Hoe kun je jouw onderneming het beste presenteren in je marketingproducten

Geschatte leestijd: 4 minuten

Als ondernemer kan het een uitdaging zijn om je onderneming professioneel te presenteren in marketingmateriaal. Je weet al dat producten zoals flyers en folders nuttig en belangrijk zijn voor je bedrijf, maar welke informatie je er precies in moet opnemen of hoe je jouw bedrijf op een aantrekkelijke manier kunt presenteren aan de hand van deze producten, kan lastig zijn. Jouw bedrijf is uniek, maar hoe deel je dat met potentiële klanten?

Wat moet je nu eigenlijk zeggen over je bedrijf? Hoeveel informatie is voldoende? En hoe controleer je of dat wat je gemaakt hebt goed is? Hier vind je het antwoord op deze vragen die je zullen helpen om marketingmateriaal te maken waar je trots op kunt zijn.

Visitekaartjes: Houd het kort en eenvoudig

Hoewel ze klein zijn, zijn visitekaartjes een krachtig marketinginstrument. Ze worden meestal aan toekomstige klanten uitgedeeld tijdens netwerkevenementen of als een herinnering nadat een klant al ervaring heeft gehad met jouw bedrijf. Bijvoorbeeld na het nuttigen van een geweldige maaltijd in een restaurant of nadat je hen geholpen hebt een huishoudelijk probleem op te lossen.

En daarom is minder zeker meer op het gebied van visitekaartjes. Het belangrijkste van een visitekaartje is dat het een handige herinnering is aan wie je bent, wat je doet en waar je teruggevonden kunt worden, of je nu een fysieke locatie hebt of online aanwezig bent. Het is het beste om de informatie eenvoudig en beknopt te houden.

Wat je moet opnemen:

  • Je bedrijfsnaam
  • Je naam en functie, als het een persoonlijk visitekaartje is
  • Contactinformatie: je website, e-mailadres, telefoonnummer en fysieke adres, indien je een fysieke locatie hebt en de sociale media die je allicht hebt

Flyers en postkaarten – Promotie met pit

Flyers en postkaarten hebben net wat meer ruimte, maar welke informatie neem je er in op?

Deze producten worden voornamelijk voor promotionele doeleinden gebruikt om toekomstige klanten in betalende klanten om te zetten. Ze worden vaak in iemands hand gedrukt, letterlijk als ze worden uitgedeeld op straat of figuurlijk als ze per e-mail worden verzonden of bij een bestelling worden gestoken.

Daarom hebben flyers en postkaarten een andere rol als visitekaartjes. Je moet echt nadenken over het gebruik ervan. Je hebt maar een moment op iemand zijn aandacht te grijpen en over jezelf en wat je aanbiedt te vertellen, dus je moet het taalgebruik duidelijk, beknopt en direct houden.

Denk na over je specifieke doelpubliek en over wat hen aanspreekt. Denk je erover om met een sale nieuwe klanten aan te trekken? Zorg ervoor dat je die exclusieve aanbieding dan als belangrijkste boodschap gebruikt. Als je producten zoals tegoedbonnen gebruikt om je huidige klanten aan te sporen hun vrienden naar jou door te verwijzen, dan zul je die informatie moeten opnemen en hen daarvoor moeten bedanken.

Het belangrijkste is om een duidelijke boodschap uit te dragen die snel en gemakkelijk begrepen kan worden. Dat is efficiënter dan te veel boodschappen op te nemen en daarmee je klanten te verwarren. Voor meer voorbeelden van hoe je flyers en postkaarten kunt gebruiken, zal dit artikel je nieuwe ideeën geven.

Wat je moet opnemen:

  • De kop: is dat een aanbieding? Een coupon? Een evenement? Maak daar de hoofdboodschap van.
  • Korte omschrijving: stel je voor dat jij de klant bent. Welke andere details heb je nog nodig? Als het een evenement is, om hoelaat start het dan? Als het een aanbieding is, wat is dan het voordeel?
  • Bedrijfsnaam
  • Contactgegevens
  • Een call to action: de klant moet een duidelijke actie ondernemen. Dat is een prikkel of deadline, bijvoorbeeld: “Lever deze flyer voor 1 september bij ons in en ontvang 5% korting op je aankoop”

Folders: informatie om mee te nemen

Folders zijn wat uitdagender als het gaat over welke informatie je erin op moet nemen, omdat ze meer ruimte hebben om op te vullen. Maar als je het goed doet, kan een folderformaat wonderen voor je bedrijf verrichten, omdat je jezelf en je bedrijf er echt in kunt presenteren.

Een folder wordt meestel meegenomen door klanten. Zij hebben meer tijd om de informatie op te nemen en zijn misschien al geïnteresseerd in dat wat jij verkoopt. Het is daarom een perfect product waarin je meer gedetailleerde informatie over je diensten of producten kunt opnemen en waarmee je de naamsbekendheid van je bedrijf mee kunt vergroten. Zie het als je perfecte “pitchproduct”, omdat je hier echt in kunt uitleggen wie je bent en wat jou onderscheidt van de concurrentie.

Je wilt je klanten echt boeien aan de hand van je folder. Bedenk de redenen waarom zij voor jou zouden moeten kiezen in plaats van voor iemand anders. Wat kan jij bieden dat anderen niet kunnen bieden? Hoe kan jij hun ervaring verbeteren?

Wat je moet opnemen:

  • Je bedrijfsnaam
  • Contactgegevens
  • Over ons rubriek: deze rubriek helpt je om een persoonlijke band aan te gaan met je publiek, zodat het waarschijnlijker wordt dat ze iets van je gaan kopen
  • Product-/dienstinformatie – dat kan zoiets zijn als informatie over de prijs en over hoe je bedrijf werkt

Voor een meer uitgebreide gids over folderontwerp, klik hier

Vragen om feedback

Je hebt je marketingmateriaal gemaakt en elke boodschap gecreëerd. Maar hoe controleer je of het werkt? De beste en meest beproefde methode is het vragen om feedback.

Vraag een vriend of familielid om je marketingmateriaal door te nemen en te bekijken of je boodschap helder is. Hadden ze het gevoel dat ze begrepen wat je biedt? Voelden ze zich verbonden met je? Voelden zij zich aangetrokken om een bezoekje aan je bedrijf te brengen?

Een collega kan je ook helpen om je ervan te verzekeren dat je marketingmateriaal bij je bedrijf past.

Volg de feedback over iets wat onduidelijk was of niet klopte op. Het kan zo zijn dat de aanbieding op je promotionele flyer niet duidelijk genoeg was of dat je visitekaartje te veel informatie bevatte, waardoor het moeilijk leesbaar werd.

Met wat oefening en de tips hierboven kun je vol vertrouwen marketingmateriaal maken waar je trots op kunt zijn.