Waarom klanten bij kleine bedrijven kopen

Geschatte leestijd: 4 minuten

Vistaprint heeft onlangs onderzoek gedaan onder 1500 consumenten* om hun mening te peilen over kopen bij en werken met kleine bedrijven.

Zoals je in onderstaande resultaten kunt zien, ziet de toekomst er zonnig uit doordat consumenten gebruik blijven maken van zelfstandige winkels en diensten bij hen in de buurt.

Impact op de gemeenschap


Van de respondenten vindt 77% het belangrijk om te winkelen bij of gebruik te maken van een klein bedrijf.

De belangrijkste reden is de impact die zelfstandige bedrijven hebben op hun lokale gemeenschap. Misschien wel verrassender is dat dit voor de meeste mensen zelfs belangrijker is dan de prijs. Die noemden slechts een op de vijf ondervraagden als belangrijkste reden om bij kleine bedrijven te shoppen.

Wat kun je doen om een positieve impact op je gemeenschap te hebben?

  • Geld inzamelen voor een goed doel bij jou in de buurt
  • Een deel van je omzet doneren aan een goed doel
  • Een evenement of loterij sponsoren
  • Je aanmelden bij lokale groepen op Facebook en expertise en advies bieden

Persoonlijke service


Voor 42% van de consumenten is persoonlijke service de reden om bij kleine bedrijven te winkelen. 70% van de consumenten maakt vaker gebruik van een kleine onderneming als de eigenaar hun naam kent.

En 60% van de consumenten stelt het contact in de winkel op prijs als ze shoppen bij een klein bedrijf.

Vriendelijker overkomen

Gebruik altijd je voornaam als je antwoord geeft op vragen van klanten via de telefoon, e-mail en sociale media. Een e-mail van “Paul” is veel persoonlijker dan een van het “Ondersteuningsteam”.

Foto’s van jezelf en je team op je website en op sociale media geven mensen het gevoel dat ze weten met wie ze praten als ze voor het eerst online contact opnemen. En een korte beschrijving van de rol van iedereen in het bedrijf met een leuk weetje over hen is een populaire manier om het ijs te breken en te laten zien dat er achter je professionele online aanwezigheid echte mensen staan.

De kwaliteit van producten of diensten

Van de ondervraagden zegt 36% hun aankopen te doen bij of gebruik te maken van een klein bedrijf vanwege de kwaliteit van hun producten of diensten.

Het is zelfs de op twee na belangrijkste reden voor klanten om te kiezen voor onafhankelijke bedrijven.

Kwaliteit communiceren

Als je zelfgemaakte, eetbare producten verkoopt, vertel mensen dan waar de ingrediënten vandaan komen. Dat geeft mensen een reden om jouw product te kopen in plaats van een goedkoper equivalent van een bekend merk.

Of als je een specialistische dienst aanbiedt, kun je overwegen om op sociale media gratis tips te geven om jezelf in de gemeenschap te positioneren als expert. Korte video’s zijn een veelgebruikte en effectieve manier om je bedrijf op een persoonlijke manier voor te stellen. Je zou zelfs aan je volgers kunnen vragen of ze specifieke problemen of vragen hebben en daar dan in toekomstige video’s op ingaan.

Digitale aanwezigheid


70% van de consumenten vindt het belangrijk dat een klein bedrijf een website heeft.

Gebruik hoogwaardige afbeeldingen en video’s, reacties van klanten, profielen van medewerkers en het verhaal achter je bedrijf, want dat zijn elementen waarmee je je eigen stem en die van je klanten kunt laten horen.

Beoordelingen in je voordeel gebruiken

Vraag klanten om je bedrijf te beoordelen op Google, Yelp, TripAdvisor, Yahoo! of lokale startpagina’s.

Geef op sociale media dezelfde persoonlijke service die je normaal ook biedt. En laat zowel positieve als negatieve feedback zien om aan te geven dat je transparant en betrouwbaar bent en moeite doet om problemen op te lossen die klanten hebben.

Wist je trouwens dat nieuws over slechte klantenservice twee keer zo veel mensen bereikt als berichten over een goede ervaring? Daar staat tegenover dat als je iemands probleem snel hebt opgelost, de kans groot is dat diegene je bedrijf bij anderen aanbeveelt.

Maar je kunt niet iedereen tevreden stellen. Daarom hebben we deze gids samengesteld om je te helpen op een creatieve manier te reageren op negatieve beoordelingen.

Feestdagen


75% van de consumenten is van plan voor de feestdagen bij kleine bedrijven te winkelen.

En het komende jaar ziet er ook goed uit!

Bijna 7 van de 10 consumenten blijft in 2018 winkelen bij kleine bedrijven.

Haal het maximale uit de feestdagen

De feestdagen zijn een ideale tijd om contact te leggen met je bestaande klanten en om nieuwe aan te trekken. Als je een fysieke ruimte hebt, creëer dan een gezellige plek waar mensen vanuit de kou graag binnenkomen. Want zeg nou zelf, wie kan de onweerstaanbare geur van glühwein of kerststol weerstaan? Of je kunt aanbieden om cadeaus gratis in te pakken. Zulke subtiele attenties trekken mensen aan en creëren vriendelijke associaties met jou en je bedrijf die tot ver in het nieuwe jaar voortduren.

In onze voorbereidingsgids voor de feestdagen vind je meer handige tips.


* Vistaprint heeft Amerikaanse consumenten ondervraagd naar hun mening over winkelen bij of werken met kleine bedrijven. De volledige vragenlijst is tussen 24 en 26 augustus 2017 ingevuld door 1.504 consumenten van 18 jaar of ouder verspreid over de hele Verenigde Staten.