Geschatte leestijd: 6 minuten
Inhoudsopgave
- Home
- Ideeën en tips
- Zo gebruik je Facebook voor bedrijven: Wel en niet
Met meer dan twee miljard actieve gebruikers per maand is het geen geheim dat Facebook een van de belangrijkste platforms is om je bedrijf te promoten. Een aanwezigheid op Facebook maakt het mensen makkelijker om je merk te ontdekken en ermee in contact te komen.
Maar hoe toegankelijk dit platform ook lijkt, het is makkelijk om naïeve fouten te maken die de regels van sociale media-etiquette overtreden en invloed hebben op hoe potentiële klanten, influencers en partners jouw merk zien.
Om deze vervelende missers te voorkomen moet je weten wat wel en niet werkt voordat je aan de slag gaat met Facebook voor bedrijven. Hier zijn een paar belangrijke dingen om wel of juist niet te doen bij het uitbreiden van je aanwezigheid en doelgroep op Facebook.
Hoe maak ik een zakelijke Facebookpagina aan?
Je bent maar een paar klikjes verwijderd van het promoten van je merk zonder hoge kosten met een Facobookpagina voor bedrijven. En hoewel het technisch eenvoudig te gebruiken is, is dit sociale mediaplatform niet altijd het makkelijkst om van te profiteren. Voor de beste resultaten hebben we wat tips voor het aanmaken van je zakelijke Facebookpagina:
- Gebruik een herkenbare afbeelding: van je profielfoto tot je omslagfoto, herkenbaar zijn op Facebook is belangrijk om te zorgen dat mensen je kunnen vinden, liken en je content kunnen delen. Het is meestal het beste om gewoon je bedrijfslogo te gebruiken, zodat je volgers je Facebookpagina meteen in verband brengen met je bedrijf.
- Laat je pagina “Info” niet leeg: dit is niet alleen de perfecte plek om je activiteiten te beschrijven, het is ook het eerste deel waar potentiële klanten kijken als ze meer over je bedrijf willen weten. Zorg dat deze pagina relevante informatie over je bedrijf bevat, zoals je producten, adres, openingstijden etc.
- Ontwikkel een eigen stemgeluid voor je Facebookpagina: afhankelijk van je bedrijf en doelgroep kan je merkstem bijvoorbeeld educatief, intellectueel of vermakelijk zijn. Gebruik deze toon eerst op je bedrijfswebsite en voeg daarna wat persoonlijkheid toe om een imago te creëren waar mensen makkelijker een band mee kunnen aangaan. Denk eraan dat een consistente toon heel belangrijk is om een goede band met je doelgroep op te kunnen bouwen.
- Vergeet niet om je Facebookpagina op je website te promoten en andersom: een Facebook-icoontje op je website is een effectieve manier om bezoekers van je site naar je Facebookpagina te leiden. Je kunt ook populaire posts op je site delen zodat klanten altijd je aanwezigheid op sociale media kunnen bijhouden.
Wat moet ik op een zakelijke Facebookpagina posten?
Nu je je zakelijke Facebook-pagina hebt opgezet, is de volgende stap de interesse van je volgers wekken, om op te vallen en de betrokkenheid te vergroten. Om dit te bereiken moet je bepaalde dingen in overweging nemen, zoals de beste tijden om dingen op Facebook te plaatsen, maar misschien belangrijker: wát je moet plaatsen en delen op je bedrijfspagina:
- Stem je omslagfoto, vastgezette bericht en cta-knop op elkaar af: zoals we al eerder zeiden is consistent zijn heel belangrijk! Dus als je de betrokkenheid wilt maximaliseren met je marketingcampagnes moet je proberen de meest zichtbare delen van je pagina op elkaar af te stemmen.
- Praat niet alleen maar over je bedrijf: als je steeds alleen je eigen content deelt, wordt je Facebookpagina saai en niet erg inspirerend. Je kunt bijvoorbeeld content van andere bronnen delen of je doelgroep vragen mee te doen aan een poll om mensen aan te moedigen contact te zoeken, te communiceren en dingen te delen. Aantrekkelijke inhoud maakt je pagina een stuk uitnodigender om te bezoeken.
- Kies voor posts met multimedia: visuele content is de blikvanger van de sociale media. Of ze nu grappig of inspirerend zijn, visuele posts krijgen meer reacties en worden vaker geliket en gedeeld. Dat wil niet zeggen dat langere artikelen geen betrokkenheid kunnen genereren op Facebook, maar uit onderzoek blijkt dat het gebruik van video’s, gifs, memes en afbeeldingen in Facebookcampagnes 65% meer betrokkenheid genereert na slechts een maand.
- Plaats niet te vaak: wat betreft het delen van content op je Facebookpagina voor bedrijven, is de gouden regel “minder is meer”. Probeer je klanten niet te overweldigen en plaats niet meer dan een paar posts per dag. Investeer in plaats daarvan in posts van hogere kwaliteit en in het verzorgen van je klantenservice.
Hoe promoot ik mijn bedrijf op Facebook?
Hoewel er geen geheim recept bestaat om je zakelijke Facebookpagina perfect te promoten, zijn hier wat praktische tips die je helpen om je marketingactiviteiten te verbeteren:
- Gebruik Facebook-aanbiedingen: Facebook laat bedrijven rechtstreeks promoties delen met klanten via hun nieuwsfeeds. Het handige van deze optie is dat je potentiële klanten Facebook niet eens hoeven te verlaten om van de aanbieding gebruik te maken; een enkele klik is genoeg.
- Wees niet te verkoperig: klanten willen weten van wie ze kopen, maar ze zijn niet per se geïnteresseerd in alle details van je bedrijf. De meeste mensen worden aangetrokken door merken die genoeg vertrouwen hebben in hun eigen product en kopers genoeg respecteren om hun eigen beslissingen te nemen.
- Gebruik hashtags: je wilt toch zoveel mogelijk mensen naar je bedrijfspagina krijgen? Hashtags zijn een heel handige manier om een groter bereik te halen. Daarmee kun je een campagne promoten, een product in de schijnwerpers zetten, nieuws delen, een service introduceren en nog veel meer.
- Volg geen strategieën van anderen: als een strategie erg goed werkt voor een bepaalde branche, wil dat niet per se zeggen dat het ook goed gaat werken voor die van jou. Doe eerst wat testjes om erachter te komen wat voor dingen jouw doelgroep graag van je wil zien op hun nieuwsfeed en hoe vaak. Vergeet niet dat het vergroten van je doelgroep niet in één klap gebeurt.
En als je wilt weten hoe je je doelgroep laat groeien, kijk dan bij ons artikel: Meer volgers krijgen op sociale media
Hoe ga je het gesprek aan met klanten op Facebook?
Het kost veel werk, toewijding en consistentie om van een Facebookpagina een echte community te maken. Na het aanmaken van je bedrijfspagina en het opzetten van een marketingstrategie is je dagelijkse interactie met klanten nog een focuspunt:
- Reageer op alle vragen: of het nu een compliment is of een korte klacht, zorg dat geen enkele post van klanten onopgemerkt blijft en dat er geen vragen onbeantwoord blijven.
- Wacht niet te lang met antwoorden: de statistieken laten zien dat de meeste mensen die niet binnen 60 minuten antwoord krijgen, zich genegeerd of teleurgesteld voelen. Neem dus elk uur een paar minuten de tijd om te reageren op berichten van je klanten. Facebook heeft de badge “Zeer ontvankelijk voor berichten” geïntroduceerd, die je kunt verdienen als je een reactiepercentage van 90% en een reactietijd van 15 minuten hebt gehad in de afgelopen zeven dagen.
- Wees beleefd en oprecht: mensen gebruiken sociale media om met andere mensen om te gaan en contact te maken. Dus wees menselijk en communiceer op dezelfde manier als wanneer je met mensen praat. Hou je toon vriendelijk en je antwoord kort. Vergeet niet dat niet alleen degene die de reactie achterliet je antwoord zal lezen, maar ook andere potentiële klanten.
- Negeer de reviews niet: of het nu een teleurstellende beoordeling van 1 ster is of een lovende van 5 sterren, het is erg belangrijk om op elke beoordeling op je pagina te reageren. Het kost de klant tijd en moeite om over een ervaring te praten, dus dat moet je met respect behandelen.