Geschatte leestijd: 6 minuten
Inhoudsopgave
Wat is er nodig om Vistaprint’s jaarlijkse collectie kerstkaarten te maken?
Een overzicht: Ongeveer negen maanden, vijftig mensen, waaronder onderzoekers, strategen, trendspecialisten, ontwerpers, art directors, illustrators en meer, duizenden klantensamples, eindeloze nieuwsgierigheid, inspiratie en creativiteit…en een belangrijke ommedraai.
Het hele verhaal: Laat het team het je vertellen en leer de mensen achter de schermen kennen.
Wat is jouw favoriete kaart van dit jaar en waarom?
Er waren zoveel geweldige ontwerpen om uit te kiezen, maar ik vond dit ontwerp prachtig, omdat het speels en simpel is en omdat het mij een reden geeft om met mijn beste vriendin, mijn hond Lola, te pronken.
Alyssa
Customer Strategy Lead
Ik vind de weg die de ontwerper met dit ontwerp is ingeslagen geweldig en de decoratie valt echt op tegen de achtergrond die niet echt een typische kerstkleur heeft.
Rich
Content schrijver
Ik vind deze kerstkaart die door Joanna ontworpen is geweldig. Hij viel me meteen op. Ik heb nog niet eerder zoiets gezien. De opvallende smaragdkleurige aquarel textuur is zo uniek en prachtig!
Mary Ellen
Creatief directeur
Ik hou van de verschillende typografische stijlen die zijn gebruikt. De manier waarop de typografische stijl de verwoording aanvult en de vrolijke stijl maken van deze kaart mijn favoriet van de collectie van dit jaar.
Brian
Ontwerper en artdirector
De onverwachte kleuren en het prachtig geïllustreerde fruit zorgen ervoor dat deze kaart opvalt. Ik hou van de manier waarop Jon, onze ontwerper, traditionele elementen heeft gebruikt en ze op een heel moderne manier heeft weergegeven.
Jen
Creatief Manager en Trendspecialist
“Alles draait om de emotie van het delen.”
Je inleven in een personage: Weten wat klanten geweldig vinden
Het begrijpen van de hoofdpersonages is het belangrijkst voor het starten van een goed verhaal. Voor de kerstkaartcollectie van Vistaprint betekent het dat je jezelf in de schoenen van de klant plaatst.
“Inspiratie is letterlijk overal te vinden.”
Hoe kom je te weten waar je klanten naar op zoek zijn?
Alyssa: Elke januari beginnen we met het kijken naar hoe klanten op onze collectie van het voorgaande jaar reageerden, naar wat klanten zochten en naar de trends in het gebruik van die kaarten. We zien bijvoorbeeld dat sommige mensen foto’s van hun bruiloft, baby of familievakantie uploaden. Het begrijpen van de meest belangrijke levensgebeurtenissen die klanten willen delen, helpt ons om kaarten te ontwerpen die zij geweldig vinden.
Krijg je inspiratie van familie en vrienden?
Alyssa: Zeker weten. Het is grappig, want ik vind mijn zus en moeder super stijlvol, maar de dingen op kerstkaarten waardoor zij worden aangetrokken, zijn niet altijd de dingen die ik verwacht. Daarom helpt het me om een stap terug te nemen en na te denken over onze klanten. Daarnaast heeft mijn zus vorig jaar een baby gekregen en toen ik naar de zoekopdachten van onze klanten keek, zag ik dat “baby” een top trefwoord was. Die inzichten inspireren je om dieper in de materie te graven.
Hoe helpt Vistaprint hun klanten over heel de wereld?
Rich: Cultureel bewustzijn speelt een grote rol in ons ontwerpproces. Dat houdt in luisteren naar feedback, kijken naar hoe klanten onze kaarten gebruiken en bewust zijn van de verschillen in feesttradities, zoals het zenden van nieuwjaarskaarten in Frankrijk. We hebben het geluk om vertalers van over de hele wereld te hebben, die ons helpen de culturele nuances te begrijpen en die ons helpen al onze klanten iets te bieden.
De voorbereiding: Trendspotten
Wij worden allemaal beïnvloed door de dingen die we om ons heen zien. En om een kaart te maken die blij maakt, is het belangrijk om te weten wat er trendy is.
“Geen standaard aanpak.”
Wat is trendonderzoek en wat houdt het in?
Jen: Trendonderzoek is het bekijken van de esthetiek van de populaire cultuur. We kijken naar allerlei bronnen, waaronder mode, interieur en designs gedrukt op papier en andere materialen. We letten daarbij vooral op kleuren en patronen. Ik vind veel inspiratie door het kijken naar interieurdetails zoals tapijten, kussens en schilderijen. Planten zijn een perfect voorbeeld hiervan. Vetplanten, varens en traditionele planten zie je nu overal. Mensen brengen buiten naar binnen en je ziet dit terug in onze collectie.
Welke andere trends zullen we dit jaar in de kerstkaartcollectie terugzien?
Mary Ellen: Opvallende metallic texturen, winterse botanica en minimalistische ontwerpen met veel witruimte en simpele typografie. We hebben wat motieven gemaakt met penseelstreken, een aantal ontwerpen die gebaseerd zijn op interieurtrends met geometrische vormen en we hebben er een aantal ontworpen met eenvoudige, rustieke achtergronden.
Zet Vistaprint ook de trend? Of gaat het meer om het bieden van wat klanten zoeken?
Mary Ellen: Wij vinden het leuk om grenzen te verleggen, maar willen ook bieden wat klanten willen. We ontwerpen meer traditionele kaarten en zijn wat experimenteler met onze trendy ontwerpen. We weten niet altijd of het zal werken, maar proberen het hoe dan ook!
De pen op papier zetten: De ontwerpers gaan aan de slag
Dus als het team maanden van onderzoek en planning heeft verricht, begint het verhaal nog maar net. Nu is de tijd aangebroken om de kaartcollectie tot leven te brengen.
“Een startpunt voor inspiratie.”
Hoe raken ontwerpers geïnspireerd?
Mary Ellen: Zodra ik de uitleg ontvang, doe ik zelf onderzoek en verzamel ik de ideeën die ik her en der heb opgedaan en dan start ik met schetsen.
Brian: Een aantal van onze ontwerpers schilderen op traditionele wijze met behulp van aquarel of acrylverf op canvas en scannen hun kunstwerk dan in voor digitalisering.
Hoe werken de ontwerpers?
Brian: Zodra ik de uitleg ontvang, doe ik zelf onderzoek en verzamel ik de ideeën die ik her en der heb opgedaan en dan start ik met schetsen.
Mary Ellen: Een aantal van onze ontwerpers schilderen op traditionele wijze met behulp van aquarel of acrylverf op canvas en scannen hun kunstwerk dan in voor digitalisering.
Hoe persoonlijk is het ontwerpproces?
Jen: Ik denk dat een creatieve reis altijd persoonlijk aanvoelt. Onze ontwerpers hebben heel veel passie voor hun vak. Dat maakt ze tot echte kunstenaars. Maar ze weten het ook goed het evenwicht te behouden met de behoeften van de klant.
De grote ommedraai: Klanten worden creatief
De beste eindes zijn de eindes die je niet kunt voorspellen. Een essentieel onderdeel van het ontwerpproces voor de kerstkaarten van Vistaprint is het ervoor zorgen dat klanten het verhaal zelf kunnen afmaken, zodat ze kaarten kunnen sturen die echt uniek en persoonlijk aanvoelen.
“Zodra het ontwerp het bureau van de ontwerper verlaat, is het niet langer hun eigendom meer.”
Er worden zoveel overdenkingen en creativiteit in elk kaartje gestopt. Hoeveel ruimte laat je over voor de klant om er een persoonlijke draai aan te kunnen geven?
Mary Ellen: Dat is een van de meest belangrijke onderdelen: het maken van deze prachtige kaarten, maar ook onze klanten in staat kunnen stellen om de kaarten aan te passen. Voor elke kaart creëren we meerdere kleurgroepen en zorgen we ervoor dat bepaalde elementen verwijderd kunnen worden. Sommige klanten willen dat de hele kaart bestaat uit een familiefoto met een eenvoudige kerstwens. En dus zorgen we ervoor dat de tekst verplaatst kan worden, zodat het goed werkt met de foto.
Brian: We ontwerpen uiteindelijk voor onze klanten, dus het is essentieel dat zij in staat worden gesteld om zichzelf te uiten op een manier die voor hen persoonlijk aanvoelt.
Hoe is het om te zien wat klanten met de ontwerpen doen?
Jen: Het is leuk om te zien dat iemand jouw kaartontwerp kiest, het ontwerp aan hun eigen smaak anapast en om te weten dat ze trots zijn om de kaart naar familie en vrienden te sturen. Kerstmis is een emotionele feestdag, dus het is geweldig om deel uit te kunnen maken van die ervaring.
Mary Ellen: Sommige klanten maken een paar kleine aanpassingen en dan ziet het er al geweldig uit, anderen transformeren de kaart volledig. En dat is ook geweldig. We geven hen een startpunt voor inspiratie en vervolgens kunnen ze ermee doen wat ze willen!
Wat is jouw favoriete onderdeel van het maken van een kaartcollectie?
Jen: Ik hou van de creativiteit, de gedachten en de planning die in het creëren van onze collectie wordt gestopt.
Alyssa: Mijn favoriete onderdeel is het ondervinden dat het trendonderzoek de ontwerpers informeert en inspireert. Het is fascinerend om te zien hoe ontwerpen ontstaan uit de uitleg die de ontwerpers hebben gekregen.
Rich: Zien dat de uitleg die je hebt gegeven tot een ontwerp leidt dat je zelf in gedachten had, maar dan beter. Het is ook geweldig om te zien dat een nieuw ontwerp waaraan je hebt meegewerkt in de lijst van de bestverkochte sjablonen van het jaar verschijnt.
Brian: Ik geniet ervan om al het trendonderzoek om te toveren tot iets wat klanten willen.
Mary Ellen: Hoewel ik geniet van het hele proces, is er niets beter dan het uiteindelijke product zien. Een echt coherente collectie die door tientallen ontwerpers is gecreëerd is echt verbazingwekkend!