De checklist digitale marketing voor ondernemers

Geschatte leestijd: 4 minuten

Als je als ondernemer klaar bent om je te verdiepen in digitale marketing, dan ben je bij ons aan het juiste adres. Onze checklist met tien punten biedt het kader en de benodigde stappen om een succesvolle digitale marketingstrategie op te zetten voor welk bedrijf dan ook. Met deze checklist is je bedrijf er helemaal klaar voor om een succesvolle online aanwezigheid op te zetten.

Ontwerp of verbeter je logo

A business logo is incredibly important for digital marketing. Logos convey professionalism, a brand promise, values, and the mission of a company, all from a few words and strategic graphics. To properly brand your digital marketing materials, including a well-designed logo is the first place to start.

Kies lettertypen en kleuren

Naast het hebben van een logo is het essentieel om lettertypen en -kleuren die specifiek zijn voor je bedrijf te integreren in je digitale marketing. Consistentie in zowel je gedrukte als je digitale marketing leidt tot een positieve merkperceptie en zorgt voor vertrouwen bij klanten en potentiële klanten. Controleer je hexcodes en namen van de lettertypen om ervoor te zorgen dat je marketingmateriaal bij elkaar past.

Maak een website

Een website is voor ondernemers het perfecte startpunt voor een digitale marketingstrategie. Mensen doen online onderzoek voordat ze iets kopen en een professionele website helpt ze bij het maken van een beslissing. Geef je klanten wat ze zoeken met een website die je merk goed weergeeft.

Zorg ervoor dat je relevante en nuttige inhoud biedt, zoals contactgegevens, een overzicht van je producten en diensten, een 'Over ons'-pagina en wat je verder ook maar wil toevoegen. Geef je bezoekers alles wat ze nodig hebben om een weloverwogen beslissing te nemen om voor jouw bedrijf te kiezen.

Maak profielen op sociale media

Doe wat onderzoek en ontdek waar je doelgroep het meest actief is op sociale media en maak bedrijfsprofielen op deze platforms. Met Facebook, Twitter en Instagram is het eenvoudig om een profiel te maken en te onderhouden en gebruikersgegevens te bekijken om je socialemediastrategie aan te passen.

Gebruik de kleuren, lettertypen en logo's van je bedrijf op je profielen zodat je klanten een consistent merk zien op elk platform als ze je bedrijf opzoeken.

Tip van de experts: Maak een planning voor het plaatsen van berichten voor elk platform en hou je eraan. De beste manier om het aantal volgers dat je hebt te vergroten is om regelmatig nuttige vakinformatie te delen. Maak het niet te gek. Ontdek welke planning werkt voor je bedrijf en houd je eraan.

Wees actief met e-mailmarketing

Plan je e-mailmarketingcampagnes met ontwerpsjablonen met je contactgegevens, openingstijden en natuurlijk je logo erop. Als je een redelijk grote klantenlijst hebt, kun je overwegen je klanten te verdelen in segmenten op basis van bepaalde criteria, zoals hoe vaak mensen iets van je kopen of de specifieke soorten producten of diensten die ze kiezen. Het kost wat moeite, maar gerichte e-mails doen het veel beter dan algemene e-mails, dus het is de moeite waard.

Maak een planning zodat je regelmatig communiceert met je volgers, en vergeet niet altijd iets nuttigs te delen met je lezers, zoals een tip of instructies hoe je iets moet doen. Hiermee bouw je loyaliteit op en verhoog je de openingsratio van je e-mails op de lange termijn.

Begin een blog

Blogging is a great digital marketing tactic. A small business can show its personality and address topics that would not necessarily fit in an email or print campaign. Design a webpage that fits with your brand standards, and begin posting. Set a publishing schedule, so your readers can expect and anticipate new posts. A successful blog is about quality, not quantity, so don’t feel pressure to post every day, just enough to keep your readers engaged without the need for too much time on your end.

Automatiseer alles

Een groot voordeel van digitale marketing is dat veel onderdelen geautomatiseerd kunnen worden. Plan je berichten op sociale media allemaal tegelijk of ontwerp meerdere e-mailcampagnes tegelijk. Nadat je ze hebt ingepland kun je je richten op andere aspecten van je bedrijf.

Maak elke week of maand tijd vrij voor deze activiteiten om je productiviteit te maximaliseren en zo min mogelijk tijd te besteden aan je marketingactiviteiten.

Bereken je ROI (rendement op je investering)

Nadat je een e-mailcampagne of campagne op sociale media hebt uitgevoerd voor je bedrijf, ga je kijken hoe succesvol de campagne was. Elke marketingactiviteit moet een specifiek doel en intentie hebben. Kijk of je je doelen hebt behaald door statistieken en gegevens te bekijken op je sociale media of je e-mailmarketingprovider. Als je begrijpt wat je doelgroep interessant vindt, kun je je marketingactiviteiten aanpassen aan hun behoeften en interesses.

Verfijn je doelgroep

Als een klein bedrijf groeit, doet de doelgroep dat ook. Let bij het bekijken van je ROI op demografische gegevens, koopgedrag en andere opvallende details van je klanten. De smaak en behoeften van je klanten veranderen, net als je bedrijf. Houd de trends in de gaten en weet wie er interactie met je bedrijf heeft en wie je kopers zijn.

Blijf inhoud ontwikkelen

Inhoud is het hart van een digitale marketingstrategie. Van je bedrijfswebsite tot berichten op sociale media en e-mailnieuwsbrieven: goede, praktische en nuttige informatie wekt interesse op bij consumenten. Maak een inhoudskalender om regelmatig relevante inhoud te publiceren voor je klanten. Het beste van goede inhoud is dat een bedrijf het op meerdere manieren kan gebruiken, zodat het elke keer nieuw lijkt, en niet alleen gerecycled. Haal alles uit je digitale marketing door steeds weer nieuwe inhoud te maken en tegelijkertijd je populairste en meest succesvolle berichten vaker te plaatsen.

Digitale marketing hoeft niet moeilijk te zijn om succesvol te zijn. Met een eenvoudige, maar goed doordachte planning in combinatie met een consistente aanpak voor je merk en inzicht in je klanten. Je zult versteld staan hoe snel je de vruchten kunt plukken van digitale marketing voor je bedrijf.


Over de schrijver

Julie Chomiak is de specialist contentmarketing van Vistaprint Digital, de afdeling digitale diensten van Vistaprint. Wanneer ze niet het web aan het uitpluizen is voor de laatste trends voor kleine ondernemingen, dan houdt ze zich bezig met reizen, interieurontwerp en allerlei dieren.

Begin nu

Gerelateerde producten

Je eigen bedrijf starten

Bekijk onze verzameling artikelen over hoe je je nieuwe bedrijf van de grond krijgt
Meer informatie

Gebruik deze 8 merchandisingtips voor je website

Een hoeksteen van goede merchandising is consistentie. Onderzoek wat je van je website kunt leren en in je winkel kunt toepassen.
Meer informatie