Soms heb je keuzestress. En hoewel we erg trots zijn dat we steeds nieuwe ontwerpen voor visitekaartjes toevoegen aan onze site, weten we ook dat al die opties een beetje overweldigend kunnen zijn, vooral als je nog helemaal niet weet hoe je je kaartje eruit wilt laten zien. Het helpt om een beginpunt te hebben, of in ieder geval een idee te hebben van wat je niet wilt. Hier zijn een paar vragen om jezelf te stellen voordat je gaat zoeken.
1. “Heb ik een foto of logo om te uploaden?”
Klanten hebben vaak een bedrijfslogo dat ze op hun kaartje willen hebben, of hebben een ontwerp nodig met genoeg ruimte voor een productfoto of foto van henzelf. Aan de linkerzijde van onze visitekaartjesgalerij vind je een selectievakje ‘Met een logo of foto’. Hiermee worden alleen de opties geselecteerd waar een foto of logo op past.
“Het helpt om een beginpunt te hebben, of in ieder geval een idee van wat je niet wilt.”
2. “Wat is de stijl van mijn bedrijf?”
Is je bedrijf retro of modern, chic of apart, verfijnd of eenvoudig? Wanneer onze ontwerpers nieuwe kaartjes ontwerpen, kijken ze vaak naar de stijl van een bepaald bedrijf en ontwerpen ze speciaal voor die stijl een kaartje. Je kunt sorteren op stijl met het menu ‘Stijlen en thema’s’ links in de galerij. Begin met een brede term als ‘modern’ of ‘conservatief’ en ga van daaruit verfijnen.
3. “Hoe ziet mijn doelgroep mijn visitekaartje?”
Deel je je kaartje persoonlijk uit? Wordt het ergens opgehangen of tussen de kaartjes van concurrenten gelegd? Stuur je een visitekaartje mee met een product of factuur? Als je weet hoe je kaartje wordt ontvangen, kun je kiezen hoe gewaagd je moet zijn met afbeeldingen en kleur. Als je bijvoorbeeld in de bouw of handel werkt en mensen je kaartje moeten zien tussen vele anderen, kies je voor felle kleuren en een grote afbeelding die te maken heeft met je branche, om zo op te vallen.
4. “Wat is de allerbelangrijkste informatie die ik op mijn kaartje wil zetten?”
Visitekaartjes zijn klein en mensen willen vaak te veel informatie op een klein stukje papier zetten. Bepaal van tevoren welke gegevens er op je visitekaartje moeten komen te staan. (Een huidige trend in ontwerpen voor visitekaartjes is bijvoorbeeld om je naam het belangrijkste en grootste element op het kaartje te maken.)
“Bepaal van tevoren welke gegevens er op je visitekaartje moeten komen te staan.”
5. “In hoeverre wil ik een statement maken?”
Soms moet je iets verder gaan om te laten zien dat klanten jouw bedrijf moeten kiezen. Kies in dat geval een deluxe print zoals deelglans of metallic, of upgrade van standaard naar deluxe of zelfs superdik. Dat kan de doorslag geven.