Marketingstrategieën voor de feestdagen: een complete checklist

marketingstrategieën voor de feestdagen voor ondernemers
marketingstrategieën voor de feestdagen voor ondernemers

Bereid je bedrijf voor op de kerstdrukte

Hoe goed ben jij voorbereid op de aankomende kerstdrukte, op een schaal van 1 tot 10?

Of je dat nu vol zelfvertrouwen met een 9 kunt beantwoorden of met een schamele 5, de feestdagen zijn voor iedereen een drukke preiode, zowel professioneel als persoonlijk. Daarom is het belangrijk om je marketingstrategieën voor de feestdagen goed te plannen, zodat je het maximale uit deze tijd van extra uitgaven kunt halen.

Hier is een lijst met 20 praktische marketingideeën om je te helpen de aankomende kerstdrukte de baas te zijn en belangrijke contacten te leggen met je klanten.

voorbereiding marketingmateriaal voor de feestdagen

Oktober

  • Maak een gedetailleerd plan van aanpak voor de feestdagen. Met een beetje voorbereiden en vooruit werken heb je het wat minder druk en ben je wat meer in de feeststemming tijdens de kerst.
  • Stel een budget op voor de feestdagen. Blijf realistisch en houd je eraan.
  • Laat je inspireren. Zoek uit wat andere bedrijven doen tijdens de feestdagen. Neem een kijkje op Pinterest, bekijk hun Facebook-advertenties of neem deel aan discussies op internet om informatie te verzamelen.
  • Doe wat marktonderzoek. Waar zijn je klanten naar op zoek tijdens de feestdagen? Hoe voldoe je aan die eisen?
  • Bereid je voorraad voor. De kerstdrukte is er voordat je er erg in hebt. Bestel je voorraad voor deze piek en zorg dat je je voorraad op orde hebt.
  • Plan je Black Friday of Cyber Monday-sale. Aan welke sales doe je mee? Wanneer begint elke sale? Hoe adverteer je de sales?
  • Bestel je advertentiemateriaal. Het is nu het moment om je Black Friday of Cyber Monday-advertentiemateriaal te bestellen. Denk aan marketingmateriaal zoals spandoeken, postkaarten, flyers en foamboarden of wat je ook maar nodig hebt om je doelgroep te bereiken.
aankondiging kerstaanbieding bij een klein bedrijf

November

  • Geef je winkel of website een kerstthema. Als je een fysieke locatie hebt, kun je overwegen een evenement te organiseren, je etalage te versieren en kerstmuziek af te spelen. Als je een website hebt, kun je je ontwerpen aanpassen (in overeenstemming met je merk) om klanten in de kerstsfeer te krijgen.
  • Doe mee aan koopzondagen. Maak een speciale aanbieding, evenement of promotie voor die dagen.
  • Bestel je kerstkaarten op tijd. Zorg ervoor dat je er genoeg bestelt voor je klanten en werknemers. Dit wordt vaak onderschat.
  • Bestel bedankkaarten of cadeaus zoals mokken, kalenders of promotionele producten met je merk of logo erop. Kerst is de ideale tijd om je klanten en werknemers te bedanken en de relatie te versterken voor komend jaar.
  • Lanceer je Black Friday-sale. Het is belangrijk om je klanten van tevoren te benaderen met een duidelijke boodschap over je korting, om interesse te wekken en ze te laten begrijpen hoeveel ze kunnen besparen.
  • Hang posters en spandoeken op. Kondig je sale aan en trek potentiële en bestaande klanten aan die langslopen en rondkijken.
voorbereiding kerstkaarten voor klanten

December

  • Bekijk en analyseer de resultaten van je Black Friday- en Cyber Monday-sales. Noteer wat wel en niet heeft gewerkt voor de feestdagen van volgend jaar.
  • Stuur kerstkaarten naar je klanten. Of stuur een kerstkaart mee met alle bestellingen die je in november en december verzendt.
  • Bedank je klanten en werknemers. Bestel bedankkaarten of promotionele producten met je logo erop om klanten te herinneren aan je bedrijf. Bekijk dit artikel met geschenkideeën voor werknemers en klanten om nog meer inspiratie op te doen.
  • Overweeg een opfrisser. Wellicht kun je het nieuwe jaar beginnen met een nieuw ontwerp. Nu is een goed moment om na te denken over je visuele identiteit.
  • Bedenk wat je in het nieuwe jaar beter kunt doen. Had je een te grote hoeveelheid ingekocht van iets dat niet zo goed verkocht als verwacht? Was je halverwege de kerstdrukte door een onmisbaar product heen, zoals tassen met je logo erop? Sta er niet te lang bij stil, maar leer ervan en zet het op je checklist voor volgend jaar.
  • Bekijk hoeveel klanten je winkel tijdens de kerstdrukte bezochten en wanneer. Was het rustig in de ochtend en stampvol in de middag? Als je inzicht hebt in de aanloop van klanten in je winkel, kun je daar volgend jaar op inspelen en zorgen dat je je personeel daarop afstemt.
  • Bereid je erop voor om vol enthousiasme aan het nieuwe jaar te beginnen. Of je nu de voorraad opnieuw wilt aanvullen of een kalender wilt maken met belangrijke data zoals vakanties van medewerkers en seizoensaanbiedingen; als je een plan hebt, is het makkelijker om het nieuwe jaar te beginnen zonder je overweldigd te voelen na je welverdiende vrije dagen.

Dus of je nu je klanten en cliënten bedankt, meer aanloop in je winkel stimuleert of met verschillende marketingtechnieken experimenteert, leer van dit jaar om het volgend jaar nog beter te doen. Maak notities wanneer je tijd hebt, zodat je er later op terug kunt komen. In alle drukte kun je belangrijke details vergeten die je helpen om het nog beter te doen in de komende jaren. En misschien nog belangrijker, die je de gelegenheid bieden om een welverdiende vakantie op te nemen na de hectische feestmaanden.

Gerelateerde producten

40 manieren om iemand te bedanken

Je team en klanten bedanken zorgt voor een betere zakelijke relatie. Bekijk meteen onze handige en praktische tips.
Meer informatie

Ideeën voor productmarketing voor de kerstdagen.

Geef je productpresentatie en -verpakkingen een oppepper met materialen die je dagelijks gebruikt.
Meer informatie

Begin nu