Geschatte leestijd: 4 minuten
Als je een smartphone, internetverbinding en Google-account hebt, heb je alles wat nodig is om een YouTube-kanaal op te zetten.
Als je je afvraagt wat een YouTube-kanaal voor toegevoegde waarde heeft voor je bedrijf, denk dan hieraan: het kan je merk meer zichtbaarheid geven in zoekmachines, nieuwe volgers aantrekken en je een nieuw platform bieden om klanten te betrekken bij je merk. Daarnaast is YouTube de op een na grootste zoekmachine (Google is de grootste). Het is de moeite waard om in die zoekresultaten naar boven te komen.
Je hoeft geen studio of professionele apparatuur te hebben om aantrekkelijke content te maken voor je bedrijf, het is voldoende om je expertise te laten zien in persoonlijke, authentieke video’s. William Eigenmann, Senior Video Production Specialist bij Vistaprint, deelt zijn kennis van, inzicht in en opmerkingen over zijn ervaring met YouTube.
Je leest hier hoe je:
- Een YouTube-kanaal maakt en bewerkt
- Een playlist op YouTube maakt
- Aantrekkelijke video-content maakt
- Elke video optimaliseert
- Betrokkenheid genereert bij kijkers en volgers
Hoe maak je een YouTube-kanaal?
Gebruik je Google-account om in te loggen op YouTube. Als je een apart e-mailadres hebt voor je bedrijf, gebruik die dan zodat je nieuwe YouTube-pagina verbonden wordt aan je professionele account.
TIP
Als je nog geen Google-account hebt, maak er dan hier een aan.
Ga vervolgens naar je YouTube-accountinstellingen en selecteer ‘Een kanaal maken’. Je wordt gevraagd om een naam in te voeren voor het merkaccount: kies een naam die duidelijk maakt dat het kanaal bij je bedrijf hoort.
Als je een nieuw kanaal aangemaakt hebt, is het tijd om hem te personaliseren. William geeft aan dat het erg belangrijk is om je YouTube-kanaal aan je merk aan te passen, net zoals je voor je website en profielen op social media doet. Voeg je logo toe en gebruik de kleuren van je merk.
Klik op ‘Kanaal aanpassen’ in het dashboard van je kanaal om meer informatie toe te voegen over je bedrijf. Hier kun je een profielfoto uploaden (we raden aan het logo van je merk te gebruiken), een locatie toevoegen en sleutelwoorden invoeren die ervoor zorgen dat mensen je video’s kunnen vinden.
TIP
Sleutelwoorden moeten mensen meer vertellen over de branche waarin je werkt of de producten en diensten die je aanbiedt. Als je een kapper bent in Leeuwarden, gebruik dan sleutelwoorden als ‘kapsalon’, ‘knipbeurt’, ‘kapper’, etc.
Zorg dat je profielfoto ook in een klein formaat goed overkomt en dat het goed in een vierkant of rond kader past. William laat ook weten dat “er op elk YouTube-kanaal genoeg ruimte is om een omslagfoto toe te voegen. Die is ideaal om het karakter van je merk te laten zien.” Gebruik een .jpeg-bestand van 2560 x 1440 pixels dat niet groter is dan 4 MB.
Klik daarna op de tab ‘Over’ op het dashboard. Hier kun je een beschrijving van je kanaal toevoegen (gebruik hier ook de sleutelwoorden!) die kijkers meer informatie geeft over je bedrijf. Je kunt deze ruimte ook gebruiken om links toe te voegen naar je website en profielen op social media.
Wat voor soort video’s kun je maken?
Jij kent je bedrijf beter dan wie dan ook, zorg ervoor dat die expertise duidelijk naar voren komt in je video’s. William raad aan om verschillende soorten video-content op je kanaal te plaatsen, bijvoorbeeld: tutorials, aankondigingen, referenties en beoordelingen van klanten.
De soort video’s dat je maakt hangt af van de branche waarin je werkt. Voor de kapper uit het vorige voorbeeld kan een time-lapse-video van een afspraak, inclusief voor en na, bijvoorbeeld erg effectief zijn. Als je tuinier bent, kun je een videoreeks maken waarin je tips deelt voor het verzorgen van een gazon. Als je een hondenuitlaatdienst hebt, kun je elke viervoeter introduceren met zijn eigen video.
Veel van die video’s kunnen gemaakt worden met een telefoon. Plaats hem op een statief (of tegen een stevige achtergrond) om je work-out of kappersafspraak van begin tot einde op te nemen. Als je een video wilt maken om een aankondiging te doen over je bedrijf, zet hem dan in de selfie-stand. Gebruik de camera aan de voorkant om rechtstreeks tegen je bestaande en potentiële klanten te praten.
We zijn dol op deze time-lapse-video’s van een kapper die aan het werk is.
Of je nu communiceert via tekst op het scherm of een voice-over, zorg ervoor dat het persoonlijk is. Wees niet bang om te laten zien wie je bent. Als je besluit tijdens het filmen te praten (of later een voice-over toe te voegen), overweeg dan om een microfoon te kopen. Zoals William zegt: “slechte audio leidt veel meer af dan slechte video”.
CONSISTENTIE IS ESSENTIEEL
Zoals op alle sociale platforms is het belangrijk om actief te blijven op YouTube. Zorg dat je regelmatig video’s publiceert. Of je elke eerste dinsdag van de maand een tutorial upload of elke zaterdag de nieuwe producten voor je boetiek introduceert, probeer je aan een schema te houden.
Hoe maak je een playlist op YouTube?
Als je een paar video’s gemaakt hebt, kun je er een playlist van maken. Volg deze stappen om een nieuwe playlist te maken:
- Klik op je icoon in de rechterbovenhoek en selecteer ‘YouTube Studio’.
- Selecteer ‘Playlists’ aan de linkerkant van het scherm.
- Klik op ‘Nieuwe playlist’.
- Voeg een titel toe en zorg dat de privacyinstelling op openbaar staat.
- Klik op ‘Maken’.
Nu je een playlist hebt gemaakt, kun je een beschrijving en video’s toevoegen. Gebruik de knop met 3 puntjes om video’s toe te voegen. William raad aan om video’s te kiezen voor de playlist die vergelijkbaar zijn op het gebied van de content of het soort video. Als je bijvoorbeeld een playlist voor tutorials maakt, voeg dan alleen video’s toe die tutorials zijn.
Hoe bereik je potentiële klanten en hoe communiceer je met ze?
Als mensen je video’s bekijken, laten ze vaak een beoordeling of opmerking achter. Zorg dat je die feedback in de gaten houdt en reageer zowel op de positieve als de negatieve feedback. Probeer geen dertien in een dozijn-antwoorden te geven. Neem de tijd om een oprecht antwoord te schrijven. Daarmee kun je het vertrouwen van een potentiële klant winnen.
Naast de interactie met klanten is het ook een goed idee om video’s van vergelijkbare bedrijven ‘leuk te vinden’, te delen en je erop in te schrijven. Dat is een goede manier om een netwerk op te bouwen op YouTube en zelfs daarbuiten die deuren kan openen voor samenwerkingen, partnerschappen en nog veel meer.