Ontdek de geschiedenis en de duurzame eigenschappen van dit essentiële netwerkhulpmiddel.
Maar voordat we bekijken waarom visitekaartjes nog steeds relevant zijn, gaan we eerst even terug in de tijd. Ver terug.
De exacte oorsprong is nog steeds niet duidelijk. Zowel China als Frankrijk zeggen dat ze de vroege visitekaartjes daterend uit de late 16e eeuw hebben uitgevonden en dat die werden gebruikt voor sociale activiteiten. In Europa werden deze vroege symbolen van sociale status gebruikt door de welvarende elite om bijeenkomsten met andere leden van de hogere stand aan te vragen. En, niet zo vreemd, ook door hun bedienden, om de aankomst van een belangrijke gast in hun statige huis aan te kondigen. In het Londen van het midden van de 17e eeuw hadden mensen van alle sociale klassen deze kaarten in gebruik genomen. In die periode hadden nog niet alle straten namen en huisnummers, zodat ‘handelskaartjes’ met plattegrond en routebeschrijving belangrijk waren om te zorgen dat klanten een winkel of werkplaats konden vinden.
Eén ding is wel zeker: visitekaartjes zijn nog lang niet overbodig, zelfs niet na ruim 300 jaar. Ondanks verschillende technologische vernieuwingen zoals mobiele apps die digitale visitekaartjes maken en beheren, is de gedrukte versie nog onverminderd populair.
Dus waarom zijn papieren visitekaartjes nog steeds zo relevant in een digitaal tijdperk?
Deze vijf tijdloze eigenschappen zouden wel eens het geheim kunnen zijn voor de lange levensduur van visitekaartjes.
Direct & persoonlijk
Bij netwerken gaat het om het aangaan van authentieke, langdurige banden. Hoewel het handig kan zijn om contactgegevens te versturen via een sms of e-mail, is dat ook erg onpersoonlijk. Het is veel persoonlijker om je visitekaartje te overhandigen terwijl je oogcontact maakt en het gesprek gaande houdt. De eerste indruk is erg belangrijk, en je lichaamstaal is een van de belangrijkste factoren bij het creëren van een band met mensen die je voor het eerst ontmoet.Betrouwbaar
Betrouwbaar
Telefoonbatterijen gaan nu eenmaal leeg. En dat gebeurt alleen nog maar eerder naarmate je telefoon door leeftijd en talloze software-updates steeds langzamer wordt. Het is helemaal vervelend dat je batterij vaak niet meewerkt als je onderweg bij je digitale informatie moet kunnen. Visitekaartjes hebben hier geen last van. En omdat ze geen batterijen of goede 4G-verbinding nodig hebben, werken ze dag en nacht voor je.Tastbaar
Tastbaar
Je visitekaartje dient als persoonlijk aandenken dat niet verloren gaat in alle digitale opeenhoping van sociale media-posts en eindeloze e-mails. Het uitwisselen van visitekaartjes is een waardevolle interactie tussen jou en nieuwe contacten en fungeert vaak als jouw introductie. De fysieke eigenschappen van je kaartje, zoals de textuur en het gewicht van het papier, hebben invloed op de associaties die mensen hebben bij jouw bedrijf; vergelijkbaar met de manier waarop je mensen onbewust beoordeelt op hun handdruk bij een ontmoeting.Universeel
Universeel
Mensen verwachten nog steeds visitekaartjes. Waar je ook naartoe gaat voor zaken, het bescheiden visitekaartje is een cruciaal element bij het uitwisselen van professionele gegevens en het creëren van de juiste indruk op nieuwe collega’s, partners en leveranciers. Voordat je ergens naartoe gaat is het een goed idee om die op je bestemming geldt, want die kan anders zijn dan wat thuis normaal is. In sommige culturen is het de gewoonte om een visitekaartje met beide handen aan te pakken en goed te bestuderen, terwijl op andere plekken het uitdelen en ontvangen van visitekaartjes veel informeler gaat.Professioneel
Professioneel
Een opvallend visitekaartje doet veel meer dan alleen je e-mailadres of telefoonnummer delen. Het deelt de kwaliteiten van jouw merk en waar je voor staat als ondernemer mee. Je kaartje overhandigen, straalt veel meer zelfvertrouwen en trots op je werk uit dan even snel je gegevens op een servetje schrijven of typen met je ogen op je telefoonscherm gericht. Je kaartje geeft je bedrijf authenticiteit en laat zien dat je je werk serieus neemt. Vergeet niet dat je overal kunt netwerken. Misschien ontmoet je wel handige contacten op feestjes, tijdens reizen of bij andere sociale evenementen.
Zoals Jeff Nulsen, VP Producten van Vistaprint aangeeft: “LinkedIn en smartphones zijn heel goed voor het functionele aspect van het netwerken en uitwisselen van informatie, maar geen van beide kan wedijveren met de emotionele en sociale functie die visitekaartjes hebben. Dat zijn meestal de dingen waar mensen het meeste moeite mee hebben. Als je een visitekaartje maakt, koop je niet alleen een stuk papier met je logo en contactgegevens erop. Je presenteert je imago en dat van je bedrijf aan de buitenwereld.”