Vistaprints gids voor een succesvolle beurs

Tips om nieuwe klanten aan te trekken en reclame te maken voor je bedrijf

Of je nu naar een internationale vakbeurs of een kleinere, lokale beurs gaat, ze kunnen een belangrijke rol spelen in de groei van kleine ondernemingen.

Beurzen zijn niet alleen de ideale gelegenheid om nieuwe klanten te ontmoeten, maar ook de perfectie locatie om trends op jouw gebied te ontdekken, partnerschappen te ontwikkelen en te kijken waar de concurrentie mee bezig is!

Click here for the ultimate trade show checklist

Click here for the ultimate trade show checklist

Voordat je gaat

Zorg er voor dat je marketingmateriaal en borden passen bij het soort evenement waar je naartoe gaat. Business-to-business evenementen bijvoorbeeld vereisen vaak een wat gepolijstere uitstraling dan beurzen in de buurt. Zo zal een softwareadviesbedrijf op een internationale beurs materiaal zoals folders en flyers waarschijnlijk in een presentatiemap stoppen, terwijl een hondentrimservice op een evenement in een stadspark beter visitekaartjes, magneten, postkaarten dergelijke kan uitdelen.

  • Probeer als het even kan vergaderingen en afspraken met potentiële klanten en zakenpartners van tevoren te plannen.
  • Werk je website en sociale media bij met informatie over je aanwezigheid op het evenement. Vergeet niet je standnummer te vermelden.
  • Je kunt ook een speciale aanbieding overwegen voor deelnemers aan het evenement, zoals een eenmalige korting of tegoedbon voor producten of diensten.

Zorg ervoor dat je een tas klaar hebt staan met alles wat je kan helpen om het evenement gemakkelijker te maken. Klik hier voor een beursinpaklijst.

Tijdens de beurs

Maak tijd vrij om jezelf en je stand te verzorgen. Vroeg naar bed gaan en een nacht goed slapen doen meer dan je lichaam en geest voorbereiden op het evenement. Je kunt daardoor ook elke ochtend vroeg aanwezig zijn en je stand op orde brengen.

  • Naar de beurs met een groep? Zorg er voor dat iedereen met een checklist werkt en elke dag taken heeft toegewezen gekregen.
  • Gebruik een viskom om visitekaartjes in te verzamelen voor een loterij of weggevertje en volg die leads na afloop van het evenement op.
  • Zoek uit waar alles is voordat het evenement begint. Je kunt een goede indruk maken op potentiële klanten als je ze de weg kunt wijzen naar oplaadpunten voor telefoons of naar de toiletten.
  • Leg je telefoon weg. Anders kunnen bezoekers denken dat je niets te doen hebt en je verveelt of het druk hebt en niet benaderbaar bent.
  • Neem de tijd om uit te zoeken wat anderen, vooral concurrenten, ervoor doen om te zorgen dat ze een succesvol evenement hebben.

Om een langdurige band te creëren, kun je nieuwe prospects iets geven waardoor ze je onthouden. Bedrukte weggevertjes zoals katoenen tassen of pennen zijn dingen die ze kunnen gebruiken en die jou in hun gedachten houden.

Zorg er tot slot voor dat je op je beursstand over voldoende marketingmateriaal en promotionele producten beschikt die potentiële klanten duidelijk laten zien wat je bedrijf te bieden heeft.

Na afloop

Volg alle leads die je hebt verzameld zo snel mogelijk op. Probeer binnen 48 contact met hen op te nemen via e-mail of, beter nog, stuur na die e-mail een persoonlijk bericht op een bedrukte postkaart met het evenement als thema.

Het allerbelangrijkste is om na te denken over wat je hebt geleerd en wat je beter had kunnen doen, en die lessen toe te passen op je volgende evenement. De succesvolste beursveteranen verfijnen met elk evenement hun technieken en proberen nieuwe dingen uit om alles uit hun beursstand te halen.