Geschatte leestijd: 4 minuten
De zomer is de perfecte tijd voor windowshopping. En hoewel dat elk jaar zo is, geldt het dit jaar extra sterk. Sinds de meeste maatregelen vanwege het coronavirus zijn opgeheven, gaan er weer meer mensen op uit om te shoppen. Nu er zo veel winkelende mensen op straat zijn, is dit het perfecte moment om de etalage van je pand een make-over te geven en de aandacht van je ideale klanten te trekken zodat ze je winkel binnenkomen en aankopen doen.
Maar wat heb je precies nodig om een etalage te ontwerpen die klanten aantrekt en verkopen stimuleert?
1. Roll-up banners
Geen etalage-ontwerp is compleet zonder een roll-up banner. Een roll-up banner is een ontzettend veelzijdig hulpmiddel voor winkeliers; ze versterken niet alleen je merk, maar gaan ook jarenlang mee dankzij de hoge kwaliteit. En omdat ze groter zijn, kunnen kanten ze makkelijk zien als ze langskomen, ook van een afstand.
2. Raamstickers
Je etalage-ontwerp moet visueel interessant zijn om de interesse van klanten te trekken. Maar het moet ook functioneel zijn en klanten de informatie geven die ze nodig hebben om aankoopbeslissingen te nemen. En hoe kun je die twee elementen goed verenigen? Met stickers.
Een sticker van je winkellogo is een goede manier om een interessant beeld toe te voegen en je merkbekendheid te vergroten. Maar stickers hebben ook een functioneel doel: je kunt ze gebruiken om belangrijke informatie met potentiële klanten te delen (zoals je openingstijden, contactgegevens en sociale media). Ze combineren het beste van twee werelden en zijn echte must-haves voor je etalage-ontwerp.
3. Posters
Zit er een evenement aan te komen? Heb je een grote uitverkoop gepland? Tref je voorbereidingen om nieuwe kleding of accessoires te introduceren? Ontwerp een aantal posters met je merk erop en hang ze prominent in je etalage om klanten aan te trekken en geïnteresseerd te krijgen in je winkel. Zet een QR-code op de poster zodat ze meteen details over je winkel kunnen inzien op hun telefoon (plus wat je poster verder nog promoot).
Tips om van je etalage een klantenmagneet te maken
Toon een divers productaanbod…
Iedereen die langs je winkel loopt, is een potentiële nieuwe klant. Maar om die potentiële klanten ook je winkel in te krijgen, moet je ze een voorproefje geven van wat ze binnen zullen aantreffen. Zorg met andere woorden dat je merchandise een hoofdonderdeel is van je etalage-ontwerp.
Kies verschillende populaire producten die klanten een goede indruk geven van wat voor dingen je in je winkel verkoopt. Als je een kledingboetiek hebt, zet dan een paar tops en accessoires op een tafel die vanuit het raam te zien is, of kleed een paspop aan in kleding van je bedrijf.
Maar maak het niet te druk.
Je wilt klanten een goed overzicht van je producten geven. Maar als je elk product in je winkel in je etalage probeert te zetten, gaat het er al snel rommelig en druk uitzien. Klanten kiezen er dan mogelijk voor om er voorbij te lopen in plaats. En bovendien wil je toch wel een paar verrassingen overhouden voor als ze binnen zijn?
Houd het eenvoudig en gestroomlijnd als je een etalage ontwerpt. Laat je producten en marketingvoorwerpen zien, maar laat ook genoeg lege ruimte over zodat het geheel niet te druk wordt.
Creëer een samenhangend ontwerp.
Als je wilt dat je etalage klanten trekt, moet die aanvoelen als een samenhangend geheel. Als alle elementen met elkaar in strijd zijn, kan dat verwarrend zijn voor je klanten en zullen ze ergens anders gaan shoppen.
Zorg dat elk element in je etalage-ontwerp in het totaalontwerp past. Als je bijvoorbeeld meerdere posters en spandoeken in het ontwerp gebruikt, zorg dan dat het lettertype en kleurenpalet bij je logo en algemene branding passen. Etaleer je verschillende kledingstukken, zorg dan dat de kleuren en patronen niet vloeken of botsen. Hoe samenhangender je etalage-ontwerp, hoe aantrekkelijker het zal zijn voor potentiële klanten en hoe groter de kans dat ze je winkel binnenkomen.
Druk logostickers af.
Zoals gezegd, is een sticker van je logo in je etalage-ontwerp een goed idee. Maar je kunt ook je klanten een stukje van je winkel mee naar huis geven. Bedruk kleinere stickers van je logo en geef ze aan klanten als ze iets kopen. Het is een win-winsituatie: je klant krijg een leuke (gratis!) sticker om op een laptop of waterfles te plakken en jij krijgt een nieuwe kans om je merk te laten zien!
Tip van Vistaprint
Als het gaat om het creëren van een samenhangend etalage-ontwerp, vergeet dan niet je elektronische etalage. Creëer een samenhangende merkbeleving voor je klanten door je website-ontwerp en je etalage op elkaar af te stemmen.
Begin op de stoep.
Nog een goede manier om potentiële klanten aan te trekken is met een reclamebord op de stoep. Plaats een posterstoepbord of een stoepbord krijt voorin de winkel om de aandacht te trekken van mensen die dichterbij komen (ook als ze nog verderop in de straat lopen). Tegen de tijd dat ze voor je winkel staan, zijn ze nieuwsgierig naar je etalage en gaan ze naar binnen.
Deel je winkel zo in dat het makkelijk is om afstand te houden.
Als je etalage mensen aantrekt, moet ze zich wel veilig en op hun gemak voelen als ze binnen zijn, anders zullen ze vertrekken. Ook al zijn er geen maatregelen meer, zorg toch dat je winkel zo is ingedeeld dat afstand houden mogelijk is, omdat sommige klanten liever nog niet te dicht bij vreemden komen. Je klanten zullen het waarderen dat ze veilig en zorgeloos kunnen shoppen.
Must-haves voor je etalage
- Roll-up banners
- Stickers
- Posters
- QR-codes om details over je winkel, evenementen en promoties te delen
- Een selectie van je beste producten
- Een niet te drukke ruimte
- Een samenhangend ontwerp
- Een winkelindeling waar afstand houden mogelijk is