Geschatte leestijd: 3 minuten
Gemma Whates, oprichtster van All By Mama, een online marktplaats voor ondernemende moeders, bespreekt hoe belangrijk sociale media in de beginfase voor haar marketing waren.

FACT BOX
Bedrijf: All By Mama
Oprichtingsdatum: november 2014
Werknemers: 7
Sector: e-commerce
All by Mama is een online marktplaats voor bedrijven die door moeders worden gerund. Het bedrijf werd in november 2014 opgericht en onze visie is om de beste marktplaats van de wereld te worden voor bedrijven die door ouders gerund worden. Het idee voor het bedrijf kreeg ik toen ik tijdens mijn zwangerschapsverlof van mijn eerste zoon, Leonardo, die nu vier is. Met mijn marketingachtergrond en omdat ik me druk maakte over de lange werktijden na het zwangerschapsverlof, was ik op zoek naar manieren om meer flexibel te kunnen werken en om anderen te ondersteunen hetzelfde te doen. Ik voelde me erg geïsoleerd en dacht dat anderen zich in dezelfde situatie moesten bevinden. Ik had een aantal gesprekken gehad met moeders die een ambachtelijk bedrijf waren gestart en ik vond het geweldig om iets van hen te kopen en zo hun bedrijf te steunen, maar ik was niet handig genoeg om zelf een dergelijk bedrijf te starten. Dus dacht ik aan mijn eigen vaardigheden en hoe ik die kon toepassen en zo werd All By Mama geboren. Ik werd gedreven door de passie om flexibel te werken en door het vinden van een gemeenschap die hetzelfde wilde. Door veel tijd als Marketing Director voor voornamelijk Disney te hebben gewerkt, was ik nog steeds ambitieus en wilde ik me op iets toeleggen zonder schoolreisjes of bedtijd te moeten missen.
De kracht van sociale media als een marketinginstrument
Om te beginnen, vertrouwden we op sociale media en mond-tot-mondreclame. We netwerkten veel, belden mensen om over ons en ons bedrijf te vertellen en we plaatsten berichten op sociale media. We hadden ons opgegeven voor awards om ons profiel te versterken. Er zijn meerdere geweldige en gratis awards en die hebben ons en onze reputatie echt geholpen.
Sociale media, en vooral Facebook, hebben ons een basis verschaft van potentiële klanten die zich met ons merk en ons idee bezighielden, maarhet moeilijke was om die interesse naar een aankoop om te zetten. Toen we lanceerden, was Facebook gemakkelijker te gebruiken zonder dat we er teveel tijd aan kwijt zouden zijn en onze Facebook-community groeide snel op een kosteneffectieve manier.
Awards werkten goed voor ons
Dat is nu wel een ander verhaal. Hoewel het nog steeds een groot deel van ons marketingplan is, moeten we meer uitgeven om dezelfde resultaten te behalen. Awards werkten heel goed voor ons, we hebben fantastische awards gewonnen, een beurs van £5,000 mogen ontvangen en we hebben Karen Brady voor een persoonlijke sessie mogen ontmoeten. Het heeft ons echt geholpen om ons profiel te versterken, het heeft ons gesprekken opgeleverd en dat alles zonder dat het ons extra geld kostte. Het gaf onze klanten ook het vertrouwen om bij ons te kopen. Wat ook goed bleek te helpen, was het samenstellen van een database vanuit ons netwerk en vanuit eerder ontvangen e-mails, zodat we daar regelmatig mee konden communiceren. Wat niet zo goed werktte, was dat we geld uitgaven aan gedrukt reclamemateriaal en dat dat, ondanks dat het wel wat resultaten opleverde, niet echt waar voor ons geld was.
Het is moeilijk om een specifiek keerpunt aan te duiden, maar ik denk dat het gebruik van sociale media en het benaderen van belangrijke opiniemakers cruciaal is geweest. Het is moeilijk om de aandacht te trekken, maar als consumenten zien dat anderen geëngageerd zijn, beginnen ze je in het visier te krijgen. Ook hebben we via crowdfunding geld ingezameld, waardoor we konden groeien.
Waarom het belangrijk is om je marketing na te zien.
Wij zien onze marketing regelmatig na, als een kleine onderneming zijn we in staat om reactief te zijn. Onze marketingplannen voor 2017 omvatten sociale media, samenwerkingen, nieuwsbrieven, evenementen, paid search en het benaderen van opiniemakers. Als een kleine onderneming kijken we nog steeds naar manieren om ons publiek op een kosteneffectieve manier te bereiken en als we geld besteden aan sociale media, zorgen we ervoor dat we de resultaten meten. Het is belangrijk om je marketing na te zien, want de wereld van de sociale media verandert zo snel. We hebben altijd een plan, maar zijn ook in staat om dat plan te veranderen indien dat nodig is.
Voor wat betreft advies aan andere bedrijven, zou ik willen zeggen dat het goed is om je jaar uit te stippelen, de belangrijkste periodes van activiteiten te highlighten en je inspanningen te focussen op die periodes. Als je een gelimiteerd budget hebt, is het beter om je op specifieke punten te concentreren dan om te proberen overal magertjes aanwezig te zijn. Zorg ervoor dat je kijkt naar de resultaten van je campagne, controleer en maak wijzigingen waar nodig, je moet analytisch zijn. Tot slot is het belangrijk dat je je publiek kent en dat je je product doorontwikkelt. Je kunt veel geld uitgeven aan het winnen van klanten, maar als je de verkeerde boodschap uitdraagt, is het verspilling.
Dit jaar zullen wij onze focus leggen op video- en klantbeleving.