf van welke omvang dan ook.
De kleuren die je kiest, brengen belangrijke boodschappen over. Kies verstandig en maak gebruik van de kennis die omgevingspsychologen hebben verzameld over de wetenschap van kleuren zien.
Dr. Sally Augustin werkt samen met merken bij het ontwerpen van ruimtes, voorwerpen en diensten die de gewenste cognitieve, emotionele en fysieke belevingen ondersteunen. Tot de klanten van haar bedrijf Design With Science behoren fabrikanten, dienstverleners en ontwerpbureaus in Noord-Amerika, Europa en Azië. Sally’s werk is besproken in diverse kranten en tijdschriften, zoals de New York Times, de Wall Street Journal, de Guardian, Forbes en Psychology Today.